
Gràcies a l'abaratiment de les connexions a Internet i a l'augment de les velocitats de transferència, cada cop és més recomanable disposar de serveis en línia que ens permetin desar les nostres dades al núvol de manera que, en cas que el nostre ordinador s'espatlli, no en perdem les dades. A VIAempresa hem analitzat els principals serveis del mercat i us n'expliquem les bondats de cadascun d'ells.
Dropbox
Tot i la curta vida –relativa– de la majoria de serveis d'emmagatzemament al núvol, Dropbox és el més degà de tots ells. El seu principal punt fort és la facilitat amb què qualsevol usuari pot donar-se d'alta i començar a fer-lo servir.
Disposa d'aplicacions per iOS, Android, BlackBerry i Kindle Fire. En Windows, Mac i Linux les apps oficials s'integren amb el sistema de fitxers, de manera que l'usuari pot disposar d'una carpeta local que és una còpia exacta d'allò que hi té al núvol. En aquest cas, afegir un fitxer és tan senzill com copiar-lo en aquesta carpeta per tal que Dropbox s'encarregui de fer la resta.
Disposa d'una versió gratuïta que proporciona 2Gb d'espai –que pot ampliar-se convidant amics al servei–, una versió Pro que, per 9,99 euros al mes ofereix 1.000 Gb d'emmagatzemament i una versió especial per empreses que per 12 euros al mes per cada usuari ofereix espai il·limitat.
Google Drive
La proposta de Google va començar com una sèrie de petites eines independents anomenades Google Docs que pretenien ajudar els usuaris a editar documents en línia de manera col·laborativa.
Amb el temps, el servei ha anat evolucionant fins a convertir-se en Google Drive, un sistema que a més d'oferir 15 Gb d'emmagatzemament gratuït, integra una completa suite ofimàtica que pot fer-se servir des del navegador.
La seva funcionalitat més nova, anomenada Google Photos, ofereix emmagatzemament il·limitat per a les fotografies que fem amb el telèfon mòbil –sempre i quan no superin els 16 megapíxels de resolució–. A més, la còpia de seguretat de les imatges es fa de manera automàtica quan el telèfon es connecta a una xarxa sense fils.
Per aquells usuaris que necessitin més de 15 Gb d'espai, els plans professionals ofereixen 100 Gb per 1'99 dòlars al mes, 1.000 Gb per 9'99 i així successivament fins a arribar als 30 Tb (30.000.000 Gb) per 299'99 dòlars al mes.
Per descomptat, Google Drive disposa d'aplicacions per Mac i Windows a més de versions per iOS i Android.
Microsoft OneDrive
OneDrive és l'evolució dels diferents serveis d'emmagatzematge que Microsoft ha tingut al llarg dels anys. El seu principal punt fort és l'estreta integració amb el sistema Windows, on apareix com una carpeta més al mateix explorador de fitxers.
A més, OneDrive treballa perfectament amb Microsoft Office, de manera que en accedir a qualsevol de les seves aplicacions –com ara Word o PowerPoint–, el sistema mostra els documents recents desats al núvol i, per aquells usuaris que disposin d'una subscripció a Office 365, l'opció d'editar-los conjuntament amb altres usuaris en temps real.
En la seva versió gratuïta, OneDrive ofereix 15Gb d'emmagatzemament. Per 1'99 dòlars al més podem disposar de 100Gb, per 3'99 dòlars disposarem de 200Gb i pagant 6'99 dòlars cada mes augmentarem l'espai fins a 1.000 Gb i obtindrem també una subscripció a Office 365. El sistema, per descomptat, incorpora aplicacions per Windows, Mac, Android, iOS i BlackBerry.
iCloud Drive
El passat mes d'octubre, Apple va presentar iCloud Drive, la seva proposta d'emmagatzemament online.
El seu principal avantatge és, tal com estem acostumats amb els productes d'Apple, la seva fantàstica integració amb aplicacions per iOS i Mac. Els desenvolupadors d'apps disposen d'eines per tal que els seus programes puguin desar i llegir documents al núvol sense cap tipus de complicació per a l'usuari.
Aquesta és, però, la seva principal debilitat: el sistema està tan pensat per fer-se servir en dispositius Apple que per accedir als documents des d'altres plataformes cal fer-ho mitjançant una pàgina web, doncs el servei no disposa d'aplicacions.