• Innovació
  • La clausura del MWC 2025 en 7 reflexions (i una predicció)

La clausura del MWC 2025 en 7 reflexions (i una predicció)

El Mobile World Congress tanca la 19a edició a Barcelona amb un cop d'efecte: els 20.000 assistents del Talent Arena

Una de les novetats del MWC 2025 és el cop d'efecte del Talent Arena | Talent Arena
Una de les novetats del MWC 2025 és el cop d'efecte del Talent Arena | Talent Arena
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
06 de Març de 2025
Act. 06 de Març de 2025

Setmana d'aparador mundial i mediàtic per a la ciutat de Barcelona i la resta de Catalunya. Poc després de tancar la 19a edició del Mobile World Congress, la ciutat comtal s'ha convertit en l'epicentre de la innovació amb diversos gegants tecnològics i una gran sorpresa: l'aposta pel Talent Arena ha superat totes les expectatives amb 20.000 visitants, mentre que setmanes abans l'organització anunciava en petit comitè que superar la barrera dels 4.000 espectadors augurava una bona projecció. La clau de tot plegat? Una aposta ferma pel talent digital, tant sènior com júnior, en un sector amb un futur ple d’oportunitats. I amb el talent com a eix central, arriben set reflexions per tancar una edició de rècords que ha tingut un quart dia molt diferent dels anteriors: menys executius i més motxilles, menys protocol i més espontaneïtat, menys anglès i més català i una nova generació de visitants amb ganes de formar part del futur tecnològic.

 

1. El poder omnipresent de la Xina en tot el congrés

Tres de les treballadores de l'estand de China Mobile vestides de forma tradicional xinesa | ACN
Tres de les treballadores de l'estand de China Mobile vestides de forma tradicional xinesa | ACN

Una de les curiositats del Mobile World Congress d'enguany és que ha començat més tard, durant la primera setmana de març, especialment per un dels assistents estrella: els xinesos. De fet, els 240.000 metres quadrats de l'edifici de Fira de Barcelona són el perfecte resum de les grans batalles tecnològiques que hi ha arreu del món i el paper que cada potència ve a jugar a la ciutat comtal. "Hem d'ajustar el calendari perquè el sector de les telecomunicacions i la mobilitat és universal", declarava fa un any John Hoffmann, CEO de la GSMA, mentre feia èmfasi en la importància de les delegacions internacionals i l'atenció d'Àsia. Per aquest motiu, aquesta edició s'ha celebrat durant el mes de març, després de l'Any Nou Xinès, tal com va succeir el 2015. 

Hoffmann (GSMA): "Hem d'ajustar el calendari del MWC perquè el sector de les telecomunicacions i la mobilitat és universal"

I és que, en contraposició amb Corea del Sud, la Xina ha guanyat més presència que mai al congrés tecnològic. Només fa falta veure l'estand de Huawei al hall 1, que s'ha convertit en el més gran de la Fira i ocupa pràcticament la meitat del primer dels vuit pavellons de Fira de Barcelona. En total, més de 300 companyies xineses han participat al congrés d'enguany. Altres gegants són China Mobile, Alibaba, Lenovo, Xiaomi o el grup BBK.

 

Un canvi de paradigma que es nota amb l'aparador de les grans tecnològiques xineses, mentre fa una dècada qui ocupava protagonisme al Mobile eren Samsung, Sony, HTC o LG. Caldrà veure quin pes tindrà la geopolítica en les pròximes edicions, amb un Donald Trump que impregna el món d'aranzels i guerres comercials.

De fet, els principals operadors de telefonia europeus  -Telefonica, Vodafone, Orange i Deutsche Telekom- han constatat que calen canvis en la regulació europea perquè la indústria tecnològica del continent no es quedi enrere. En la taula rodona Driving Europe's digital Future Leadership, el nou president de Telefonica, Marc Murtra, ha afirmat que el futur "encara no està escrit". "Els canvis no són fàcils, prendre decisions té conseqüències i riscos", ha afirmat. La seva homòloga a Vodafone, Margheritta della Valle, ha recordat que Europa ja "no guanya" i que quan el MWC va començar Europa "liderava el món". Per la seva banda, el màxim dirigent de Deutsche Telekom, Tim Höttges, ha posat l'exemple dels beneficis de dur a terme grans fusions d'operadors.

2. Reunions, aliances i negocis continuen fluint en totes les esferes

Diverses persones descansen al MWC, mentre al seu voltant passa gent ràpid | ACN
Diverses persones descansen al MWC, mentre al seu voltant passa gent ràpidament | ACN

Gina Tost, exsecretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, declarava fa unes setmanes al pòdcast L'empresa al dia, que molts negocis del Mobile s'acorden a porta tancada. "Bona part del negoci del Mobile no s'acorda dins de la Fira de Barcelona, sinó a porta tancada, en hotels, sales de reunions, oficines, festes... i tenim el privilegi de tenir-ho al costat de casa". Ara bé, a parer de Tost, "aquestes trobades més val tancar-les amb dos o tres mesos d'antelació, donat que els visitants aterren a la ciutat comtal amb les seves agendes plenes".

