“L’impacte d’aquest tipus de tecnologies és imprevisible”, així s’expressava l’etnògraf digital Josep M.Ganyet, fa uns mesos, a l’hora de definir la validesa del ChatGPT. En un intent de visibilitzar les fortaleses i les debilitats d’aquesta eina al món econòmic i empresarial, la Cambra de Comerç de Barcelona, mitjançant el Club Cambra, ha organitzat, recentment, una sessió de treball. “Només un 1% de la població utilitza el ChatGPT per fer les seves tasques diàries”, afirma Maria Muñoz, experta en tècniques de comunicació i formadora vinculada a la nova tecnologia.
A tall d’exemple, el portal de formació Cursoby ha detectat que per al curs 2023-24 s'ha multiplicat la demanda d'estudis vinculats a la intel·ligència artificial, tant de cursos de formació no reglada com de postgraus i màsters presencials o en línia. La plataforma educativa indica que actualment a l'Estat s'ofereixen més de 200 formacions en aquest àmbit i, segons les seves previsions, aquesta tendència d'augment exponencial en el nombre d'alumnes a les diferents formacions focalitzades a la IA es mantindrà també durant els cursos 2024-25 i 2025-26.
“Estar des d’un principi al ChatGPT, ens aporta un valor afegir respecte de la resta”, manté Muñoz a l’hora de fer arribar el missatge als professionals. Cursoby vincula l'augment de la demanda amb el creixement de la tecnologia de ChatGPT aquest 2023. L'eina de generació de continguts ha popularitzat l'àmbit de la intel·ligència artificial en els darrers mesos i, gràcies a això, s'han interessat més estudiants per conèixer i dominar les diferents aplicacions que pot tenir la IA, que està cridada a revolucionar el món de la tecnologia i que tindrà un impacte rellevant al mercat laboral del futur.
Quatre passos per tenir una comunicació eficient amb el ChatGPT
Sota el criteri de Maria Muñoz, una bona comunicació amb el ChatGPT es construeix a partir de quatre passos: Context i ser conscient del que demanes, definir el públic, establir el rol del ChatGPT i gestionar correctament la petició. “Fins i tot si oferim un estil amable, aleshores la tecnologia t’ho torna”, descriu la comunicadora. Pel que fa a les sortides laborals, Cursoby assenyala que aquest tipus de formació focalitzada en la intel·ligència artificial és molt valorada tant per l'administració pública com per les empreses privades -en particular, les companyies industrials, així com la banca i les assegurances, el retail, el turisme, la mobilitat i el transport i les telecomunicacions-. Així mateix, es tracta d'una formació transversal que té aplicació a les diferents àrees d'una empresa, com ara el màrqueting, l'atenció al client o els recursos humans.
Durant l’any 2022, la revista Harvard Business Review va publicar un estudi on, principalment, es va detectar com el 65% dels contactes d’una empresa es van generar a partir del networking. En un intent de treure el màxim profit d’aquestes interaccions, la Cambra de Barcelona vol visibilitzar l’ampli catàleg de serveis del Club Cambra. Inspiració, reflexió, compartir i experimentar formen part del vocabulari d’un projecte que busca crear un sentiment de comunitat. “Volem captar l’atenció de les empreses i autònoms que volen posicionar el seu negoci a Barcelona o la resta del territori de la demarcació”, apunta Elena Brugera, responsable del Club Cambra.
Amb un tracte personalitzat, la Cambra de Barcelona aporta el seu altaveu per facilitar el creixement i, a la vegada, generar noves oportunitats de negoci. El treball conjunt de tot el personal tècnic de l’organització obre les portes a gaudir de trobades exclusives amb els protagonistes de l’actualitat econòmica i social del país, així com experiències innovadores que s’adapten a les característiques de cada projecte. “Busquem que passin coses entre els diferents agents de l’activitat econòmica i empresarial”, expressa Brugera a l’hora de transmetre la missió del Club Cambra.