• Innovació
  • Com navegar un 2025 amb clar-obscurs després d’un any positiu

Com navegar un 2025 amb clar-obscurs després d’un any positiu

La capacitat d’adaptació és clau per sobreviure i prosperar en un entorn VUCA

La inversió en R+D només representa l’1,4% del PIB | iStock
La inversió en R+D només representa l’1,4% del PIB | iStock
Xavier Lasauvage | VIA Empresa
Sènior Partner de SDLI
10 de Gener de 2025
Act. 10 de Gener de 2025

L’any 2024 ha estat positiu per a moltes empreses. Segons el BBVA i l’INE, el PIB a Espanya ha crescut al voltant d’un 3%, impulsat per la despesa pública, les exportacions i la demanda interna, mentre que la inflació s’ha moderat fins al 2,8%. L’ocupació també mostra senyals encoratjadores: les altes a la Seguretat Social estan en màxims des del 2007 i l’atur continua disminuint. A Catalunya aquestes magnituds també són molt positives. Aquest panorama ha permès a moltes organitzacions tancar l’any amb balanços sòlids i recursos suficients per afrontar noves inversions.

 

Tanmateix, el 2025 presenta desafiaments complexos i els directius són prudents de cara a l'any vinent, com es posava de manifest en el VII Congrés de Directius de la APD. L’acceleració tecnològica encapçalada per la intel·ligència artificial, nous models de negoci, exigències envers la sostenibilitat, la incertesa política nacional i geopolítica internacional, la baixa productivitat del teixit empresarial i la feblesa dels mercats europeus -principals mercats de les nostres empreses- dibuixen un entorn caracteritzat per la volatilitat, la incertesa, la complexitat i l’ambigüitat, conegut com a VUCA. Un reflex d’aquesta incertesa per al 2025 és el fet que la percepció dels empresaris sobre l’any es troba dividida al 50/50 entre aquells que són "negatius" i els que tenen una visió "neutre-positiva". Així ho recull l’Enquesta Empresarial 2024 del Cercle d’Empresaris, que evidencia un clima de prudència entre les empreses davant dels desafiaments del pròxim any.

Aquest entorn no ha de ser percebut únicament com una amenaça, sinó també com una oportunitat. Com assenyala Xavier Ferras, professor d'Esade i expert en innovació, “els entorns VUCA no són una moda, sinó una realitat estructural que exigeix una resposta organitzada i valenta per part de les empreses”. En aquest sentit, el 2025 és un moment idoni per aprofitar la inèrcia positiva del 2024 i fer una aposta decidida per la innovació com a resposta estratègica per gestionar aquest escenari i captar les oportunitats que tinguem al abast.

 

Recentment, empreses de diversos sectors ja han demostrat que, fins i tot en un entorn VUCA, és possible prosperar gràcies a la innovació. Per exemple, Scytl, especialitzada en solucions de votació electrònica, ha desenvolupat eines basades en blockchain per garantir processos més transparents i segurs, millorant així el seu posicionament internacional. Per altra banda, Mango, referent en moda, ha adoptat processos sostenibles que redueixen el consum d’aigua en un 20% i ha llançat productes fabricats amb materials reciclats, alineant-se amb les demandes de consumidors compromesos amb la sostenibilitat.

El 72% dels consumidors nacionals prioritzen marques amb valors sostenibles

Com exemple de tendència que està impactant molts sectors, el 72% dels consumidors nacionals prioritzen marques amb valors sostenibles, segons una prestigiosa consultora internacional. Aquesta dada destaca la importància d’integrar propòsits clars en l’estratègia empresarial. Empreses com Ametller Origen estan liderant aquest enfocament. El 2024, aquesta empresa va implementar models agrícoles regeneratius que redueixen la petjada de carboni i milloren la qualitat del sòl. A més, van llançar una app personalitzada basada en dades nutricionals, fomentant la fidelització del client.

Per sobreviure i prosperar en un entorn VUCA, la capacitat d’adaptació és clau. Les empreses que combinen flexibilitat operativa amb una estratègia d’innovació i una profunda comprensió del client lideren el canvi. Com explica María Sanz de Galdeano, directora d’innovació d’Ayming, "la necessitat de les empreses espanyoles de mantenir-se competitives en un entorn global cada cop més dinàmic, impulsat per l’acceleració de la transformació digital i tecnològica, ha situat la innovació al centre de les seves estratègies per afrontar els desafiaments del futur". Les dades ho avalen. Segons l’INE, la inversió en R+D a Espanya ha crescut en els darrers tres anys, tot i que encara només representa l’1,4% del PIB, lluny del 2,7% de mitjana de l’OCDE. I segons afegeix Sanz de Galdeano “el 85% de les empreses espanyoles consultades indiquen que augmentaran el seu pressupost en R+D+i el 2025”. Segons indica la mateixa font, el 25% de les empreses nacionals, les més innovadores, ja dediquen entre un 9% i 10% dels ingressos a la innovació. Una xifra destacable.

La inversió en R+D només representa l’1,4% del PIB

Recordem que diversos estudis internacionals de McKinsey i BCG mostren que les empreses que inverteixen en innovació obtenen majors creixements, millors retorns pels accionistes (uns +11 punts de mitjana) i més ingressos de negocis adjacents, a més d’una resiliència superior en temps de crisi.

Mirant de prop, exemples com Fluidra, Signaturit i Vueling, entre molts altres, mostren com la inversió en innovació en els darrers anys impulsa l’èxit empresarial. Fluidra ha integrat la intel·ligència artificial en els seus sistemes de control remot per a piscines, optimitzant recursos i enfortint el seu lideratge internacional. Signaturit ha llançat una plataforma de signatura digital avançada amb autenticació biomètrica, millorant la seguretat i l’experiència del client. Per la seva banda, Vueling ha desenvolupat una eina de reserves basada en IA que suggereix rutes personalitzades i ha iniciat la transició cap a combustibles sostenibles, consolidant-se com a líder en el seu sector. I només son alguns exemples destacats.

Com assenyala Eugenio de la Rosa, director general d’Ibergroup, “la innovació ha de ser planificada i orientada a resoldre problemes específics del negoci”. Adoptar un enfocament sistemàtic, basat en metodologies contrastades, treballar en open-innovation i afavorir una cultura innovadora que no es limiti a projectes aïllats facilita la transició d’idees a solucions concretes.

El 2025 no és només un any de reptes, sinó una oportunitat per preparar el futur de manera proactiva. Les empreses que inverteixin en innovació ara, aprofitant els recursos generats el 2024 i altres anys positius, seran les que lideraran el canvi i prosperaran en els pròxims anys. Com diu Xavier Ferras, “en temps d’incertesa, les organitzacions que lideren el canvi són les que sobreviuen i prosperen”. Invertir en innovació no és un luxe, sinó una necessitat estratègica per gestionar la incertesa, guanyar competitivitat i diferenciar-se al mercat. De segur, una bona decisió pel 2025.