Sostenible, conscient, verd o bio són etiquetes que cada cop s'estan quedant més buides de significat. Davant un canvi dels modes de consum com a resposta a la crisi climàtica que vivim moltes marques de moda han volgut penjar-se aquestes etiquetes sense fer canvis en la seva producció o introduint únicament petits elements reciclats. Podríem adaptar l'antiga dita per assegurar que no és verd tot el que duu una etiqueta de reciclat. Per què? Doncs perquè produir mercaderies que siguin realment sostenibles comporta un compromís, un esforç i uns costos que no tothom està disposat a assumir. Per sort les germanes Rossinyol no formen part d'aquest grup. Les dues emprenedores han decidit que tombaran tots els obstacles que calgui per tirar endavant el seu projecte de moda de bany 100% sostenible a través de la seva startup B the Beach Brand, amb seu a Barcelona Activa, la presentació de la qual s'ha vist ajornada pel coronavirus.
Berta i MariaRossinyol són dues germanes apassionades per la moda de bany i preocupades pel medi ambient. Malgrat compartir aquests interessos no va ser fins que Berta va traslladar-se a Austràlia que no va decidir fusionar aquests aspectes en un projecte empresarial. "Sempre m'ha encantat la moda i quan vaig marxar a Austràlia vaig poder dedicar-me més seriosament a dissenyar", recorda la fundadora, qui a més, recalca com la cultura de la moda de bany està molt arrelada al país oceànic i que influeix en els dissenys de la companyia.
Mentre la seva germana estava a Austràlia, Maria va començar a cercar proveïdors aquí. Des del mateix moment en què es van decidir a fer el salt per materialitzar aquest projecte les dues sabien que volien que fos realment sostenible. "Nosaltres ja havíem comprat banyadors de marques australianes, però ens trobàvem que alguns eren de materials reciclats fets a Milà, enviats a Austràlia i finalment de tornada cap a Europa. Pot ser de materials reciclats però el transport que tot això implica no té res de sostenible", sentència Maria Rossinyol. Les germanes i companyes de negoci no volien caure en el mateix error.
"La tela es crea amb les xarxes de pescadors que queden abandonades al mar, el material contaminant més abundant al mar"
A tota costa
Un producte no esdevé sostenible perquè li posis una etiqueta reciclada. Hi ha molts factors que intervenen en aquesta classificació. En tractar-se d'una indústria relativament incipient les dues emprenedores han après la dificultat que comporta una producció completament sostenible a força de topar-se amb murs i tombar-los.
Les primeres dificultats neixen amb el més bàsic per a la moda, la tela. "Vam dir: fem-ho tot amb proveïdors d'aquí", recorda Berta Rossinyol. Això però no va ser dit i fet, Itàlia és la principal productora d'aquesta mena de tela i a Catalunya només van trobar un proveïdor. "La tela es crea amb les xarxes de pescadors que queden abandonades al mar, les quals són el material contaminant més abundant al mar", puntualitza Berta. Les xarxes són reciclades i convertides en tela, un procés que és menys contaminant que la creació del niló tradicional.
"Sí que és veritat que ens veiem limitades amb la gama de colors, ja que no hi ha una oferta molt amplia, però és un dels preus de produir moda sostenible", assegura Berta Rossinyol. Les germanes són optimistes i esperen que contra més empreses apostin més diversitat hi haurà. De fet ja han viscut aquesta experiència. "L'any passat quan vam començar a demanar mostres d'aquí de teles reciclades només vam trobar un proveïdor i aquest any ens han avisat que n'hi haurà un altre", assegura Maria Rossinyol.
Però l'èxit o el fracàs sovint es troba en els detalls i les germanes Rossinyol en són molt conscient. Si el material és reciclat però l'embalatge és de plàstic podem considerar que el còmput del producte resulta positiu per al planeta? Per a la Berta i la Maria la resposta és no. Prescindir de qualsevol expressió de plàstic no ha estat gens fàcil per les dues joves.
"Ens vam trobar que, per exemple, els adhesius higiènics que hi ha als banyadors, i que sempre són de plàstic, nosaltres els volíem fer compostables, però només ens ho podien fer a Estats Units", lamenta Berta Rossinyol. Per a les dues germanes aquesta no era una solució satisfactòria per l'empremta ecològica que suposava el transport des de l'altra banda de l'Atlàntic. "Hem trobat un proveïdor que fa etiquetes d'aquest tipus i ens les farà compostables", celebra Maria Rossinyol. Les dues emprenedores estan obrint camí amb cada obstacle que superen per aconseguir fer un producte completament coherent.
Un futur verd i circular
El futur més immediat de B the Beach Brand és sortir al mercat. Les dues joves volen començar la venda directament amb la seva clientela i, més endavant, no descarten posar-se en contacte amb altres botigues per comercialitzar els seus productes. La companyia pretenia presentar-se oficialment al mercat de Palo Alto celebrat al Poblenou el primer cap de setmana d'abril. Actualment, però és complicat assegurar si aquesta predicció es complirà donada la situació.
A més, Maria i Berta Rossinyol volen ampliar la seva oferta amb més productes i més diversitat. Sempre sense perdre de vista el seu principal objectiu: oferir moda de bany completament sostenible. És per això que les dues emprenedores estudien introduir en el seu negoci estratègies de l'economia circular.