La transformació tecnològica té la capacitat de provocar canvis disruptius en aspectes bàsics del restaurant -des de la gestió a l'experiència gastronòmica-, tal com es recull en l'informe Hacking the restaurant experience elaborat per Reimagine Food amb col·laboració amb Makro.
Sense anar més lluny, les xarxes socials i les plataformes de reserves online han guanyat un enorme pes en el sector durant els últims cinc anys, maximitzant el poder de l'atracció i establint nous criteris de decisió: avui, un 70% dels clients accedeixen als restaurants a través de l'anomenat "llindar digital".
Restaurants digitals
En l'actualitat, el client ho és des de molt abans d'entrar al local i també molt després d'abandonar-lo. La digitalització ha "estès" l'experiència gastronòmica donant pas a tres moments clau: captació, consum i reputació. O, el que és el mateix: abans, durant i després del pas pel restaurant. I tots ells són igual d'importants.
Precisament, un 50% dels propietaris de restaurants espanyols consideren que la tecnologia és important per als seus negocis -una proporció superior a la mitjana europea i molt per davant de França (amb un 38%)- segons dades de EHL Group recollits en l'esmentat informe.
No obstant això, la tecnologia va més enllà de la millora en la gestió de les reserves i la logística de la cuina. L'autèntica revolució es produeix en com viurà el comensal la seva experiència en el mateix restaurant.
Tendències de futur
Els avanços tecnològics estan permetent guanyar efectivitat, no només en la gestió del negoci sinó també en la del client, transformant l'experiència en el restaurant. Diferents solucions es van implantant a poc a poc, des de cartes digitals interactives -que permeten descobrir l'origen dels aliments o consultar les calories d'un plat-, a demanar el menú fent clic als botons de la e-taula i fins i tot a efectuar el pagament a través del mòbil, segons el nombrat informe.
En un futur proper, "la intel·ligència artificial, la robòtica i el Big Data irrompran en els restaurants permeten la personalització dels menús en base, per exemple, a les necessitats nutricionals de cada client o agilitzant les esperes", pronostica Marius Robles, CEO de Reimagine Food.
Un altre dels aspectes rellevants que ressalta l'informe i que establiments com Burguer King o Pizza Hut ja han incorporat és l'ús de chatbots (programes informàtics dissenyats per simular una conversa intel·ligent) que permeten als clients realitzar les comandes a través del servei de missatgeria instantània, de la mateixa manera que ho farien cara a cara amb els cambrers.
Seguiran existint els restaurants tradicionals
La innovació tecnològica, però no implicarà la desaparició dels restaurants tradicionals. En l'opinió de Robles, en el futur conviuran tres grans tipus de restaurants que cobriran diferents necessitats de consum.
• Restaurants intel·ligents (o de coneixement), on explorarem emocions des d'una perspectiva multidimensional, amb un alt component tecnològic i on fins i tot les cuines estaran connectades amb els seus proveïdors habituals.
• Restaurants de rendiment, molt funcionals i amb un clar focus en la personalització, en els quals regnaran conceptes com salut i benestar.
• Restaurants de plaure, on l'objectiu serà simplement gaudir.
Del que no hi ha dubte és que el restaurant del futur serà més digital i intel·ligent. Ja no n'hi ha prou amb productes de qualitat, plats atractius o interiorismes impactants. "El nou perfil de consumidor vol viure experiències gastronòmiques totalment personalitzades, úniques i d'avantguarda en les quals s'estimulin tots els sentits", conclou Marius Robles.
Fundada el 2014 per Màrius Robles -destacat com un dels 15 emprenedors més disruptius d'Espanya el 2015 per la prestigiosa publicació MIT Review- i Joaquín Serra, ambaixador de Singularity University a Espanya, Reimagine Food col·labora amb Stanford University, ESADE, Telefónica, Carrefour, GB Foods i Nestlé, entre altres, en el desenvolupament de projectes d'abast internacional.