• Innovació
  • Digitalitzar el sector turístic per guanyar competitivitat

Digitalitzar el sector turístic per guanyar competitivitat

Els experts participants al fòrum Mobile Thinking Days analitzen la inclusió de les TIC al turisme

El turisme a Catalunya segueix creixent
El turisme a Catalunya segueix creixent
Europa Press
13 de Maig de 2015
Act. 13 de Maig de 2015

La primera edició del fòrum Mobile Thinking Days, en què han participat 30 experts per analitzar la transformació digital en el sector turístic, ha conclòs que s'han de reforçar les propostes ja en marxa a Barcelona i el sector local -des dels hotels als museus, comerços i locals d'oci- cal digitalitzar de manera integral per guanyar competitivitat com a destí.

El fòrum ha estat impulsat per la Mobile World Capital Barcelona, l'escola de negocis Iese i RocaSalvatella, amb la col·laboració de Turisme de Barcelona, a través de quatre sessions de treball el febrer i març amb experts en tecnologia, màrqueting, restauració, entreteniment, cultura, infraestructures i comerç, i aquest dimecres ha presentat les conclusions al Barcelona Growth Centre.

El director del programa smart living de la Mobile World Capital Barcelona, Oscar Pallarols, ha explicat que el "turisme connectat" obre noves oportunitats de negoci i la possibilitat d'oferir-li experiències diferencials i personalitzades a través de l'anàlisi del seu ús del mòbil.

Ha assenyalat que la primera edició del fòrum s'ha centrat en el turisme pel seu pes a la capital catalana i pel seu potencial de transformació a través de la tecnologia, que és obligada pels nous hàbits de les persones: "El turista ja no pren decisions sobre un catàleg, sinó sobre un 'like', sobre opinions a la xarxa", ha exemplificat.

Ha afegit que aquest debat ha identificat tendències i vol servir per "traccionar" els canvis en el sector, i que ja hi ha noves iniciatives identificades en fase d'anàlisi.

Interacció i turisme col·laboratiu
Entre les tendències que marquen l'evolució de productes i serveis destaquen la possibilitat d'interacció directa amb el turista abans, durant i després del seu viatge, així com l'auge del turisme col·laboratiu, basat en el contacte entre particulars per aconseguir allotjament, transport o gastronomia local.

El soci-president de RocaSalvatella, Genís Roca, ha afirmat que la transformació digital no va només d'entendre les novetats tecnològiques, sinó de com estan transformant els negocis, els seus sistemes de gestió: "El tema per als directius és saber el full de ruta per reorientar la visió, prendre decisions i executar-les".

Ha considerat que el sector ho està fent, però queda molta feina a fer, i ha instat a evitar l'abús de l'ús de gadgets i la "piratecnologia", que ha definit com una cosa que sorprèn però no aporta millors serveis.

Mapa digital
El professor de sistemes de la informació d'Iese, Javier Zamora, ha explicat que amb la democratització de la tecnologia ha sorgit un nou mapa de Barcelona, el dels usos que fan els turistes dels seus dispositius mòbils, i que totes aquestes dades s'han d'utilitzar per donar resposta a les seves necessitats i preferències.

El director general de Turisme de Barcelona, Jordi William Carnes, ha celebrat que la tecnologia serveix per segmentar i trobar nínxols de mercat, tot i que ha incidit que el primer repte és aconseguir que els turistes decideixin visitar Barcelona en comptes d'altres destinacions.

La recol·lecció, tractament i interpretació de dades en clau turística també pot servir per millorar la convivència entre els visitants i els ciutadans, segons les conclusions del fòrum Mobile Thinking Days.