• Innovació
  • Exercici digital per a la transformació del gimnàs

Exercici digital per a la transformació del gimnàs

La tecnologia i la digitalització ajuden a personalitzar l'oferta i operar fora del centre a les empreses de fitness

La transformació digital dels gimnassos inclou la personalització de l'oferta | iStock
La transformació digital dels gimnassos inclou la personalització de l'oferta | iStock
Barcelona
24 d'Abril de 2019

Quan hom pensa en un gimnàs, el més probable és que imagini màquines de fitness i gent aixecant peses i no aplicacions digitals. És lògic. No obstant això, el context actual demostra que el prisma de la transformació digital permet mirar cap a qualsevol sector empresarial amb mirada tecnològica. En l'àmbit dels gimnasos, tant actors de caràcter més tradicional com nadius digitals han adquirit aquesta òptica.

Duet Fit i Gymforless són dos exemples d'això mateix: la primera és una cadena de gimnasos low cost que busca cada cop més automatitzar processos de captació i segmentar els seus potencials clients; i la segona és una startup catalana que agrega i busca gimnasos per, mitjançant el pagament d'una tarifa mensual, permetre a l'usuari l'accés a qualsevol club de la xarxa de centres que estan donats d'alta a l'aplicació.

Són dues formes diferents d'enfocar un negoci dins el mateix sector, però a la vegada hi ha una mateixa intenció: captar el client digital. "Totes les accions de transformació digital que realitzem a Duet Fit persegueixen una meta comuna, que és posar els nostres abonats al centre de l'organització", assegura Daniel Viladot, director de màrqueting i experiència de client de Duet Fit.

La digitalització afecta diferents àmbits de la companyia, segons explica Viladot, com l'experiència de l'usuari, el producte i el servei, i les instal·lacions. "Busquem que la transformació digital ens ajudi a superar les expectatives dels nostres clients, ja sigui amb sales immersives 360 graus, l'ús d'assistents virtuals per ajudar en els tràmits administratius, o la transformació de l'esport en els esports electrònics", explica el directiu.

En aquest sentit, la integració d'eines digitals ajuda a remodelar l'oferta tant dins del gimnàs com fora. Aquí entra l'automatització de tots els processos de captació, la hipersegmentació dels seus potencials clients i les eines d'atenció als usuaris, d'acord amb Viladot. És un nou escenari on el 57% dels ciutadans se senten còmodes amb l'ús de les seves dades personals per obtenir experiències personalitzades en els serveis, segons el Digital Consumer Survey d'Accenture.

La cursa per la personalització

Dins d'aquest món on l'usuari passa a estar al centre de l'estratègia, existeix un player com Gymforless, que ofereix una subscripció mensual que permet al client accedir a més de 1.300 centres esportius del territori espanyol. "En el context actual on l'usuari vol escollir quan i com consumir, aportem aquesta flexibilitat i varietat perquè a través de la nostra app pugui trobar l'activitat esportiva que més li convingui", indica Oriol Vinzia, conseller delegat de Gymforless.

Per tant, els models de negoci són diferents entre una cadena de gimnasos i una startup com Gymforless, però és evident que la relació entre ambdues parts és necessària. "Nosaltres col·laborem amb moltes de les principals cadenes de gimnasos, i som un aliat per incrementar el seu volum de vendes", afirma Vinzia. Entre els centres disponibles hi ha Eurofitness, Accura, McFit i Cet10.

El conseller delegat de Gymforless creu que "és indispensable" que tots els actors del mercat vagin de la mà. "El nostre objectiu principal és augmentar el nombre d'usuaris que accedeixen a centres esportius", afirma. Actualment, hi ha un 11% d'habitants que realitzen esport en un gimnàs, i l'objectiu de la startup és que aquesta xifra augmenti fins al 15% en tres anys, segons Vinzia.

A més, Gymforless s'ha especialitzat en el segment corporatiu. "Venem el nostre producte a les companyies perquè subvencionin part de la nostra quota als seus empleats, així les empreses obtenen treballadors més sans, disminueixen l'absentisme i fomenten el teambuilding", assegura el directiu. En aquest aspecte, la startup considera que a les cadenes de gimnasos els costa arribar a l'usuari corporatiu i busca aportar un valor afegit en aquest segment.

Les cadenes volen operar fora dels gimnasos

En un context on apareixen actors disposats a captar l'usuari fora del gimnàs, les cadenes són conscients que han d'evolucionar. "El repte és passar de simples centres esportius on els nostres usuaris vénen a entrenar a ser una empresa de serveis esportius allà on el nostre abonat sigui", afirma el director de màrqueting i experiència de client de Duet Fit. Per tant, "el principal repte és acompanyar els usuaris fora de les instal·lacions", assenyala.

Però, tot és susceptible de ser transformat digitalment? "Personalment, crec que si, i la transformació dels centres de fitness arribarà", assegura Viladot. "O les grans cadenes comencem a posar-nos les piles per estudiar i entendre què és el que requereixen els nostres clients de nosaltres, o aquesta transformació arribarà des de fora del sector", indica el directiu.

Semblaria que amb tanta digitalització es podria arribar a perdre un dels factors més atractius per a un client de gimnàs: la desconnexió. Segons Viladot, existeixen usuaris que demanden que el seu centre estigui hiperconnectat, amb connectivitat pels seus dispositius, xarxes socials i wearables; però també hi ha un altre grup que va al centre a desconnectar, i que demanda l'ús de la tecnologia només per crear l'ambient més favorable per assolir aquest objectiu.