• Innovació
  • Fer créixer una startup a base d'hòsties

Fer créixer una startup a base d'hòsties

Els fundadors de Marfeel, Chartboost i Smadex expliquen els obstacles amb els quals s'han topat a l'hora d'escalar el seu negoci

Emprenedors expliquen les dificultats per escalar un negoci | iStock
Emprenedors expliquen les dificultats per escalar un negoci | iStock
Barcelona
11 d'Abril de 2019

“En aquesta vida s’aprèn a base d’errors, i jo crec que he comès tots els errors possibles del manual de l’emprenedor”. Així ho reconeixia Jordi de los Pinos, CEO i cofundador de Smadex, durant una xerrada del 4YFN. Crear i fer créixer una startup d’èxit no és gens fàcil, però tant de los Pinos com Juan Margenat, director d’operacions i cofundador de Marfeel, i Pepe Agell, vicepresident de Chartboost, reconeixen que arriba un moment que l’empresa va creixent i sembla que res pot sortir malament. Fins que de sobte arriba l'hòstia que et fa tornar de peus a terra.

 

“No hi ha un èxit a curt termini”, apunta Margenat. Aquest ha estat el principal aprenentatge de l’emprenedor al capdavant de Marfeel. “Al principi aconsegueixes diners, contractes personal i penses que també podràs créixer com les grans companyies, però no és tan fàcil”. Per a Agell, el gran repte ha estat desenvolupar l’habilitat de ser flexible i ser capaç de desenvolupar i canviar l’estructura de l’empresa en cas que sigui necessari. “Encara que sempre s’han de tenir clars els valors de la companyia, també hem de ser capaços de ser flexibles i adaptar-nos als nous entorns”, assenyala.

 

Precisament aquesta habilitat d’adaptar-se a les necessitats del mercat ha estat la que ha hagut d’aprendre a la força de los Pinos per impulsar el seu negoci. Smadex és una startup que desenvolupa una tecnologia per inserta anuncis en les apps mòbils en funció de la localització geogràfica de l’usuari. Però al principi es dedicaven a crear cupons i descomptes, “una cosa en la qual els retailers no estaven interessats”, recorda l’emprenedor.

Així que el principal repte per a fundar una startup d’èxit és trobar un producte que els consumidors estiguin disposats a pagar. I després muntar el millor equip per tal de fer escalar el negoci. “Tots estem lluitant pels mateixos treballadors i és difícil atraure el millor talent”, afirma Margenat, alhora que de los Pinos afegeix que “per això hem de motivar els empleats perquè vulguin continuar amb tu”.

Reenfocar el negoci per no morir

Emprendre no és un camí de roses, això està clar. I acomodar-se quan les coses van bé i funcionen tampoc és la millor actitud perquè pot arribar un moment en el qual es produeixi un gir de 180 graus. Això els va passar a Smadex. Tot l’equip estava celebrant el seu ràpid creixement quan de los Pinos va rebre la trucada d’uns clients que volien marxar. Va ser llavors quan l’emprenedor es va adonar que està molt bé créixer, però amb qualitat. “Podríem haver mort amb aquesta situació, però vam ser capaços de sortir-ne”.

Però Smadex no va ser l’única startup que va haver de reenfocar el model de negoci. Tant Marfeel com Chartboost també van viure situacions que les van fer replantejar la seva empresa perquè si seguien igual, el seu creixement s’estancaria.

De los Pinos (Smadex): "Crec que he comès tots els errors possibles del manual d'emprenedor"

I és que en l’àmbit de la publicitat, el sector on s’enfoquen aquestes tres startups, ha canviat molt en els darrers anys gràcies a la tecnologia. De fet, la programació està transformant la manera com Chartboost ha operat fins ara. De la mateixa manera que ho fan les dades. “La gent té por en la manera que les companyies controlen les seves dades i això ens treu reputació”, assenyala de los Pinos. És per això que Agell conclou que, en la seva indústria, el més important ara mateix és aconseguir “transparència”, una cosa que en la seva opinió “Google i Facebook no tenen i amb el que podem lluitar nosaltres”. Les opcions per escalar un negoci hi són, només s’ha de saber com i aprendre a base d'hòsties.