• Innovació
  • El menú 'tech’ del restaurant: IA i dades

El menú 'tech’ del restaurant: IA i dades

El sector de la restauració avança cap a la digitalització amb l’ús de tecnologies que ofereixen informació per optimitzar processos i millorar la presa de decisions

La caixa autònoma de Proppos | Cedida
La caixa autònoma de Proppos | Cedida
Barcelona
19 de Febrer de 2020
Act. 19 de Febrer de 2020

En els supermercats, tots els productes compten amb un codi de barres per tenir un control total del que es ven i el que no, del que agrada i no agrada als consumidors. Per què això no passa amb els aliments i menús dels restaurants? La manca d’informació en el sector provoca que els restauradors tinguin dificultats per optimitzarprocessos i conèixer quins són els gustos i demandes dels seus clients. Una situació que està canviant actualment amb noves solucions que permeten al sector de la restauració fer ús de les dades per millorar la presa de decisions gràcies al que des de la startup Delectatech anomenen Food Data. Intel·ligència Artificial (IA) al servei del restaurant.

 

“Avui en dia encara el client està infinitament més digitalitzat que el restaurant. Un fet que obliga als restauradors a transformar-se i digitalitzar-se”, assenyala Marc Guerrero, cofundador de Delectatech. La startup ha creat un sistema basat en IA capaç de llegir i aprendre de textos gastronòmics per tal d’obtenir “el major expert gastronòmic virtual”. D’aquesta manera, l’expert gastronòmic de Delectatech llegeix, entén i aprèn de la informació que troba a Internet de més de 150.000 restaurants de tot l’Estat espanyol, ja sigui la descripció de l’establiment de la seva web, la carta o menú, o comentaris dels consumidors. Una informació que els serveix per detectar tendències actuals de consum, en un moment en el qual els hàbits de compra dels consumidors estan canviant molt de pressa. A més, també permet als restaurants comparar-se amb els seus competidors per tal de millorar el seu negoci, i als proveïdors els permet trobar aquells potencials clients que més s’ajusten al seu producte. “Al final, detectem quins problemes pot tenir un restaurant i l’ajudem perquè s’aprofiti d’aquesta digitalització que té el comensal”, afegeix Guerrero.

 

Conèixer les tendències i demandes dels consumidors per a millorar l’experiència de client i optimitzar processos. Aquest és el valor afegit de les dades i que des de Proppos també ofereixen a l’àmbit de les col·lectivitats. La startup ha creat caixes autònomes que utilitzen la IA, en concret el reconeixement d’imatge, per identificar els productes i plats que la gent agafa en els restaurants self-service, com podrien ser cantines d’empreses, hospitals o universitats. “Es tracta de productes que normalment no tenen cap mena de codi de barres i que l’única manera d’identificar-los és mitjançant la imatge”, explica Nil Salomó, CEO i cofundador de Proppos. D’aquesta manera, la startup ofereix a aquest tipus de negoci informació de primera mà sobre quins plats del menú són més demandats pels clients, de manera que poden preveure millor la quantitat de producte que necessiten i evitar el malbaratament d’aliments. “Aquests restauradors llencen a la brossa molt de menjar perquè, com que no saben què vendran, no tenen una bona previsió”, afegeix l’emprenedor.

Tecnologia per optimitzar processos i reduir el food waste

Empreses com Sodexo, La Masia del Barça o Áreas ja s’han adonat de la importància d’innovar i provar noves solucions de startups com la que ofereix Proppos. Ara bé, mentre que els grans grups restauradors i grans companyies es mostren oberts a provar solucions disruptives que els ajudin a digitalitzar-se i millorar el seu negoci, els establiments més petits encara són una mica reticents. “Les empreses més petites esperen a veure que la solució funciona i és implementada per grans companyies abans d’adoptar-la ells”, explica Salomó.

Guerrero: "Avui en dia encara el client està infinitament més digitalitzat que el restaurant"

No obstant això, l’adopció de tecnologies que els permetin obtenir informació i dades per millorar el seu negoci és el gran repte del sector Horeca, especialment en l’àmbit de les col·lectivitats. “Com que són negocis amb marges molt ajustats i que van a buscar el volum, un dels seus deures pendents és l’optimització de processos que millorin la presa de decisions i redueixin el food waste”, afirma Salomó. Per sort, cada cop més la tecnologia és més accessible i fàcil d’utilitzar. Unes solucions que permeten al sector de la restauració agilitzar les operacions amb TPVs virtuals o programes per agilitzar els torns de treball, a més d’ajudar a la presa de decisions amb dades a partir del Big Data i la IA “molt més fiables que la pròpia intuïció del local”, assenyala Guerrero.

“El repte de futur del sector és que els restaurants s’adaptin a la tecnologia, democratitzar-la perquè tots els professionals del sector Horeca la puguin fer servir i puguin aprofitar-se de tots els seus avantatges”, afegeix el cofundador de Delectatech. Uns reptes que precisament es debatran la setmana vinent a Madrid al HIP – Horeca Professional Expo, l’esdeveniment d’innovació per a l’hostaleria i la restauració i al qual participen tant Delecatech com Proppos.

La solució de 'food data' de Delectatech.jpg

La solució de 'food data' de Delectatech | Cedida

Restaurant que no apareix a TripAdvisor o Google, restaurant que no existeix

La digitalització dels restaurants ofereix una sèrie de beneficis pel que fa a gestió del negoci que són imprescindibles per als restauradors. Però aquesta digitalització també té un impacte en el consumidor final. “El 90% dels millennials busquen el restaurant per TripAdivsor o Google abans d’anar a menjar fora, un fet que ha suposat que molts establiments s’hagin hagut d’adaptar a un canvi al qual no estaven acostumats”, afirma Guerrero, alhora que afegeix: “Si un restaurant no està a Google o TripAdivsor avui en dia, és com si no existís”. És per això que la presència que un establiment tingui a Internet cobra més importància que mai. Però no val simplement que sigui present a la xarxa, sinó que aquesta presència s’ha de treballar perquè avui en dia el client és tan digital que abans d’anar al restaurant mira les valoracions que aquest té per Internet.

Un client molt digital i també cada vegada més exigent. Una situació de la qual s’han adonat des de Proppos, que gràcies a les seves caixes autònomes poden evitar llargues cues i, a més, oferir al client una experiència més personalitzada. “Nosaltres treballem en establiments en els quals la gent repeteix molt, com les cantines d’empresa. Per tant, podem oferir informació personalitzada a cada persona a partir dels plats que menja cada dia”, explica Salomó. En aquest sentit, la startup pot informar els clients de les calories que ingereixen cada dia i, a més, podrien arribar a oferir plans nutricionals personalitzats a partir de totes les dades que recullen les seves caixes autònomes.

Salomó: "Ja no necessitem treballadors fent accions repetitives, com les de caixa, sinó empleats al servei de les persones per millorar l'experiència de client"

Unes caixes per a restaurants self-service que no requereixen treballadors per a funcionar. Davant del mite que la tecnologia farà perdre llocs de feina, Salomó té clar que no és el cas de la seva solució: “Ja no necessitarem treballadors que facin accions repetitives, com són les de caixa, però sí que es necessitaran treballadors que ajudin a millorar l’experiència de client, recomanant menús, per exemple”. Restaurants més digitalitzats, amb una millor gestió de processos i amb treballadors al servei de les persones.