Utilitzar la bateria d’un cotxe elèctric en desús per donar llum a una biblioteca. Això és el que s’està provant a la biblioteca Tirant lo Blanc de Montgat. La Comunitat RIS3CAT Energia, impulsada per Acció, ha iniciat una prova pilot per regular l’energia de l’edifici gràcies a una bateria de segona vida provinent d’un vehicle elèctric.
La bateria del cotxe emmagatzema l’excedent d’energia que generen les plaques fotovoltaiques instal·lades al terrat de la biblioteca, que fins ara es retornaven a la xarxa, per utilitzar-la a la tarda o quan hi hagi una major demanda d’energia.
El sistema permet reciclar les bateries dels cotxes i al mateix temps optimitzar la gestió energètica dels edificis
“És com una pila: la carreguem de dia, quan fa sol, i la descarreguem quan no fa sol”, apunta el responsable de l’àrea d’R+D de Comsa, Enric Ortega. A més, la bateria també es pot carregar quan es detecta que el preu de l’energia és més baix (com pot ser de nit) i es descarrega quan el preu és més elevat, és a dir, durant les hores punta del dia.
Es tracta d’un sistema intel·ligent al núvol que gestiona de manera autònoma i automàtica la càrrega i descàrrega de la bateria. La bateria està connectada a sistemes de predicció meteorològica i de preus, al mateix temps que té en compte el dia de la setmana. A més, el sistema es basa en tecnologies de Machine learning, és a dir, compta amb diversos algoritmes que aprenen el funcionament de la biblioteca d’acord amb el seu comportament i experiència.
“Amb aquest sistema donem resposta al problema del reciclatge de bateries de cotxes elèctrics i al mateix temps optimitzem la gestió energètica dels edificis”, assenyala Ortega.
El projecte està liderat per l’empresa Comsa i amb la participació de Cinergia, l’IREC, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i les empreses Dexma i Worldsensing. Està confinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del programa operatiu Feder de Catalunya 2014-2020.