En un món de xips, processadors, supercomputadores (amb el Barcelona Supercomuting Center com a cas d'èxit destacat al Mobile), intel·ligència artificial o 5G, la geopolítica continua present en el dia a dia de la població i, sobretot, pendents d'un possible acord de pau entre Ucraïna i Rússia durant les pròximes setmanes. Ara bé, entre aranzels creuats i regulacions proteccionistes, els negocis no s'aturen.

I és que, sense cap mena de dubte, el Mobile és un congres Business to Business (B2B), amb l'excepció del pavelló número 3, en què acostuma a haver-hi les grans tecnologies del moment, amb noms com Cisco, Intel, Microsoft o ZTE,Honor o Xiaomi, que busquen arribar al consumidor final. Però aquesta és una excepció.

I sembla que les companyies catalanes, no han perdut l'oportunitat de fer negoci o teixir noves aliances. Per exemple, Fira Circuit, GSMA i la Mobile World Capital s'han unit per desenvolupar un centre d’innovació tecnològic permanent. També, l'Ajuntament de Barcelona i Huawei han signat un acord de col·laboració per impulsar projectes en innovació i formació TIC. Moltes de les organitzacions sembren futurs acords que es desgranaran els pròxims mesos.

3. Un Mobile impregnat d'intel·ligència artificial en tots els àmbits

Un home condueix a distància un cotxe que és a Màlaga, a l'estand de Nokia del MWC25 | ACN
Un home condueix a distància un cotxe que és a Màlaga, a l'estand de Nokia del MWC25 | ACN

Les grans tecnològiques han aterrat al Mobile World Congress (MWC) de Barcelona amb novetats marcades per la intel·ligència artificial i la integració a diferents indústries com la robòtica o la mobilitat. Els grans fabricants com Huawei, Samsung o Realme han presentat smartphones ultrafins, ‘triplegables’ i amb càmeres amb objectius òptics. Els nous dispositius mòbils han compartit protagonisme amb avenços com ulleres amb pantalles integrades, vehicles connectats, drons urbans o robots humanoides, amb omnipresència de la intel·ligència artificial. Una de les innovacions que ha captat més mirades ha sigut la possibilitat de conduir des de la fira un vehicle situat a Màlaga i un altre a Finlàndia.

Les innovacions d’intel·ligència artificial presentades en aquesta 19a edició per les 2.700 empreses expositores permeten individualitzar les experiències i anar un “pas més enllà”. “La novetat és la intel·ligència artificial. L’any passat tothom en parlava i aquest any l’estan implementant”, ha detallat Moti Khan, especialista en solucions de China Telecom, que ha desenvolupat una tecnologia que et permet traduir converses per telèfon en temps real. 

Als passadissos del recinte de Gran Via també hi ha hagut lloc per les tecnologies quàntiques i per eines intel·ligents que ofereixen dades en temps real gràcies al 5G i que es poden aplicar a tota mena d’àmbits com ara l’energia, la medicina, el transport o la prevenció d’incendis. A banda de com es regulen totes aquestes innovacions en un context geopolític tens, un dels reptes principals als quals s’enfronten les empreses del sector de les telecomunicacions és la gestió de milers de dades que permeten les noves funcionalitats.

En aquesta nova edició hi ha hagut lloc per les tecnologies quàntiques i per eines intel·ligents que ofereixen dades en temps real gràcies al 5G

Ara bé, tal com apunta l'etnògraf Josep Maria Ganyet en la seva columna d'opinió a VIA Empresa, també hi ha desaparicions. "El mur tecnològic i de factor de forma al que han arribat els dispositius mòbils, sumats amb l'omnipresència de la IA generativa amb els agents al capdavant, fan pensar que la pròxima iteració dels mòbils és la desaparició", precisa. "També cal dir que els intents que n’hem vist fins ara no han estat reeixits; el de Humane Pin, un pin de solapa intel·ligent que projectava informació a la mà i que va ser una de les estrelles de la darrera edició, ha desaparegut del MWC, molt abans que els mòbils; l’ha comprada HP per menys del que valia", conclou.

I, sobretot, en el món de la intel·ligència artificial hi ha molt de màrqueting. D'aquí una reflexió interessant de Genís Roca al Toc de Roca: "Hi havia gent que et parlava de big data i quan rascaves una mica descobries que treballava amb Excel. Ara hi ha gent parlant d’intel·ligència artificial que en veritat està fent servir software normal i corrent, com el de tota la vida. Costa separar el gra de la palla. Cal estar atent, perquè la cosa està plena de fantasmes".

