• Innovació
  • Com treure's el carnet de pilot de 'drones'

Com treure's el carnet de pilot de 'drones'

VIAempresa relata com és el curs intensiu per obtenir el certificat de pilot de RPAs, en una escola d'aviació pionera en tot l'Estat

Els pilots de 'drone' han de tenir alguna llicència per pilotar els aparells
Els pilots de 'drone' han de tenir alguna llicència per pilotar els aparells
Quico Domingo 
14 de Març de 2015
Act. 29 de Juny de 2015
Per pilotar un drone ja es necessita una llicència obligatòria, com la d'ultralleuger, com a conseqüència del nou marc regulador temporal que va entrar en vigor el juliol de l'any passat. A la pràctica, i entre moltes altres restriccions, aquesta llei estableix que per a pilotar qualsevol aparell de control remot de fins a 25 quilograms és necessari disposar d'una llicència de pilot emesa per una entitat de formació que hagi estat autoritzada per l'Agència Estatal de Seguretat Aèria.

L'escola d'aviació Dream Air de Barcelona va ser pionera en tot l'Estat espanyol en oferir cursos de pilotatge de drones, un títol amb cada cop més nombroses sortides professionals. Ara bé, en què consisteix un curs per tenir el títol de pilot de drone?

D'entrada el Curs avançat de pilot RPA (sigles de Remote Piloted Aircraft) es divideix en dues parts, una de teòrica i una de pràctica, que es realitzen de manera intensiva durant dues setmanes.

Manual de l'usuari
La primera assignatura que s'imparteix és la de reglamentació i en ella s'hi expliquen els organismes implicats en el control de trànsit aeri, la reglamentació comuna i l'específica per a RPAs.

A més, s'hi repassen les limitacions de cada titulació, les notificacions d'incidents i accidents, classificacions d'espais aeris i les limitacions pel que fa a la intimitat personal. Aquesta és, sens dubte, la part més densa de tot el curs.

La següent assignatura i possiblement de les més interessants, és la de navegació. En ella es parla de l'orientació i posicionament sobre la terra mitjançant coordenades de latitud i longitud i traçat de rumbs. També s'hi expliquen el funcionament i interpretació de cartes aeronàutiques i els usos i limitacions dels sistemes GPS.

El tercer dia el curs continua explicant les performances d'una aeronau, com ara l'enlairament, ascens, descens, vol estàtic, aterratge, massa i centrat. En aquesta assignatura també s'hi detallen els conceptes bàsics d'aerodinàmica que fa que els avions volin.

Tot seguit, es parla dels diferents procediments operacionals necessaris per fer volar un aparell de control remot. A la pràctica, en aquesta assignatura s'explica tota la documentació que un pilot ha de tenir –com ara el manual d'operacions- i totes les limitacions establertes en un vol.

El curs continua amb una introducció als sistemes de comunicació, en el que s'hi detallen els principis generals de la comunicació per ràdio, com ara les freqüències i ones electromagnètiques, els tipus d'emissors, receptors i antenes i l'alfabet aeronàutic i frases bàsiques que, gràcies al cinema, la majoria dels alumnes ja coneixen.

L'assignatura menys tècnica de tot el curs és la de factors humans, que fa èmfasi en la part més psicològica i anímica del pilot, tractant temes com la comunicació verbal i no verbal, el treball en grup, el lideratge o l'estudi de la fatiga i l'estrès.

Per acabar la part teòrica, s'introdueixen una sèrie de coneixements generals sobre les aeronaus en les quals es detalla les parts que conformen un quadricòpter –i fins i tot se'n mostren algunes com a exemple-.

La darrera assignatura és la de meteorologia, força extensa però molt interessant doncs s'explica les característiques i afectacions dels vents, els núvols, les turbulències, la visibilitat, les tempestes solars –molt importants en el pilotatge d'aeronaus- o la interpretació de les previsions meteorològiques.

En acabar l'assignatura de meteorologia –un diumenge a migdia-, després d'una petita pausa es realitza un examen de tipus test de 60 preguntes en el qual es repassen aspectes de totes les assignatures. Tot i que és força complicat, està pensat per ser més un sistema de repàs, doncs s'hi permet debatre les respostes amb la resta de companys.

De la teoria a la pràctica
La part pràctica es realitza en un camp de vol a Polinyà en el que s'hi duen a terme una sèrie de maniobres amb un drone model Phantom 2 amb l'objectiu de familiaritzar-se amb el control dels aparells.

L'examen pràctic és de tipus circuit i comprèn la realització d'una sèrie de figures de vol entre unes marques de control. Durant la prova, es poden cometre quatre errades lleus, dues de greus o una de molt greu.

En acabat i després de superar una prova mèdica que inclou analítiques de sang i orina, els pilots reben el certificat acreditatiu.

Una llei provisional en un sector en expansió
Tot i que una part important de la teoria sorprèn per tenir poca cosa a veure amb els drones, cal tenir present que la normativa actual –de caràcter provisional- ha estat feta a corre-cuita amb l'objectiu de regular el sector i que, per tant, se n'han heretat moltes parts d'altres tipologies de pilot molt més complexes. Tot i això el curs no és complicat i està perfectament a l'abast de qualsevol persona que pugui tenir la inquietud de volar.

Pel que fa al cost, la formació complerta té un preu de1.399 euros per als alumnes que vulguin realitzar una setmana de pràctiques i de 750 euros per aquells que ja sàpiguen pilotar.

L'acadèmia de formació –que ja va per la catorzena promoció- és més aviat caòtica pel que fa a l'organització. Tot i això, els professors estan preparats i posen totes les facilitats per superar el tràmit per obtenir la llicència per a un sector que ofereix una infinitat de noves oportunitats laborals en diferents àmbits.