Com es digitalitza una rentadora?

El sector de les bugaderies té per objectiu connectar-ho tot per poder personalitzar el seu producte i millorar l'experiència del client

La digitalització de les bugaderies permet amortitzar el temps i guanyar en comoditat | iStock
La digitalització de les bugaderies permet amortitzar el temps i guanyar en comoditat | iStock
Aiats Agustí / Marta Escobar Martí
Barcelona
16 de Gener de 2019

Comoditat, rapidesa, amortització del temps i personalització. Quantes vegades pensem que hem de posar una rentadora i no ho fem per manca de planificació? El món de les rentadores i les bugaderies està trobant el seu espai en la transformació digital i  per adaptar-se a les noves necessitats del client i per trobar nous models de negoci. Fresh Laundry centra el seu mercat en les bugaderies autoservei -ara també en el rentat autoservei d'animals de companyia-, Washrocks és una empresa nativa digital que brinda aquests serveis a través d'una aplicació mòbil i Girbau fabrica rentadores industrials i proporciona servei tècnic. Com es digitalitza una rentadora?

Mateix sector, mateixos objectius comuns: posar el client al centre de l'estratègia per millorar la seva experiència i tot a través de la transformació digital. Tant el fundador de Fresh LaundryRoberto Haboba, com la directora de màrqueting de WashrocksCristina Pérez, tenen clar que gràcies a la digitalització poden arribar a més clients, automatitzar el procés i fer-los un seguiment.

Així, Fresh Laundry ha començat en aquest sentit amb una aplicació mòbil amb què el client podrà gestionar els rentats, "es podrà beneficiar d'ofertes" i també podrà veure l'estat de les rentadores des de casa seva. Gràcies a l'aplicació, quedaran enrere aquells dies en què un pot esperar molta estona per fer ús de les rentadores perquè podrà consultar des d'on sigui la seva disponibilitat. Una vegada la rentadora està en marxa, ja no caldrà esperar-se dins el local fins que acabi, sinó que la pròpia app t'avisarà quan ja es pugui recollir. Adéu a les hores mortes esperant que la rentadora de la bugaderia d'autoservei acabi.

La transformació digital serveix per predir reparacions, personalitzar el producte i amortitzar el temps del client

El cas de Girbau, com a empresa industrial, va un pas més enllà. Aquesta firma produeix les rentadore de les bugaderies.Tal i com explica la directora del Girbau Lab i responsable de digitalització de la firma, Mariona Sanz, centren la transformació digital del seu negoci en la reparació predictiva, internet de les coses (IoT), tractament de teixits o la neteja intel·ligent. Però, com s'ho fa una gran empresa industrial que produeix rentadores per a grans instal·lacions -hotels, bugaderies, hospitals- per digitalitzar les seves rentadores? La transformació digital és més que fer servir un CRM per a les comandes o que els directius tinguin iPad. Sanz, que lidera dins de l'actual pla estratègic de la firma l'adaptació al mercat mitjançant la innovació, recerca i desenvolupament, una àrea que recull el 3,5% de la facturació de l'empresa, subratlla que la seva empresa "sempre ha innovat en producte, ara del que es tracta és de ser disruptius en el mercat".

Connectar per personalitzar

Què pot transformar la indústria de la bugaderia, doncs? "La digitalització ens permet ser més eficients i fer que el negoci dels nostres clients sigui més eficient: productivitat, agilitat, coneixement, etc. D'altra banda, podrem arribar a l'usuari final de la nostra màquina, perquè podrem tenir dades de com s'utilitzen que fins ara no teníem" i, per tant, poder incidir-hi, sosté Sanz.

En aquesta mateixa línia, el fundador de Fresh Laundry afegeix que a través de l'aplicació podran fer ofertes personalitzades i, per exemple, "si tu gastes cada mes 50 euros en aquesta botiga, et bonificarem amb un percentatge de descompte per al proper mes i el carregarem al teu compte". D'aquesta manera, segons Haboba, "podem tenir un tracte més proper amb el client sense que calgui que hi hagi personal a la bugaderia".

Washrocks també va per aquest camí. Tot i que la seva directora de màrqueting considera que "l'atenció al client no es pot digitalitzar", assegura que el fet de ser nadius digitals els fa "estar treballant continuament en l'automatització i la personalització dins del marc digital per facilitar al màxim el servei i millorar l'experiència del client". De fet, Washrocks ho controla tot online, "des que el client fa la comanda, passant pel seu seguiment i el post servei".

Pérez (Washrocks): "En un món digital és més fàcil veure les teves debilitats i fortaleses i treballar en elles per adaptar-te al client"

Ara, a més, també treballen per "millorar i automatitzar l'etiquetat separat de les peces de roba quan entren en els centres de rentat, reduïnt el temps i donant la possiblitat de monitoritzar l'estat de cada peça durant el procés de rentat". I no només això. Ser una empresa nadiva digital "ens ajuda a mesurar i millorar el rendiment de forma quasi immediata", sosté Pérez, que afegeix que "poder analitzar totes les dades ens fa més competitius i ens ajuda a poder arribar abans als nostres objectius". "En un món digital és més fàcil veure les teves debilitats i fortaleses i treballar en elles per adaptar-te a les necessitats del client", insisteix.

La rentadora com a servei digital

La internet de les coses permet aquesta connexió entre el fabricant de rentadores i l'usuari, que tradicionalment no existia. Les bugaderies urbanes poden tenir les rentadores connectades i capturar dades del seu ús, quines hores s'empren més, quines màquines concretes, quants serveis, quins programes, cicles de rentada i un llarg etcètera.

Sanz (Girbau): "El manteniment predictiu és un pas més enllà en l'eficiència"

L'anàlisi d'aquestes dades permet al propietari de la bugaderia gestionar-la de manera més eficient i remota. "Es poden fer ofertes durant les hores en què no es fan servir les màquines, per exemple", detalla la directora del Girbau Lab. Aquestes funcionalitats es podran estendre a altres àmbits de negoci, afirma, amb nous paràmetres com l'ús de l'aigua, de l'energia o si una màquina està a punt de trencar-se i enviar el tècnic abans que la rentadora falli. "El manteniment predictiu és un pas més enllà en l'eficiència", vaticina, ja que ara tot això és manual.

La robòtica també impacta en la rentadora: "Les nostres màquines ja tenen un punt de robòtica, però l'entorn de la bugaderia té moltes tasques que es poden automatitzar". La realitat virtual i augmentada són dues tecnologies digitals que també entren a la bugaderia: "Mitjançant ulleres virtuals es pot presentar al client com serà la seva bugaderia acabada abans d'encetar el projecte d'instal·lació", exemplifica.

Mitjançant aquesta tecnologia també es poden efectuar reparacions remotes i realitzar formacions d'operaris a distància. "I això ens permet també obrir noves línies de negoci: passarem de vendre rentadores a vendre també serveis digitals", diu Sanz.

Serveis digitals que, fora de la fabricació de maquinària i el servei tècnic, també podrien basar-se en noves versions com "agregar més sabó" a la rentadora a distància, tot i que, pel fundador de Fresh Laundry, "no hi ha gaire més recorregut per digitalitzar" perquè "el rentat de la roba és molt senzill". Però ara, la història ja no va només de rentar roba, sinó de fer que les samarretes i els jerseis es comuniquin amb la rentadora.