• Innovació
  • Bancs i 'fintech': un binomi de la transformació digital

Bancs i 'fintech': un binomi de la transformació digital

Les entitats tradicionals i les startups de serveis financers estan abocades a la col·laboració per innovar i competir millor

La transformació digital obliga bancs i 'fintech' a col·laborar | iStock
La transformació digital obliga bancs i 'fintech' a col·laborar | iStock
Barcelona
08 de Maig de 2019

El sorgiment de les fintech i l'avenç de l'imperi digital conformat per Google, Apple, Facebook i Amazon ha posat en alerta la indústria financera. Els actors tradicionals no només han hagut d'implementar totes les tecnologies necessàries per continuar sent competents (amb tota la inversió que això suposa), sinó que s'han hagut de centrar a resoldre problemes estructurals i, fins i tot, culturals.

 

Durant els últims anys han aparegut al voltant de 350 fintech al mercat espanyol, segons les dades de Finnovating. La irrupció d'aquest sector ha suposat una reestructuració total de la indústria financera en el seu conjunt, un fet que s'ha vist força potenciat per la crisi econòmica. Com a resultat, trobem bancs 100% digitals per a usuaris mobile i entitats convencionals obstinades a eliminar sucursals.

En aquest escenari conviuen ara mateix grans bancs com CaixaBank, que afronten una transformació digital molt clara, i startups com N26 i Bnc10 disposades a oferir operatives totals des de l'smartphone. "El client tarda menys de vuit minuts en obrir el seu compte i ho fa tot directament des del mòbil", explica Francisco Sierra, director general d'N26 a Espanya.

 

CaixaBank: "Davant les noves tendències, un escenari de col·laboració entre entitats tradicionals i fintech es presenta com el més probable"

El directiu explica que els usuaris de les entitats bancàries no només demanen confiança i seguretat, sinó també facilitat. "N26 es va centrar des del primer moment en el client, en el telèfon intel·ligent i en construir un banc global que permeti als usuaris gaudir d'una experiència bancària simple, eficient i moderna", explica. Més que mai, els clients volen tenir el control, i la tecnologia els ho permet.

La fintech alemanya N26 compta amb més de dos milions i mig de clients a tot el món. Al mercat espanyol, l'usuari més comú de la seva aplicació és una persona jove i urbanita. De fet, més de la meitat de la seva clientela té menys de 45 anys i la majoria resideixen a Barcelona i Madrid. En primer lloc, es valora la transparència, seguida d'una bona experiència d'usuari, rapidesa i eficiència.

Bancs i fintech: obligats a entendre's

Lògicament, els bancs convencionals han entès que el creixement d'aquests nadius digitals no es podia obviar. Fonts de CaixaBank asseguren que "davant les noves tendències, un escenari de col·laboració entre entitats tradicionals i fintech es presenta com el més probable".

Així, des del grup consideren que, d'una banda, els bancs es poden associar amb fintech per potenciar les seves economies de gamma i complementar la seva oferta amb serveis que proposin noves propostes de valor i models de negoci. D'altra, "les fintech que col·laboren amb entitats tradicionals poden accedir a una major massa crítica de clients i al big data, i avançar cap a unes economies d'escala imprescindibles", expliquen les fonts.

En aquest aspecte, els actors tradicionals tenen en compte la metodologia de les startups a l'hora de relacionar-se amb l'usuari. "Per exemple, s'ha d'aprendre de la seva adaptabilitat a les necessitats dels clients, de la seva rapidesa en l'adopció de noves tecnologies, de la seva agilitat en el desenvolupament i de la seva capacitat d'abordar problemes des de noves perspectives", afirmen des de CaixaBank.

Domínguez: "Les fintech són complementàries als productes convencionals"

Jordi Domínguez, conseller delegat del neobanc Bnc10, considera que "la irrupció dels bancs digitals suposa una oportunitat per al sector dels serveis financers". És més, el directiu creu que, en la majoria dels casos, les solucions que ofereixen els nous players "són complementàries als productes convencionals". Ambdues parts tenen clar que les sinergies poden contribuir a la millora dels processos d'innovació.

En aquest sentit, el director general d'N26 al mercat espanyol afirma que les fintech "ja no actuen com a competidors de les entitats tradicionals, sinó que busquen vies de col·laboració com la millor manera de generar valor". Sierra assegura que, tot i que les fintech es veien inicialment com una amenaça competitiva pels bancs, l'estratègia ha anat canviant per a les dues parts.

Tanmateix, Domínguez opina que, en referència als serveis relacionats amb els mitjans de pagament, les transaccions i els canvis de divises, "les alternatives digitals ofereixen solucions que permeten evitar els costos derivats de la intermediació bancària". Per tant, "l'usuari d'un banc digital pot gaudir de solucions a cost zero i instantànies", afirma el directiu.

Bnc10, fundat a Barcelona el 2018, acaba d'arrencar aquest any per plantar cara a aquelles fintech provinents d'altres països d'Europa i que estan tenint bona acceptació al nostre territori. Aquesta aplicació ofereix la possibilitat de realitzar transferències gratuïtes, retirades de diners des de qualsevol caixer nacional o internacional sense comissions, i atenció personalitzada via WhatsApp.

No només importa la tecnologia

El que és evident és que la transformació digital no respon només a una evolució d'innovació i l'adopció de noves tecnologies, sinó que també cal un canvi cultural. "Per a CaixaBank, la banca digital va més enllà de l'aplicació de la tecnologia als serveis financers", afirmen les fonts del grup. "Es tracta d'un canvi profund de la cultura empresarial que ha d'estar present en tots els nivells de l'entitat", asseguren.

Sierra: "Les 'fintech' ja no actuen com a competidors de les entitats tradicionals, sinó que busquen vies de col·laboració com la millor manera de generar valor"

La innovació esdevé transversal en temps de transformació digital, de forma que aquesta es manifesta progressivament, dia a dia, com un element més de la cultura de l'organització. És en aquest context on apareixen àrees dins de CaixaBank com Global Customer Experience, que té com a objectiu accelerar la transformació digital del negoci. Des de la companyia expliquen que el grup ha decidit agrupar, sota una nova i única direcció executiva, totes les àrees que treballen la visió de les principals experiències de retail.

I no ens oblidem de Google

Mentre bancs tradicionals i fintech encaixen les peces d'aquest nou puzzle empresarial, gegants de l'àmbit digital com Google o Apple llencen les seves pròpies propostes financeres. La primera va obtenir a principis d'any una llicència per operar com a entitat de pagament a Europa i la segona va presentar fa unes setmanes la seva targeta de crèdit.

Des de CaixaBank reconeixen que "els gegants tecnològics tenen capacitats i metodologies de treball ja adaptades al nou entorn, ja que no parteixen de la història i el legacy dels bancs" i, per tant, "això els confereix avantatge competitiu". Des del grup tenen clar que "la reducció de les barreres d'entrada en el sector financer i la mateixa expansió del model de negoci de les companyies tecnològiques els converteixen en competidors molt rellevants".

Sierra, d'N26, va més enllà: "En un futur, la nostra competència estarà a les grans tecnològiques com Google i Apple". Per això, el directiu insta a continuar innovant. "Creiem que el fet que entrin nous actors és beneficiós per als clients, ja que mobilitza i activa a tot el sector per ser molt més competitius i adaptar-nos al màxim a les seves necessitats", declara.