Els 8 requisits legals per fer una app

Enmig de l'esclat dels smartphones, i amb una enorme competència, el disseny de les aplicacions no pot descuidar la paperassa

Les aplicacions s'han convertit en un negoci molt rendible que les ha convertit en el producte estrella per a molts emprenedors, desenvolupadors i inversors. Ara bé, a més a més dels requisits tècnics, a l'hora de crear una aplicació també cal tenir en compte que hi ha una sèrie de normatives que s'han de complir. Des d'Ad&Law, signatura especialitzada en assessorament fiscal, legal i corporatiu d'start-ups, adverteixen que "abans de llançar una aplicació al mercat s'ha de parar esment als requisits legals que, de no tenir-se en compte, poden implicar sancions". Uns requisits que es poden resumir en els següents vuit punts:

1 Permisos, llicència i condicions d'ús
Cal ser clars i explícits a l'hora de sol·licitar permisos a l'usuari per accedir a contactes del seu dispositiu, realitzar pagaments o cedir dades. A més, és obligatori desenvolupar llicències i condicions d'ús. En tots els casos no n'hi ha prou amb informar a l'usuari sinó que aquest ha d'acceptar, ja que en cas de reclamació tindrem una millor defensa.

2 Drets propis i de tercers
És obligatori disposar de llicències dels recursos que s'utilitzaran. Per a això, cal llegir detingudament les condicions, ja que hi ha casos en els quals els recursos exclouen l'ús comercial, no podent-se executar en aplicacions. A més, convé protegir el contingut per evitar plagis i còpies.

3 Menors
En cas d'aplicacions dirigides a menors de 14 anys, s'han de consultar les lleis corresponents i les obligacions imposades. El motiu és que existeix una regulació especial en matèria de consumidors i usuaris, protecció de dades, drets d'imatge, etc.

4 Funcionalitats lícites
Igual que en el màrqueting tradicional, el que és il·lícit a l'offline, a l'app també ho és. Per exemple, estimular un àmbit de vida poc saludable, com el consum excessiu d'alcohol o altres substàncies.

5 Privadesa i geolocalització
La recollida d'informació de l'usuari ha de ser la indispensable per al funcionament de la l'app, i aquest ha de tenir la possibilitat de configurar la privadesa. A més, si la nostra aplicació disposa de geolocalització, s'ha de comptar amb l'acceptació de l'usuari per poder accedir a ella.

6 Informació i cookies
És fonamental informar l'usuari dels aspectes regulats en la llei i mostrar les dades sobre els creadors i sobre qui hi ha al darrere de l'aplicació. També és necessari que l'usuari accepti les cookies mitjançant un avís informatiu amb la informació bàsica i precisa sobre les mateixes, així com els aspectes exigits per la llei.

7 Markets
Tenen condicions molt estrictes perquè es puguin publicar les aplicacions. Per tant, cal complir sempre el que demanen. De fet, fins i tot complint les condicions al penjar l'app, aquestes poden canviar i fer que l'aplicació no estigui disponible per a usuaris nous. Un exemple que solen al·legar els markets per rebutjar una app és que la seva interfície d'usuari és complexa o inferior al que cataloguen com a "molt bona".

8 Publicitat
Si monetitzem una aplicació a través de publicitat, aquesta ha d'identificar-se sempre com a tal.

En resum, des d'Ad&Law recomanen als emprenedors que no passin per alt la normativa legal ja que "l'incompliment d'aquests requisits pot generar problemes amb l'Administració, la justícia i els usuaris. A més, de poder provocar retards en el llançament, les actualitzacions o modificacions d'última hora de l'aplicació que no estaven previstos i que poden suposar un cost afegit al projecte", asseguren.
Avui et destaquem
El més llegit