Dos ambientòlegs no podien unir-se per muntar un negoci sense que aquest no intentés combatre la crisi climàtica. En Ruben Roc i n'Armand Folch, dos amics acabats de sortir de la facultat de Ciències Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona, es negaven a fer veure que tot el que havien aprés a la carrera sobre l'impacte de la indústria en el medi ambient no existia per al seu negoci. Per això quan van fundar Delaconca, una startup alimentària incubada a Barcelona Activa i membre de Netmentora, ho van fer amb un objectiu clar: "Posar el nostre granet de sorra per combatre la crisi climàtica", assegura Folch.
Els dos joves emprenedors podrien assolir el seu objectiu atacant des de diferents fronts però, per què l'alimentari? "La indústria alimentària és una de les més contaminants i on podíem fer més falta", explica el cofundador. A aquest fet se li suma que ell mateix arrossega certa herència familiar, ja que el pare de Folch és enginyer agrònom i químic, qui els ha ajudat en la creació d'infusions. La confluència entre l'herència i la innovació en pro de la sostenibilitat són dos conceptes que resumeixen l'esperit Delaconca.
Folch: "De què serveix que el cultiu sigui ecològic si s'hi ha hagut de desboscar l'Amazones per fer aquest producte?"
Resignificant les etiquetes
Eco, bio o sostenible són etiquetes que es repeteixen fins a no poder més, però que sovint emmascaren pràctiques incompatibles amb el medi ambient. "De què serveix que el cultiu sigui ecològic si s'hi ha hagut de desboscar l'Amazones per fer aquest producte?", es pregunta Folch. Darrere d'aquestes terminologies sovint s'amaguen aquesta mena de paranys, contra els que Delaconca vol acabar i ser un exemple. No es plantegen ser un 30% sostenibles, sinó un 100%.
Si bé l'empresa es caracteritza per cuidar tots els detalls per tal de generar el menor impacte ambiental possible, en destacarem dos en especial. Per una banda, Delaconca manté un compromís acèrrim en la lluita contra la generació de plàstics. Ells mateixos es defineixen com microplastic free, una etiqueta que han aconseguit per retirar tota traça de plàstic dels seus productes. "Moltes bossetes d'infusions contenen microplàstics que acabem consumint, nosaltres hem aconseguit fer-ne sense recórrer a aquests materials", exemplifica Folch.
Per altra banda, un altre aspecte destacable de les mesures que pren l'empresa per ser coherents amb el seu plantejament ecològic és ser carbon free. Una pràctica que Folch resumeix com: "Tota activitat acaba tenint un impacte al medi, nosaltres el que fem és compensar el poc impacte que generem amb accions com plantar arbres".
"Volem tenir més contacte directe amb els nostres clients per adaptar-nos a les seves necessitats"
Passa a passa per reduir la petjada
L'empresa va néixer l'any 2017, quan els dos joves sortien de la carrera, i des d'aleshores ha anat creixent a poc a poc, a través de l'assaig i error. "Hem anat provant diversos productes, des de la sal fins al paté buscant el que més s'adaptava a la demanda", explica Folch. D'aquesta manera van començar abastint a petits proveïdors locals i han anat creixent fins a comptar com a proveïdors de grans marques com Veritas, Atmetller Origen o Obbio.
No només es consoliden entre distribuïdors locals sinó que també han començat a vendre a països com Corea del Sud i el Japó. Aquest creixement constant que ni la Covid ha pogut endarrerir és una gran motivació pels fundadors de la startup. "Tenim clar que volem seguir invertint en R+D per millorar la nostra oferta i volem tenir més contacte directe amb els nostres clients per adaptar-nos a les seves necessitats", conclou Folch.