L'Alfredo Saenger i l'Augusto Bartolomé van fundar fa només tres mesos la startup Electrogenos, especialitzada en generar hidrogen verd a través d'electrolitzadors, i en aquesta breu trajectòria ja han aconseguit una de les primeres fites que requereix la carrera emprenedora: generar confiança i aconseguir finançament. A la primera ronda de 450.000 euros tancada a l'octubre, l'ha seguit el premi Atlantic Investment Awards, de 250.000 euros. Però hi ha més: ja estan negociant amb diferents països la instal·lació de la seva primera planta pilot i "els inversors fan cua" per aconseguir un bon posicionament en la segona ronda d'inversió que els joves catalans acaben d'obrir per fer realitat la fàbrica: d'1,2 milions d'euros.
Aquest moment en què es passa del no-res a desencadenar-se una sèrie de fets exitosos, en anglès se li diu el tipping point: el punt d'inflexió en què un producte, idea, companyia o marca aconsegueix l'èxit sobtadament, esdevé tendència, massiu i viral. I encara que aquesta no és l'actual situació d'Electrogenos, l'empresa emergent catalano-anglesa presenta altes perspectives d'escalabilitat i ràpida aplicació al mercat.
El moment actual, per tant, és clau; "com també ho és tot allò que has fet abans d'emprendre. Tot allò que has après per minimitzar riscos", ha apuntat Saenger a l'esdeveniment a porta tancada organitzat per Esade amb motiu del 30è aniversari d'Esade Entrepreneurship Institute (EEI). Per a Saenger, exalumne del centre, "emprendre va de gestionar riscos i, per tant, és bàsic coneixe'ls bé". Per això, valora tot el procés de formació i de suport a l'emprenedoria que ha rebut en la seva trajectòria al centre, alhora que Esade el presenta com un cas d'èxit de la seva aposta per l'emprenedoria.
Parada: "No som una fàbrica de startups"
Una empresa amb propòsit, que pensa en allò que aporta a la societat, que fa "una balança entre rendibilitat i creixement i que té clar fins on vol créixer o a costa de què". Més enllà de xifres de facturació o de nombre de startups creades o mentorades, l'EE es basa en altres indicadors per valorar l'èxit de la seva estratègia com a hub d'innovació i emprenedoria. "El nostre indicador d'èxit no és el nombre de startups, sinó aquelles que són d'alta qualitat i que són generadores d'ocupació", ha assegurat George Chondrakis, director de l'EEI. María José Parada, professora i investigadora, en la mateixa línia ha aclarit: "No som una fàbrica de startups". I ha afegit: "Ser emprenedor no consisteix només en crear startups i vendre-les, sinó en estar constantment creant valor a la societat a través de l'emprenedoria. De fet, es pot ser emprenedor dins d'una gran corporació o dins d'una empresa familiar", ha assegurat.
Una startup de startups
La història de l'Esade Entrepreneurship Institute (EEI) s'inicia 30 anys enrere, sota el nom de Centre d'Iniciativa Empresarial, i va evolucionant amb el pas dels anys fins a convertir-se en un institut amb un fort reconeixement internacional, en el qual la investigació i la formació innovadora juguen un rol fonamental.
Esade ha configurat un ecosistema de l'emprenedoria en els últims anys format per tres capes: l'aula (amb programes, màsters i formacions específiques), l'entorn -com la Rambla de l'Emprenedoria-, i les institucions, com són eGarage, Esade BAN i eWorks. Aquesta última, per exemple, va ser fundada l'any 2015 amb l'objectiu d'esdevenir "un pont entre l'activitat acadèmica i el moment de creat el negoci", assegura Davide Rovera, director de eWorks, qui creu que eWorks funciona directament amb mentalitat d'empresa emergent: "Som una startup de startups", ha afirmat. Des de la seva creació, eWorks ha accelerat més de 255 projectes després de la seva selecció, i en els últims tres anys, ha augmentat el nombre de dones emprenedores que hi participen (el 23% durant el curs 2021-2022), i també ha crescut la tendència a crear projectes amb impacte social.
En els últims tres anys, el nombre de dones que s'han apuntat a eWorks s'ha incrementat un 23%
Segons dades publicades aquest dimarts per EEI, més de 2.000 emprenedors han comptat amb el suport de l’Esade Entrepreneurship Institute (EEI) i han participat en les seves activitats des del 2015. A més, s’han impulsat més de 320 projectes emprenedors. Concretament, en l’any acadèmic 2021-2022, un de cada quatre alumnes d’Esade, 715 (el 22,5%), s’ha format en emprenedoria.
Entre casos d'èxit consolidats nascuts a Esade s'hi troben quatre unicorns -Gorillas (2020), Rappi (2015), Wefox (2015) i Creditas (2012)- i altres empreses emergents destacades com Wallapop, Colvin, Treinta, Chartboost o Creditbook. L’impuls a la iniciativa emprenedora d’Esade s’estén també a l’associació d’antics alumnes Esade Alumni, que disposa de la seva pròpia xarxa de business angels, Esade BAN, integrada per 240 inversors privats. Desde 2012, les empreses emergents de l’ecosistema emprenedor d’Esade van aconseguir més de 3.500 milions d’euros de finançament, entre diversos fons d’inversió i business angels.