4. El cop d'efecte i la revolució del Talent Arena amb 20.000 assistents

La intervenció de Steve Wozniak al Talent Arena | Cedida
La intervenció de Steve Wozniak al Talent Arena | Cedida

Qui ha estat un dels grans protagonistes de l'edició ha estat el Talent Arena. L'esdeveniment de la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital) dedicat al talent digital, ha tancat la seva primera edició en què ha reforçat el paper central dels professionals digitals dins la proposta del MWC. Entre el 3 i el 5 de març, el Talent Arena ha reunit a Fira Montjuïc a més de 20.000 assistents de 115 països, amb un 53% de professionals sèniors de més de 1.500 empreses, i s'ha posicionat com a punt de trobada clau per al sector.

Durant tres dies, els visitants han tingut l’oportunitat de connectar amb companyies tecnològiques, participar en hackatons i workshops innovadors, i inspirar-se en les 223 sessions protagonitzades per figures de referència que marquen el rumb de la tecnologia.

Entre els noms més mediàtics hi ha hagut el cofundador d'Apple, Steve Wozniak, amb declaracions importants i frases inspiradores i també el mediàtic jugador d'escacs Garry Kasparov, que ha reivindicat una “intel·ligència augmentada” capaç d'incrementar les nostres capacitats.

 

Amb el tancament d'aquesta primera edició, la MWCapital ja planifica l'edició 2026 de Talent Arena, que se celebrarà a Fira Montjuïc del 2 al 4 de març de 2026 amb una proposta ampliada per reforçar, un any més, el seu paper com a esdeveniment de referència del talent digital a Europa i consolidar Barcelona com a capital dels professionals digitals. Amb l’ampliació de Fira Gran Via, l'esdeveniment s'integrarà al recinte del MWC durant el 2027.

5. La mirada catalana del Mobile World Congress

L'estand de Catalunya al MWC25 | ACN
L'estand de Catalunya al MWC25 | ACN

Les empreses catalanes presents al Mobile World Congress (MWC) han tornat a demostrar com la connectivitat pot transformar múltiples sectors amb aplicacions innovadores i disruptives. Més enllà dels robots que any rere any captiven els congressistes i de les últimes novetats en l’àmbit de la salut, aquesta edició ha posat el focus en solucions tecnològiques aplicades a camps tan diversos com el medi ambient, l’espai o fins i tot els rocòdroms, gràcies a les propostes d’empreses com EarthPulse, Open Cosmos i Lizcore. La ciberseguretat també hi ha tingut un paper destacat, amb solucions punteres com les de Cactus Engineering.

Catalunya compta actualment amb 2.285 startups, xifra que la converteix en el cinquè ecosistema amb més startups d’Europa

Fins a 46 companyies catalanes han exposat les seves innovacions a l’estand de la Generalitat, aprofitant el MWC com una plataforma única per guanyar visibilitat i projecció internacional. I no és casualitat: Catalunya s’ha consolidat com un autèntic hub tecnològic. Actualment, compta amb 2.285 startups, fet que la situa com el cinquè ecosistema emergent més important d’Europa.

El Mobile també és sinònim de talent i col·laboració. Entitats com Acció, Barcelona Activa, Tech Barcelona, Biocat, Barcelona Health Hub, el Port de Barcelona, Mobile World Capital amb The Collider, el Barcelona Supercomputing Center, el Digital Impulse Hub o l’Institut Català de les Empreses Culturals, juntament amb bancs, universitats i escoles de negocis com la UAB, la UOC, la UPF, la UPC, Esade o Elisava, han acompanyat centenars de startups a l’espai 4YFN. Enguany, prop de 300 startups catalanes han participat, mantenint la tendència de creixement respecte a les 290 de l’any anterior.

"El lideratge català al 4YFN és un reflex del que passa més enllà del recinte firal", destaca Elena Busquets, directora de VIA Empresa a la crònica sobre La mirada catalana del MobileI així ho confirmen les dades: segons Acció, Barcelona és la segona destinació preferida pels fundadors de startups a la Unió Europea, només després de Berlín. A més, les empreses emergents catalanes ja aporten el 0,8% del PIB del país i generen més de 22.800 llocs de feina. Un ecosistema dinàmic, en constant evolució, que consolida Catalunya com un referent europeu en innovació i emprenedoria tecnològica.

