Com es crea un 'bot'?

VIA Empresa t'explica com crear un xat-bot, la nova conversa intel·ligent en forma de text o veu que ha arribat per quedar-se

El Bot de VIA Empresa
El Bot de VIA Empresa
Quico Domingo
16 de Juliol de 2016
La possibilitat que els bots d'internet –programes capaços de simular una conversa intel·ligent en forma de text o veu– siguin només una moda passatgera –com tantes altres– és plausible. Tot i això, si tenim en compte que les aplicacions de xat ja són el mètode de comunicació preferit de més d'una generació i que grans companyes com Apple, Google o Facebook ja aposten per aquesta tecnologia, fa pensar que realment els xat-bots poden ser el relleu natural dels serveis d'atenció al client de tot tipus de negocis.

Des de demanar una pizza, un taxi o realitzar una modificació en els serveis contractats de la vostra operadora, el fet d'interactuar amb una màquina aporta grans avantatges tant per al client com per a les companyies.

D'entrada, s'eliminen els temps d'espera en poder executar infinites instàncies dels tele-operadors al mateix temps. Però anant més enllà, les companyies podran obtenir informació estadística molt més fiable sobre les consultes i necessitats dels seus clients sense necessitat de fer-los contestar enquestes o confiar en les classificacions dels seus tele-operadors.

Però, com funciona un xat-bot? I el que és més interessant, com en podem crear un?
El primer problema és la fragmentació. Encara ens trobem en una fase inicial de la tecnologia i les grans plataformes de missatgeria instantània disposen, com no podia ser d'altra manera, d'interfícies de programació diferents entre si. No obstant això, existeixen algunes eines cross-platform que ens permeten crear la lògica del bot –sense necessitat de programar– i exportar-lo per a les principals plataformes de missatgeria.

I d'entre les diferents propostes, darrerament es parla molt de Sequel, doncs permet crear la lògica que hi ha darrere d'una interfície conversacional d'una manera gràfica i intuïtiva.

Per començar, hem de pensar en un xat-bot com un llibre de "tria la teva pròpia aventura", en el qual es presenten algunes opcions a l'usuari per tal de fer-lo navegar en una història precreada. A partir d'aquí, ho podem complicar tant com vulguem.

Sequel ens permet crear una història en forma d'arbre de decisions, en la qual plantegem preguntes a l'usuari i li oferim diverses opcions de resposta, en forma de botó –la manera més senzilla–, o de resposta de lliure.

En aquest cas, Sequel disposa d'un mòdul de processament de llenguatge natural que permet detectar paraules clau per tal de redirigir l'usuari cap al camí correcte.

A més, per als usuaris més avançats, Sequel permet connectar-se amb serveis externs com ara catàlegs de producte, serveis de reserva de tiquets o qualsevol sistema que admeti connectivitat externa.

I un cop acabat, el sistema permet exportar el xat-bot a Facebook Messenger, Telegram o Kik Messenger, de manera que una sola lògica és capaç de donar servei a diferents plataformes.

Voleu veure'n el resultat? Us hem preparat un exemple molt senzill, a mode il·lustratiu, que podeu accedir afegint a Telegram l'usuari VIAempresaBot.