• Innovació
  • Els assistents virtuals seran els nous professors particulars?

Els assistents virtuals seran els nous professors particulars?

Els dispositius poden ajudar a fer tasques del dia a dia dels infants però no haurien de substituir la feina dels docents ni provocar una dependència en excés

Els assistents virtuals poden tenir un efecte important en l'educació | iStock
Els assistents virtuals poden tenir un efecte important en l'educació | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
18 de Març de 2019

Un nen preguntant a l’assistent virtual la solució dels deures ha fet saltar les alarmes. L’infant li va demanar el resultat d’una resta i el dispositiu li va respondre correctament. Un vídeo que s’ha fet viral i que ha fet aparèixer un nou dubte: els assistents virtuals seran els nous professorsparticulars?

 

Alexa, Siri i Google Assistant tenen moltes aplicacions pràctiques que estan relacionades amb l’entorn educatiu, com traducció en temps real, calculadora o la possibilitat d’anotar a l’agenda dates d’exàmens. Una eina que segons la professora d’Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, Mireia Montaña, “pot ajudar a fer les tasques del dia a dia i pot servir perfectament per a l’estudi”. Ara bé, també ha sorgit el debat i alguns temors sobre com l’entrada d’aquests aparells a la llar pot afectar l’aprenentatge dels infants.

 

Pot afavorir a una disminució del treball mental dels nens? Pot generar una dependència greu en els infants que l’utilitzen en excés? Pot substituir la feina dels docents o dels pares en ajudar als fills a fer els deures? Per a la professora d’Estudis de Psicologia i Ciències d’Educació de la UOC, Teresa Romeu, aquests riscos existeixen, però ens trobem davant “un nou horitzó al qual no es pot girar l’esquena”.

Les expertes asseguren que l’assistent virtual no hauria de substituir en cap cas la feina de l’infant, però pot ser una manera d’ajudar-lo. Així com tampoc hauria de ser un substitut del professor, ja que té la capacitat d’empatitzar amb els estudiants i implicar-los i motivar-los en la feina, cosa que els dispositius electrònics no poden fer.

D’altra banda, ambdues apunten també que l’ús dels altaveus intel·ligents s’ha de limitar a les tasques en les quals els estudiants no poden aportar un valor afegit. “Si poden trobar respostes en tots els encàrrecs fent servir aquests aparells, vol dir que les tasques assignades pel professor no estan ben proposades”, apunta Montaña.

La tesi és clara: no espantar-se davant la nova tecnologia, s’han d’aprofitar els avantatges que proporciona. Ara bé, sense que el seu ús sigui excessiu i no permeti als nens desenvolupar les seves capacitats i habilitats.