
25
de Setembre
de
2015
Les aplicacions s'han convertit en un negoci molt rendible que les ha convertit en el producte estrella per a molts emprenedors, desenvolupadors i inversors. Ara bé, a més a més dels requisits tècnics, a l'hora de crear una aplicació també cal tenir en compte que hi ha una sèrie de normatives que s'han de complir. Des d'Ad&Law, signatura especialitzada en assessorament fiscal, legal i corporatiu d'start-ups, adverteixen que "abans de llançar una aplicació al mercat s'ha de parar esment als requisits legals que, de no tenir-se en compte, poden implicar sancions". Uns requisits que es poden resumir en els següents vuit punts:
1 Permisos, llicència i condicions d'ús
Cal ser clars i explícits a l'hora de sol·licitar permisos a l'usuari per accedir a contactes del seu dispositiu, realitzar pagaments o cedir dades. A més, és obligatori desenvolupar llicències i condicions d'ús. En tots els casos no n'hi ha prou amb informar a l'usuari sinó que aquest ha d'acceptar, ja que en cas de reclamació tindrem una millor defensa.
2 Drets propis i de tercers
És obligatori disposar de llicències dels recursos que s'utilitzaran. Per a això, cal llegir detingudament les condicions, ja que hi ha casos en els quals els recursos exclouen l'ús comercial, no podent-se executar en aplicacions. A més, convé protegir el contingut per evitar plagis i còpies.
3 Menors
En cas d'aplicacions dirigides a menors de 14 anys, s'han de consultar les lleis corresponents i les obligacions imposades. El motiu és que existeix una regulació especial en matèria de consumidors i usuaris, protecció de dades, drets d'imatge, etc.
4 Funcionalitats lícites
Igual que en el màrqueting tradicional, el que és il·lícit a l'offline, a l'app també ho és. Per exemple, estimular un àmbit de vida poc saludable, com el consum excessiu d'alcohol o altres substàncies.
5 Privadesa i geolocalització
La recollida d'informació de l'usuari ha de ser la indispensable per al funcionament de la l'app, i aquest ha de tenir la possibilitat de configurar la privadesa. A més, si la nostra aplicació disposa de geolocalització, s'ha de comptar amb l'acceptació de l'usuari per poder accedir a ella.
6 Informació i cookies
És fonamental informar l'usuari dels aspectes regulats en la llei i mostrar les dades sobre els creadors i sobre qui hi ha al darrere de l'aplicació. També és necessari que l'usuari accepti les cookies mitjançant un avís informatiu amb la informació bàsica i precisa sobre les mateixes, així com els aspectes exigits per la llei.
7 Markets
Tenen condicions molt estrictes perquè es puguin publicar les aplicacions. Per tant, cal complir sempre el que demanen. De fet, fins i tot complint les condicions al penjar l'app, aquestes poden canviar i fer que l'aplicació no estigui disponible per a usuaris nous. Un exemple que solen al·legar els markets per rebutjar una app és que la seva interfície d'usuari és complexa o inferior al que cataloguen com a "molt bona".
8 Publicitat
Si monetitzem una aplicació a través de publicitat, aquesta ha d'identificar-se sempre com a tal.
En resum, des d'Ad&Law recomanen als emprenedors que no passin per alt la normativa legal ja que "l'incompliment d'aquests requisits pot generar problemes amb l'Administració, la justícia i els usuaris. A més, de poder provocar retards en el llançament, les actualitzacions o modificacions d'última hora de l'aplicació que no estaven previstos i que poden suposar un cost afegit al projecte", asseguren.
1 Permisos, llicència i condicions d'ús
Cal ser clars i explícits a l'hora de sol·licitar permisos a l'usuari per accedir a contactes del seu dispositiu, realitzar pagaments o cedir dades. A més, és obligatori desenvolupar llicències i condicions d'ús. En tots els casos no n'hi ha prou amb informar a l'usuari sinó que aquest ha d'acceptar, ja que en cas de reclamació tindrem una millor defensa.
2 Drets propis i de tercers
És obligatori disposar de llicències dels recursos que s'utilitzaran. Per a això, cal llegir detingudament les condicions, ja que hi ha casos en els quals els recursos exclouen l'ús comercial, no podent-se executar en aplicacions. A més, convé protegir el contingut per evitar plagis i còpies.
3 Menors
En cas d'aplicacions dirigides a menors de 14 anys, s'han de consultar les lleis corresponents i les obligacions imposades. El motiu és que existeix una regulació especial en matèria de consumidors i usuaris, protecció de dades, drets d'imatge, etc.
4 Funcionalitats lícites
Igual que en el màrqueting tradicional, el que és il·lícit a l'offline, a l'app també ho és. Per exemple, estimular un àmbit de vida poc saludable, com el consum excessiu d'alcohol o altres substàncies.
5 Privadesa i geolocalització
La recollida d'informació de l'usuari ha de ser la indispensable per al funcionament de la l'app, i aquest ha de tenir la possibilitat de configurar la privadesa. A més, si la nostra aplicació disposa de geolocalització, s'ha de comptar amb l'acceptació de l'usuari per poder accedir a ella.
6 Informació i cookies
És fonamental informar l'usuari dels aspectes regulats en la llei i mostrar les dades sobre els creadors i sobre qui hi ha al darrere de l'aplicació. També és necessari que l'usuari accepti les cookies mitjançant un avís informatiu amb la informació bàsica i precisa sobre les mateixes, així com els aspectes exigits per la llei.
7 Markets
Tenen condicions molt estrictes perquè es puguin publicar les aplicacions. Per tant, cal complir sempre el que demanen. De fet, fins i tot complint les condicions al penjar l'app, aquestes poden canviar i fer que l'aplicació no estigui disponible per a usuaris nous. Un exemple que solen al·legar els markets per rebutjar una app és que la seva interfície d'usuari és complexa o inferior al que cataloguen com a "molt bona".
8 Publicitat
Si monetitzem una aplicació a través de publicitat, aquesta ha d'identificar-se sempre com a tal.
En resum, des d'Ad&Law recomanen als emprenedors que no passin per alt la normativa legal ja que "l'incompliment d'aquests requisits pot generar problemes amb l'Administració, la justícia i els usuaris. A més, de poder provocar retards en el llançament, les actualitzacions o modificacions d'última hora de l'aplicació que no estaven previstos i que poden suposar un cost afegit al projecte", asseguren.