"A la cuina s'innova amb la revolució humanista" assegurava el xef i empresari Joan Roca en una entrevista a VIA Empresa. Aquest cop ha estat el torn del seu germà i sommelier Josep Roca que ha aprofitat la trobada anual de la Fundació Factor Humà celebrada al TNC davant una seixantena de directius per reivindicar que “a vegades, facturar menys et pot fer sentir millor. M’agrada pensar que caminem cap a un món on es valoren els intangibles de les empreses”.
Tracte humà, innovació, pragmatisme i visió global són només alguns dels principis i valors pels quals el Celler de Can Roca va rebre el Premi Factor Humà Mercè Sala durant el passat mes de maig. Un dels membres del jurat i guanyador de l'anterior edició, Toni Espinal, ha recordat que “al Celler tot té un sentit, res és superflu. Aposten per fer una revolució humanista des de la humilitat. En un sector on tot és molt competitiu, no li falta el tracte humà”. “El projecte té màgia, la màgia del plaer culinari i la de comunicar els valors”, ha afegit.
Roca: "La vida va molt més enllà dels títols i dels diplomes, quan fem la selecció de personal ens interessem per: si tens germans grans o petits, si tens mascotes, quin ha estat el teu dia més feliç o el pitjor treballant en un restaurant"
Roca no ha trigat a fer les delícies del públic amb la seva particular visió de la revolució humanista: "La vida va molt més enllà dels títols i dels diplomes, quan fem la selecció de personal ens interessem per paràmetres poc convencionals: si tens germans grans o petits, si tens mascotes, quin ha estat el teu dia més feliç treballant en un restaurant o, per contra, el pitjor moment que has viscut en una empresa... En una societat que va hiperaccelerada, volem tenir l’oportunitat d’oferir una mirada diferent”.
La seva mirada diferent els ha portat a ser escollits fins a dos cops com a millor restaurant del món. La clau del seu èxit, asseguren, són les persones: "Estem dins la revolució humana: preguntar el que sents, més que el que creus. Hem tingut la sort de ser dues vegades el número 1, i amb aquests rànquings te n’adones de la banalitat de l’èxit. L’èxit ‘entabana’ i crea immobilisme creatiu”.
Més concretament, el germà gran dels Roca explicava a VIA Empresa que el Celler va ser el primer restaurant del món a tenir una psicòloga especialista en gestió emocional com és Inma Puig. El sector de l’hostaleria és conegut perquè requereix de moltes hores de feina. Però, dins El Celler aposten perquè els seus treballadors compaginin la vida laboral i personal. A diferència d’altres, han ampliat la plantilla i ofereixen dos torns diaris de treball. A més, tanquen expressament els dimarts al migdia per escoltar les persones col·laboradores i formar-les.
Durant el seu discurs, Roca també ha volgut reivindicar la figura del cambrer. “Els cambrers som venedors de felicitat. És fantàstic perquè pots aconseguir que una persona, només amb un cafè, surti pitjor o millor del que ha entrat”. Així mateix, ha apuntat que “hem tingut la sort de fer de la nostra passió la nostra professió”.
Per la seva banda, l'economista i periodista Jordi Goula ha recordat la primera vegada que va anar al Celler: “eren els anys vuitanta i dues persones importants de Girona em van dir que em portarien a un lloc on em lleparia els dits. Estàvem en una tauleta petita, i el que vam menjar va ser espectacular. Llavors, vam tenir clar que arribarien molt amunt”. Per ell, l’èxit del negoci recau en quatre pilars fonamentals: “la humilitat, la responsabilitat, l’ètica i l’autenticitat”.
Durant el torn de preguntes també s'han tractat temes com el paper de les dones a El Celler de Can Roca, la pressió que suposa ser un dels millors restaurants del món o quins són els objectius que tenen de cara a un futur pròxim. "A Can Roca, les dones són imprescindibles. Hi ha un gran esforç de comprensió, acompanyament i sacrifici. Part del mèrit és d’elles, que treballen i no sempre surten a les fotos. Però les sentim importants en l’èxit d’avui”, ha afegit un dels millors sommeliers del món.
Roca: “Els cambrers som venedors de felicitat. És fantàstic perquè pots aconseguir que una persona, només amb un cafè, surti pitjor o millor del que ha entrat”
Entre els plans de futur més immediat, Roca també ha augurat la idea és obrir una o dues gelateries per any així com inaugurar un petit hotel al centre de Girona. “Nosaltres cada dia juguem la final de la Champions. Esgotats? És intens però ho vivim, només sabem fer això, hi hem posat la vida i sabem que un contacte amb l’altra persona és una oportunitat per donar-li felicitat”, ha conclòs l'homenatjat. Del futbol a la cuina i viceversa.
La Fundació Factor Humà també ha volgut fer-se seva la innovació i per primer cop no només ha convidat els directors generals de les empreses associades sinó també els seus responsables de Recursos Humans. Segons la Fundació liderada per Juliana Vilert i Anna Fornés, l’objectiu del canvi és "crear un espai de conversa transversal per augmentar la capacitat d’influència de la funció de persones i, alhora, promoure organitzacions amb un lideratge més humà i ètic".
Entre les 67 organitzacions assistents, no s'ho han perdut: l’Ajuntament de l’Hospitalet, Cellnex, Fundación DKV Integralia, Everis, FGC, Fundació Bancària “la Caixa”, Generalitat de Catalunya, Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, MC Mutual, Moventia, Saba, Suara Cooperativa, Universitat Oberta de Catalunya o Universitat Pompeu Fabra, entre d’altres.