• Innovació
  • Treure’s el carnet de cotxe amb realitat virtual

Treure’s el carnet de cotxe amb realitat virtual

El sector de les autoescoles es digitalitza amb la possibilitat no només d’aprendre i aprovar l’examen teòric de conduir a través d’una app, sinó també amb l’ús de les noves tecnologies

El RACC utilitza la realitat virtual en les classes presencials de teòrica de cotxe | Cedida
El RACC utilitza la realitat virtual en les classes presencials de teòrica de cotxe | Cedida
Barcelona
16 d'Octubre de 2019

Ja no cal anar a l’autoescola per treure’s el carnet de conduir, almenys no en la part teòrica. Qui sap si en un futur tampoc caldrà fer pràctiques amb un cotxe real i pel carrer gràcies a tecnologies com la realitatvirtual. De moment, però, ja hi ha algunes autoescoles que permeten estudiar la teòrica del cotxe de forma digital, a través d’una app i des de qualsevol lloc i en qualsevol moment. Aquest és el cas de la startup Dribo, que assenyala que el seu mètode té un índex d’aprovats per sobre de la mitjana de les autoescoles tradicionals. Ara bé, la DGT fa temps que té un projecte pendent d’aplicar que obligaria a almenys 8 hores de classes presencials durant la formació teòrica. Una proposta que xoca de front amb la transformació digital.

“És una barrera proteccionista per part del sector que no té cap mena de sentit, perquè no està demostrat que la presencialitat sigui una garantia de transmissió de coneixement”, reivindica Enric Romero, cofundador i CEO de Dribo. En aquest sentit, Romero considera que si l’objectiu de la DGT és aconseguir una major sensibilització dels futurs conductors, això es pot aconseguir igualment amb un curs online. “La traçabilitat del procés educatiu que permet l’aprenentatge online fa que puguem incidir molt més per aconseguir que aquella persona no suspengui”, afegeix. Una postura a la qual s’han sumat moltes autoescoles totalment digitals amb la creació de la Plataforma d’Autoescoles Digitals (PAD).

No és el cas, en canvi, del RACC. Per al manager de formació de conductors del RACC, Alberto Caamaño, la proposta de la DGT “és una mesura adient, perquè amb aquest mínim d’hores de formació presencials aconseguim que els alumnes aprenguin els continguts de forma correcta i també sensibilitzem els futurs conductors en seguretat viària”, explica. “Creiem que aquesta sensibilització tindrà més èxit si es fa presencialment que si es fa online”.

En aquest sentit, des del RACC tenen molt clar que treure’s el carnet de conduir a distància ha de ser una opció complementària a l’aula presencial, per ampliar coneixements o realitzar més tests. “A vegades estudiar des de casa es basa només a fer exàmens i prou. Nosaltres volem que aprenguin i se sensibilitzin amb alguns temes de circulació”, explica Caamaño.

Mentre que les autoescoles digitals s'oposen a la obligatorietat de 8 hores de classe teòrica presencial, d'altres creuen que és una mesura adient

Però això no vol dir que una autoescola no pugui, o no s’hagi, de digitalitzar. El RACC l’any 2017 va instaurar la realitat virtual en les seves classes teòriques de cotxe. Les ulleres de realitat virtual ofereixen un camp de visió de 180 graus on els alumnes visualitzen escenaris de trànsit real des del punt de vista del conductor, com la circulació en una rotonda, afrontar un stop o un canvi de sentit. Seguidament, es planteja una pregunta de múltiple resposta semblant a les de l’examen teòric  i l’alumne tria la resposta correcta fent moviments amb el cap. “D’aquesta manera s’assoleixen molt millor els continguts que no si es fa solament una presentació per part del professor”, detalla Caamaño. A més, el manager de formació de conductors del RACC assegura que d’aquesta manera els alumnes arriben molt més preparats a la part pràctica, ja que quan estan amb el cotxe circulant i es troben amb alguna situació determinada, ja l’han viscut prèviament amb la realitat virtual.

Digitalitzar les autoescoles però també l’administració

“Cada vegada són més les autoescoles que utilitzem les noves tecnologies i les apliquem al procés formatiu, i hem de continuar així”, assenyala Caamaño, qui destaca que la innovació és més important que mai quan el perfil de persones que vol treure’s el carnet de conduir és jove i nadiu digital.

Per a Romero, estudiar la teòrica de cotxe de forma digital “és més una qüestió de quina necessitat té cada persona”. Per al cofundador i CEO de Dribo, hi ha tres avantatges en treure’s el carnet de conduir a distància: la flexibilitat de tenir l’autoescola en el mòbil 24/7; la comoditat de poder estudiar i fer tests a tot arreu; i els preus més competitius de ser una autoescola totalment digital.

Romero: "L'administració és el coll d'ampolla del sector de les autoescoles, està zero digitalitzada"

I és que la digitalització de l’autoescola no només és estudiar de forma digital la teòrica, sinó reservar classes pràctiques a través d’una app com fan tant Dribo com el RACC o gestionar documents. No obstant això, la roda que li falta al sector per avançar cap a la digitalització és l’administració. “L’administració pública és el coll d’ampolla, està zero digitalitzada”, assenyala Romero. Per a l’emprenedor, la manca d’oferir serveis telemàtics per part de la DGT i el fet d’estar poc integrada resta competitivitat a les autoescoles. “El model tradicional d’autoescola està obsolet. Els nous players són digitals o models franquícia”, afegeix.

Els alumnes del RACC han de fer front a situacions reals de conducció gràcies a la realitat vritual

Els alumnes del RACC han de fer front a situacions reals de conducció gràcies a la realitat vritual | Cedida

Realitat virtual també per a la pràctica de cotxe?

Apps per estudiar la teòrica de conduir a distància, ulleres de realitat virtual per a un aprenentatge més immersiu, reserva de pràctiques de cotxe online... La digitalització està arribant a moltes parts del procés de treure’s el carnet de conduir. Ara bé, arribarà a la part pràctica en un futur? Tant Romero com Caamaño tenen els seus dubtes i ho veuen una situació poc real en aquests moments. “Encara no tenim vehicles autònoms 100%, és una cosa que arribarà però ja veurem com. De moment, però, l’habilitat psicomotriu al volant és important i per això cal estar al carrer i practicar en una situació real”, apunta Romero. En aquest punt coincideix Caamaño, qui assenyala que “quan l’alumne tingui el carnet, portarà un cotxe en el seu dia a dia i ha de saber reaccionar in situ a situacions que li puguin passar, per això creiem que la part pràctica sempre hauria de ser al carrer”.

I és que per molt que la tecnologia avanci ràpid, no hi ha res com la realitat. “Un entorn virtual et pot provocar una sèrie de sensacions però no serà mai igual que la inèrcia de conduir de forma real, en sentit físic”, afirma Romero. Així que de moment, la realitat virtual es queda en la part teòrica. Ara, qui sap si el futur serà com les pel·lícules de ciència-ficció, amb cotxes voladors i sense haver d’anar a classes de conducció reals.