Dia 3: L’horari lectiu

Ganyet explica com seguir amb l'educació dels fills des de casa

Educació des de casa. | iStock
Educació des de casa. | iStock
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa
Etnògraf digital
Barcelona
17 de Març de 2020

Celebro la notícia que Apple prioritzarà a la seva botiga les aplicacions fiables que donin informació sobre el Covid-19 i en bloquejarà els jocs estúpids que només volen notorietat.

 

"Arxius, teatres, museus, galeries i tota mena de fons digitals estan obrint els seus catàlegs de franc perquè la gent a casa tingui oferta cultural i de lleure de qualitat"

Arxius, teatres, museus, galeries i tota mena de fons digitals estan obrint els seus catàlegs de franc perquè la gent a casa tingui oferta cultural i de lleure de qualitat. A Itàlia, la setmana passada ja van obrir el Pornhub Premium de franc. L’exemple ha agafat i moltes plataformes, continguts i serveis s’han obert als internautes confinats, o sigui a tothom. I davant l’oferta infinita ens cal organització per no acabar atrapats com quan busquem alguna cosa per veure a Netflix. Necessito un horari i l’únic que tinc a mà és el de 6è de mon fill.

Avui toca lectura, català, anglès al matí, medi social, música i castellà. M’organitzo i remeno entre els recursos que tinc guardats. Al Refind, als enllaços preferits del Navegador, als tuits guardats de Twitter, als clippings de l’Evernote, als recursos educatius a la web, al butlletí de Cultura Digital de la Generalitat, a OpenCulture, als apunts als llibres del Kindle, als PDF de l’iPad… El dia que llegeixi el que m’he guardat al llarg dels anys ho sabré tot. La bona notícia és que hi trobo continguts de lleure i d’aprenentatge per l’horari lectiu que m’he proposat de fer.

 

Comença la classe de català amb lectura de l'Illa del Tresor i continua amb l’escriptura d’una redacció que presentarem als Jocs Florals del poble. Escrivim a mà per allò de la cal·ligrafia i de què ens hi mirem més abans no escrivim res: costa més escriure a mà que amb l’ordinador i no hi ha Ctrl-Z.

Continuem amb anglès amb l’aplicació de Duolingo. Imprescindible si voleu aprendre qualsevol llengua de manera amena i com si fos un joc. També tirem dels testos interactius del First Certificate de la Universitat de Cambridge que hi ha a la xarxa. Toca fer una pausa, estiraments, flexions i beure aigua.

Continuem amb medi. Una bona excursió per Google Earth a visitar les ciutats que ens interessen, llocs icònics de la Mediterrània que han sortit en pel·lícules, el fons del mar, l’Estació Internacional Espacial i els camps de futbol més importants del món. La música la resolem amb una estona de piano i el castellà el virem cap a Argentina llegint Todo Mafalda. Alguna de les crítiques a la classe política de l’Argentina de Quino dels 70s encara és vàlida aquí i ara. L’última tira i a dinar.

"Necessito un horari i l’únic que tinc a mà és el de 6è de mon fill. Avui toca lectura, català, anglès al matí, medi social, música i castellà. M’organitzo i remeno entre els recursos que tinc guardats"

Tarda de cinema (els grans treballen). Avui escollim El Curiós Cas de Benjamin Button, aquesta sí a Netflix. Primera Guerra Mundial, segona, l’època de la cursa espacial, els Beatles, el respecte a les diferències, un debat sobre el pas del temps i una novel·la d’amor i d’aventures amb un Brad Pitt més guapo que mai. Sembla la pel·lícula perfecta.

A mitja tarda, rebo un correu de l’escola de música del poble, del professor de piano de mon fill, dient que tot i que l’escola està tancada farà la classe igualment per Hangouts de Google. Engeguem l’iPad que hi ha sempre al lloc de la partitura, fem clic a l’enllaç que ens envia el professor i ens apareix al costat d’un piano elèctric. Comparteix un enllaç a una partitura de Musescore i la classe comença.

Màgia és poc.