Curs nou, reptes nous. I aprendre una nova llengua sol ser un d’ells. Cada setembre les escoles d’idiomes es preparen per començar un nou curs i convertir-se en una de les moltes activitats extraescolars dels nens. Però també per als adults. De fet, el 34,7% de les ofertes de feina requereix el coneixement d’alguna llengua estrangera, segons un informe d’Adecco del 2018. Ara bé, la feina i la rutina fan que trobar un moment per anar a l’escola d’idiomes no sigui fàcil. Una problemàtica que la digitalització està posant fi.
Això vol dir que l’aprenentatge d’idiomes online acabarà amb les escoles d’idiomes? Ni el CMO d’ABA English, Luis Florit, ni el CEO de Lewolang, Manel Llopis, ho veuen possible, però sí que és el complement perfecte a les acadèmies. Les dues empreses s’enfoquen a l’aprenentatge de l’anglès a distància, tot i que mentre que ABA English compta una cinquantena d’anys d’experiència en el sector, Lewolang és una startup gironina que ha arrencat fa just sis anys.
“ABA English ha aconseguit tenir gairebé 25 milions d’usuaris i ser present a 100 països de tot el món gràcies a la transformació digital que va portar a terme l’empresa els anys 2012 i 2013”, assegura Florit. La companyia va començar el seu negoci com un B2B, oferint cursos d’anglès a distància a les empreses, però amb la reestructuració es van enfocar al consumidor final i a l’aprenentatge d’idiomes de forma digital. El seu model formatiu es basa en cursos a distància i amb classes per videotrucada amb professors nadius.
Reconeixement de veu per a un millor speaking
Ara bé, mentre que aprendre vocabulari, gramàtica o practicar la lectura a través d’un ordinador o una app pot ser fàcil, el gran taló d’Aquil·les d’aprendre un idioma a distància és la parla. Sempre s’ha dit que no hi ha millor manera per aprendre un idioma que fer una estada en el país. Només d’aquesta manera t’impregnes del seu llenguatge, forma de parlar i pronunciació. No obstant això, aquesta no és una opció que tothom es pugui permetre, tant per temps com per diners.
Lewolang adapta la tecnologia de reconeixement de veu a l’aprenentatge de l’anglès
Per sort, la tecnologia (i una startup gironina) semblen tenir la solució. Lewolang és una plataforma per aprendre anglès que es basa en un sistema de reconeixement de veu i que posa el focus en l’entonació i la pronúncia. “Nosaltres oferim una cosa que les acadèmies no poden donar: que tu puguis parlar amb la màquina tants cops com vulguis. Això ni el professor més pacient del món ho podria aguantar”, bromeja Llopis. “Lewolang ofereix submergir-te en un ambient com si estiguessis al mateix país, a través de diàlegs interactius que permeten practicar la teva pronunciació”, explica el CMO de la startup, Rubén Hernández. A més, el seu software és capaç de detectar qualsevol errada en la pronunciació.
Una tecnologia de reconeixement de veu que ja porta uns anys al mercat però que fins ara “no estava pensada per a l’aprenentatge d’idiomes”, afirma Llopis. Així, la startup gironina ha adaptat la tecnologia perquè pugui ajudar a la pronunciació de les persones que aprenen anglès a distància.
La transformació digital i l’autoaprenentatge
“Nosaltres mai hem renunciat al sistema clàssic. No es pot dir que 80 anys d’història d’educació en llengua anglesa no serveixin per a res”, afirma Llopis. Però sí que és cert que la tecnologia ha facilitat, i molt, l’aprenentatge d’idiomes. Per a Florit, els avantatges d’aprendre anglès de forma digital són més que els inconvenients. “Pots estudiar quan, on i com vulguis, i a un cost molt més reduït que si vas a una acadèmia o tens un professor particular”, assenyala. De fet, el CMO d’ABA English posa com a exemple que un curs seu pot costar uns 75 euros a l’any mentre que una acadèmia pot superar els 100 euros mensuals.
Florit també destaca l’opció de poder practicar aquell idioma des de la comoditat de casa, repetint els exercicis tots els cops que facin falta i sense la vergonya o preocupació de què pensaran els companys si l’estudiant no fa alguna cosa bé. Els inconvenients? No tenir una persona física que t’està dient com de bé o malament ho estàs fent.
Llopis (Lewolang): “El rol del mestre ja no serà transmetre coneixements, sinó guiar els alumnes perquè siguin autodidactes”
No obstant això, l’autoaprenentatge és una tendència que s’anirà consolidant en el futur. Per al CEO de Lewolang, “el rol del mestre o professor canviarà, ja no serà un simple transmissor de coneixements, sinó que s’acabarà convertint en una persona que guia els seus alumnes en funció del ritme i les necessitats de cadascun”. Segons Llopis, “la formació ja no serà col·lectiva, sinó individual”.
I en aquest sentit, la capacitat d’autoaprenentatge i el fet de disposar d’eines que permetin a les persones adquirir coneixements des de casa seva és essencial. “Des de Lewolang proposem que a través de la tecnologia es pugui aprendre”, apunta Hernández, qui afegeix que “en àmbits com la sanitat o l’enginyeria la tecnologia ha avançat molt i s’ha anat aplicant, però en l’educació encara anem a l’escola com al segle XX, amb llibres de text i amb pocs ordinadors o tauletes”.
Ara bé, el punt dèbil de tot aquest autoaprenentatge que ofereix la transformació digital és la capacitat de les persones de ser autodidactes. “El que es tracta és que algú que vulgui adquirir coneixements a través d’internet ho pugui fer, però ha de tenir constància i això requereix dedicació i voluntat”, afirma Llopis. I aquest és el futur: “Els professors ja no transmetran informació, sinó que ensenyaran a les persones a aprendre per elles mateixes”, conclou. Un canvi de paradigma que està portant la tecnologia i que en poc temps pot ser una realitat.