"Com serà la vida de la iaia ara que viu sola a casa?" És la pregunta que es va fer la família del Guillem Viladomat quan l'avi va morir. "La gent gran vol envellir a casa", explica, però la vellesa i la solitud no són bons companys. Per trencar aquest binomi hi ha dues principals solucions: "allunyar a la persona de la seva llar, anant a una residència o a casa d'un familiar, o contractar a algú que estigui a casa amb ells", fórmula amb la qual perden independència. Inspirat en aquesta història personal i amb l'objectiu d'ajudar a moltes més famílies davant d'aquesta tessitura, Viladomat va fundar Durcal, un rellotge intel·ligent que té l'objectiu de connectar la gent gran amb la seva família.
La usabilitat de Durcal contrasta amb la seva àmplia funcionalitat. Durcal només té un botó, el botó del pànic, connectat les 24 hores del dia amb Prosegur Alarmas i també amb la família a través de l'aplicació que poden descarregar-se en els seus dispositius mòbils. Però on l'usuari només veu un botó, hi ha tota una tecnologia darrere (GPS, acceleròmetre, oxímetre i lector de pulsacions) que permet que, des de l'aplicació, la família pugui veure també la ubicació de la persona, les constants vitals -immediates i l'historial-, l'oxigen en sang, les passes fetes en aquell dia i si ha patit una caiguda.
Inicialment Durcal va néixer el 2020 com una aplicació mòbil que connectava la gent gran amb les seves famílies, facilitant la comunicació, però l’agost de 2021 va llançar el rellotge intel·ligent, resolent de manera automàtica moltes més qüestions de salut de l’usuari.
Fil conductor: la tecnologia per connectar les persones
No és la primera vegada que Viladomat emprèn i treu al mercat una solució tecnològica amb l’objectiu de connectar les persones. Abans de Durcal, va existir Alpify, que després es va convertir en Safe365. “Una aplicació que pot salvar-te la vida”, deia a l’espot publicitari.
Alpify era una aplicació d’emergències pensada per als rescats a la muntanya que facilitava el contacte amb els serveis d’emergència aportant informació de manera instantània. "Va ser una startup molt coneguda, però la gent només la feia servir en moments d’emergència, òbviament, i fer un model de negoci resultava complicat”, explica Viladomat. En conseqüència el projecte va pivotar cap a l’àmbit familiar.
Escalabilitat: facilitat i immediatesa
Durcal neix poc abans de l’esclat de la pandèmia i, en el camí, no han volgut associar-la ni al virus ni a la por. “Hem creat una marca simpàtica, en clau positiva”, indica Viladomat, qui afirma que una de les seves grans aspiracions és que siguin els mateixos avis els que demanin un rellotge Durcal.
L’escalabilitat del producte l’han centrat en la facilitat i en la immediatesa, tant de l’ús com de l’obtenció de Durcal. Et porten el producte a casa abans de les 24 hores d’haver-lo contractat. El model de negoci està basat en el pagament d’una quota per obtenir el servei, que inclou l’ús del rellotge juntament amb la resta de prestacions: l’app Durcal i la connexió amb Movistar Prosegur Alarmas, joint venture entre Telefónica i Prosegur.
Viladomat: "Espanya és un país on la gent culturalment es preocupa i cuida dels pares”
Després de diverses rondes d’inversió i més de tres milions d’euros aixecats, compten amb inversors destacats com Mangrove VC, Prosegur, K Fund i Aldea. El seu objectiu actual és créixer a Espanya, “un país on la gent culturalment es preocupa i cuida dels pares”.
Vindran més projectes?
La motivació empresarial que hi ha darrere de Viladomat és “solucionar problemes que tinguin un impacte social”. La idea d’Alpify va sorgir quan vivia a Andorra i veia turistes que es perdien a la muntanya “i no sabien indicar on eren”; Durcal de la seva pròpia història familiar. Vindran més projectes? No ho descarta, en un futur llunyà. Ara mateix té per davant una llarga trajectòria per dedicar-se a Durcal.