6. Una tecnologia (malauradament) amb visió masculinitzada

Una dona fa una explicació a un grup de congressistes durant el MWC | ACN
Una dona fa una explicació a un grup de congressistes durant el MWC | ACN

La bretxa de gènere encara és molt present en el món de la tecnologia i així s'ha fet palès aquests dies al Mobile World Congress, tal com es va demostrar durant l'obertura del congrés: només hi havia homes en les fotografies de les autoritats catalanes i espanyoles. “La presència masculina és majoritària, ho veiem en tots els passadissos i les fotos oficials”, ha descrit la directora d’Emprenedoria de Barcelona Activa, Itziar Blasco, a l'ACN. En els estands del congrés s’hi observen poques directives i, en canvi, moltes hostesses, sobretot en els de les multinacionals. Les emprenedores coincideixen a dir que no els sorprèn perquè és un “problema” de l’ecosistema digital. L’any passat un 26% de les assistents al congrés van ser dones, segons la GSMA. El percentatge es manté estable en les últimes edicions, on les dones representen al voltant d’un de cada quatre congressistes.

Durant el 2024, un 26% de les assistents del MWC van ser dones

Enguany el MWC ha comptat amb un 40% de ponents dones. El congrés també ha muntat el programa Diversity4Tech, que, de nou, aquest any ha tingut amb ponències enfocades a “impulsar el canvi”. “Hem de potenciar més diversitat en la nostra indústria amb l’objectiu de garantir que tenim personal més competitiu i resilient”, va dir la directora de màrqueting de la GSMA, Lara Dewar, durant aquestes sessions. “Ens hem d’assegurar que les nenes i les dones no només són beneficiàries, sinó també part activa de la revolució digital”, va sentenciar.

7. La revolució del quart dia

Diversos assistents catalans al Talent Arena | Talent Arena
Diversos assistents catalans al Talent Arena | Talent Arena

El quart dia del Mobile World Congress sempre porta una imatge icònica: maletes i bosses de viatge escampades pels pavellons, senyal que molts professionals comencen a acomiadar-se. Però enguany, l’última jornada del congrés ha comptat amb una novetat destacada: l’accés massiu de joves gràcies al Talent Arena. Tradicionalment, el quart dia del Mobile ha estat considerat una jornada “descafeïnada” o “a mig gas”, ja que l’esdeveniment es clausura a primera hora de la tarda. Però aquest any, el panorama ha estat diferent, puix que el jovent tenia dret a accedir al Mobile si havien assistit prèviament al Talent Arena.

La presència de centenars d’universitaris ha suposat un gir interessant, amb una clara reducció de la mitjana d’edat entre els assistents. Moltes acreditacions lluïen noms d’universitats i graus en enginyeria i tecnologia, com la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el Tecnocampus o la Universitat Rovira i Virgili (URV). Aquesta iniciativa ha permès que els futurs professionals del sector visquin de prop l’experiència del Mobile, un accés que habitualment els és difícil d’aconseguir.

I és que entrar al Mobile té un cost elevat. A menys que siguis periodista o comptis amb una invitació d’una empresa, cal pagar una entrada que oscil·la entre els 989 euros i gairebé 5.500 euros en les modalitats VIP. Aquest preu fa que l’accés per a molts estudiants sigui pràcticament inviable.

Per accedir al Mobile cal pagar una entrada que oscil·la entre els 989 euros i gairebé 5.500 euros en les modalitats VIP

Per això, el Talent Arena ha estat una oportunitat d’or. Alguns estudiants de l’Escola Universitària Gimbernat confessen a VIA Empresa que han pogut trepitjar el congrés per primera vegada gràcies a aquesta iniciativa. "Ens va encantar l’ambient, les xerrades i l’estètica underground", expliquen. Però, quin és el seu objectiu al Mobile? No ho tenen del tot clar. Per a molts, es tractava simplement de "deixar-se portar i absorbir" l’essència del congrés tecnològic més important del món.

8. La predicció final

El Talent Arena ha comptat amb 20.000 visitants | Talent Arena
El Talent Arena ha comptat amb 20.000 visitants | Talent Arena

Ara la gran predicció és la següent: ha arribat el Talent Arena per quedar-se? Si la GSMA vol continuar atraient el talent del present i del futur, haurà de continuar apostant per propostes com aquesta i, sembla, que el "nou germà petit" del Mobile durant l'edició del 2027 formarà part del pavelló de Gran Via. 

Per seduir aquestes noves generacions i adequar-se als seus interessos, el MWC haurà de transformar part de la seva agenda o proposta i ampliar la seva oferta B2C. Les empreses que s'instal·len al Mobile aquests dies no poden menysprear el canvi de públic que assisteix amb motiu del Talent Arena. Ara bé, veurem si aquest canvi afecta als quatre dies del congrés o, si l'acord del Talent Arena és manté tan sols en el quart dia i només afecta a l'últim dia del Mobile World Congress. Canvi de públic, transformació de congrés.