Aigua calenta, calefacció i cuina... El gas natural serveix per això i molt més tant a casa com a la feina. Per posar només alguns exemples, el gas natural pot moure cotxes, autobusos, trens o vaixells alhora que escalfa hivernacles, fàbriques o fins i tot, camps de futbol. De fet, aquest combustible alternatiu als carburants tradicionals és el més eficient i sostenible tant en forma líquida com comprimida. El seu ús implica menys emissions i contaminació acústica, afavorint així la sostenibilitat del medi. A un millor preu.
Des de fa molts anys, el seu ús pel transport ja forma part de la realitat de molts països, especialment a Llatinoamèrica però també a Europa amb una forta presència a Itàlia (més d'un milió de vehicles amb gas), Ucraïna (800.000) o Alemanya (400.000), entre d'altres. "És una experiència boníssima, contamines menys i el cost econòmic és menor", assegura Josep Pons, propietari d'un Seat León amb gas natual.
Accelerar contra el canvi climàtic
Cap altre combustible accelera com el gas natural contra el canvi climàtic i per la millora de la qualitat de l'aire: redueix en un 24% les emissions de CO2, més d'un 85% les emissions d'òxids de nitrogen i en gairebé el 100% les partícules en suspensió dels gasolina o dièsel (principal causa de problemes respiratoris en nens i gent gran a les ciutats). I tot plegat, des del silenci més absolut i és que els motors de gas natural també posen a ratlla la contaminació sonora.
Quan tot semblen avantatges, és el moment de preguntar-se quin és el preu. El cost per quilòmetre d'un vehicle a gas és un 30% menys que amb gasoil i fins a un 50% menys que el de gasolina. Amb 20 euros de gas natural es poden recórrer 694 quilòmetres, una distància fins i tot superior a la que hi ha entre Barcelona i Madrid.
Així doncs, els principals fabricants d'automoció no dubten en tenir ja entre les seves files models amb gas natural i bi-fuel com a alternativa a la tradició. De fet, Gas Natural Fenosa i Seat van signar una aliança estratègica el 2017 per impulsar projectes d'innovació conjunta del combustible en tot el ventall d'oportunitats de mobilitat arreu del territori. Més de 60 models propulsats per gas natural es troben ja al mercat.
En aquest sentit, Josep Pons explica que el seu cotxe té dos dipòsits i que quan se li acaba el gas natural, el motor comença a funcionar amb benzina. Tot i això, procura ser previsor: "Quan faig un viatge procuro tenir en compte quins són els punts de recàrrega. Ja m'hi he acostumat".
Més rebaixes i menys peatges
Els ajuntaments ja han donat un primer pas a l'hora d'aplicar descomptes als cotxes amb gas natural per l'impost municipal de circulació. A Barcelona i Madrid, la rebaixa és del 75%. També hi ha un descompte del 30% en els peatges de la Generalitat i es permet la seva circulació pels carrils VAO. Les ITV es poden passar en qualsevol estació autoritzada i la seva revisió és com la de qualsevol altre vehicle.
Pons: "Si un conductor té interès en l'estalvi, l'economia i l'ecologia, el cotxe amb gas natural és el seu cotxe"
Segons xifres de Gasnam (Associació ibèrica de gas natural per a la mobilitat), les matriculacions de vehicles amb gas natural comprimit han crescut un 112% arreu d'Espanya durant el 2017 fins a les 2.332 unitats. D'aquesta manera, el parc total es troba ja en 8.471 unitats i existeixen 57 estacions públiques que subministren aquest combustible. N'hi ha prou amb dos o tres minuts per omplir el dipòsit.
De cara al 2020, es preveu que hi hagin 71 noves estacions de gas natural comprimit, hidrogen i biogàs i 48 més de líquid. "Si un conductor té interès en l'estalvi, l'economia i l'ecologia, el cotxe amb gas natural és el seu cotxe", conclou Pons.