El semàfor dels recursos humans

La Fundació Factor Humà llança el seu Baròmetre, una eina digital que avalua les pràctiques de les empreses en el camp de la gestió de les persones

Viler, Fornés i Vàzquez, en la presentació del Baròmetre de la Fundació Factor Humà. | Cedida
Viler, Fornés i Vàzquez, en la presentació del Baròmetre de la Fundació Factor Humà. | Cedida
Neus Navarro | VIA Empresa
Exdirectora de VIA Empresa
Barcelona
27 de Setembre de 2017

 A Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya s'estan mirant amb lupa la gestió dels seus recursos humans. No és un tema frívol, l'empresa pública catalana ocupa un total de 1.346 treballadors (xifres actualitzades el juliol de 2017) i s'ho vol prendre seriosament. És la raó per la qual la seva directora de Responsabilitat Social Corporativa (RSC), Juliana Vilert, ha aplicat el Baròmetre que la Fundació Factor Humà presenta aquest dimecres a Barcelona, una nova eina digital –a l'abast de tots els usuaris- que permet que les organitzacions s'autoavaluïn pel que fa a la gestió dels seus recursos humans.

 

El Baròmetre permet esbrinar si les entitats estan seguint els punts del Manifest de la Fundació Factor Humà, de la qual formen part un total de 61 empreses, com per exemple Abertis, Amat Immobiliaris, Grupo Edebé, Suara Cooperativa, Cellnex, Gaes, FGC, etc. "Aquest Baròmetre fa tangible el treball que les empreses estan fent, que hi ha moltes que estan fent ben les coses, empreses que treballen de debò, amb un procés molt rigorós", apunta la seva directora, Anna Fornés.

Fornés: "Hi ha empreses que treballen de debò, amb un procés molt rigorós quant als seus recursos humans"

L'eina (gratuïta i només de pagament en cas que un es vulgui comparar amb altres empreses que també s'autoavaluen) actua com una mena de semàfor: en funció a una pregunta que aprofundeix en diferents aspectes de la gestió de personal, l'entitat pot contestar si està fent-ho bé (verd), si no té del tot interioritzat aquest procés (groc) o si, per contra, ni contempla aquesta possibilitat (vermell). Tres colors per a tres respostes que s'espera que siguin sinceres perquè d'elles depèn la visió global de l'empresa.

 

Examen intern a consciència

"A nosaltres ens ha servit per constatar que, de vegades, no t'adones fins al moment en què mesures que hi ha coses que dónes per suposades que fem bé i no és així", explica Mònica Vázquez, directora de l'àrea de Persones de Suara Cooperativa. Per exemple, un dels punts del Manifest és la igualtat de gènere. En aquest punt, el Baròmetre pregunta si a l'empresa existeixen documents específics referits als procediments de contractació en els quals es recullen principis i orientacions per evitar la discriminació i mecanismes per fer efectiva la igualtat d'oportunitats. "Si al Baròmetre m'hagués sortit una puntuació baixa en igualtat de gènere, m'hauria preocupat", comenta Àngels Cobo, directora general de la cooperativa Suara i una de les executives que confia en la capacitat de canvi d'aquesta nova eina digital. "Ens permet veure on estem realment. Hem de posar en el centre les persones, no només el capital", reconeix l'executiva, qui lidera una empresa amb més de 2.800 llocs de treball i gairebé 1.000 socis.

"Aquesta anàlisi seria interessant fer-la una vegada a l'any, hauria de ser un imperatiu fer-la", afegeix Vilert, alhora presidenta de la Fundació Factor Humà. En el seu cas, el comitè d'RSC de FGC -format per 11 persones- és qui va analitzar punt per punt les entranyes de l'empresa per diagnosticar la seva pròpia gestió de personal. I una de les conseqüències és que no hi havia documentat, en cap lloc oficial, que aglutinés els processos de selecció, de promoció interna, etc. "Hi havia informació al conveni, però no estava escrit enlloc més i ara ho hem corregit i pròximament ho tindrem documentat", explica la directiva.

Cobo: "Hem de posar en el centre les persones, no només el capital"

En resum, el Baròmetre busca, a força d'indicadors i evidències, fer un exercici d'autoanàlisi, que ja provoca canvis i que, a més, facilita molt la capacitat de fer plans d'acció. "Permet promoure organitzacions més justes, més equitatives i més humanes", conclou Vilert.