• Innovació
  • Esoes, sucs contra el malbaratament alimentari

Esoes, sucs contra el malbaratament alimentari

La startup fabrica sucs amb les fruites que els majoristes rebutgen però les quals estan en perfecte estat

Esoese produeix sucs naturals i sostenibles | iStock
Esoese produeix sucs naturals i sostenibles | iStock
Barcelona
04 de Juny de 2020

Segons l'Organització de les Nacions Unides per l'Alimentació i l'Agricultura, un terç dels aliments que es produeixen al món acaben a la brossa sense haver estat consumits. Aquestes xifres s'agreugen en alguns sectors com el de la fruita on es pot arribar a llençar el 45% de la producció. Les imatges valen més que 1.000 paraules, i que 1.000 estadístiques, i va ser la imatge d'alvocats en perfecte estat llençats a les escombraries la que es va convertir en un detonant per Toni Llull VallsJustine Petit-Bebray. Els dos joves emprenedors han vist de primera mà la magnitud del malbaratament alimentari i s'han llençat a crear Esoes, un startup amb seu a Barcelona Activa que dóna una segona oportunitat a fruites i verdures en forma de sucs.

Els dos fundadors es van conèixer cursant un màster i van treballar junts en una empresa d'alimentació. La seva experiència laboral els va posar en contacte amb majoristes i van poder veure quines dinàmiques s'amagaven darrere el malbaratament alimentari. "Els dos teníem ganes d'emprendre un projecte que prioritzes la sostenibilitat i que neixes directament d'un problema", recorda Llull.

Es van llençar a la piscina el juliol del 2019 amb la seva primera marca, Flip Food. "Era la nostra primera marca, més casolana, però amb ella hem pogut fer les primeres proves i tenir els nostres primers clients", assegura el cofundador. Els primers mesos de vida d'aquesta startup s'han basat en l'assaig i l'error i el contacte directe amb els seus clients per acabar donant amb la millor formula per no malgastar aliments i fer bons sucs.

Contra el parany del consum actual

"A vegades són motius estètics, com que una poma no és prou maca per estar a una botiga, altres vegades és qüestió de no arribar a temps", comenta Llull. Amb no arribar a temps l'emprenedor ens parla del fet que moltes fruites i verdures en els mercats de majoristes estan perfectament però no aguantaran prou fins a arribar a la botiga. Davant d'això són llençades també.

Llull: "Volem ser una empresa que respongui a la crida del planeta pel canvi climàtic"

Decidits a trencar aquest cercle viciós Esoese adquireix les seves fruites i verdures entre aquelles que en els mercats majoristes es volen descartar. Tots aquests ingredients són liquats amb la tècnica coldpress. "En comptes de sotmetre els aliments a altes temperatures en les quals perdrien molts dels seus nutrients, simplement esclafa la fruita i la conserva en fred, un procés més natural", destaca Llull. Així i tot, al ser més natural els productes aguanten menys temps, un preu no gaire alt a pagar per uns sucs més nutritius. 

Esoes cuida tots els detalls donant un producte sa i sostenible en tots els seus vessants. Un exemple són els seus envasos fets amb canya de sucre, de manera que es poden reciclar completament. "Volem ser una empresa que respongui a la crida del planeta pel canvi climàtica", remarca Llull. Una crida a la qual responen mantenint la coherència de generar els menors residus possibles durant tota la seva producció.

Canvi de rumb davant la pandèmia

L'empresa va començar abastint a bars i càterings amb ampolles de 250 ml. Però aquesta mena de serveis van ser els primers a abaixar la persiana quan la pandèmia del coronavirus va començar. "Hem hagut de fer un gir cap a un format B2C i hem obert un format d'ecommerce aquest juny", explica l'emprenedor.

L'emprenedor explica que "vam néixer per fer una marca d'alimentació saludable i sostenible la idea és tenir una oferta més amplia, sobretot en la secció de snacks"

Passar de la venda a comerços a directament a les llars implica un canvi radical en el producte que s'ofereix. "Vam veure que el format de 250ml que veníem als bars no funcionava en el cas de les llars", recorda Llull. Per això l'empresa va decidir apostar per un format de 1,5l. els més tradicionals pel consum a casa. La falta d'additius en el seu producte els presentava un obstacle que han solucionat. Els joves emprenedors han apostat per vendre el seu producte a les llars amb un dispensador, com si fos un petit sortidor, que manté l'oxigen lluny del suc. D'aquesta manera no calen conservants perquè el seu producte duri més.

"El millor residu és el que no es genera", recorda Llull. Sota aquest mantra han desenvolupat un sistema de subscripció als seus sucs, de forma que no només es reben els envasos que desitges sinó que aquests envasos podran ser retornats a l'empresa i reciclats. "A la llarga la nostra idea és crear un sistema de hubs per reciclar les begudes. De manera que puguis anar a una botiga o un local per recollir i tornar el teu envàs", explica l'emprenedor.

Els dos emprenedors encaren esperançats el futur. No volen limitar-se només als sucs sinó que volen expandir-se. "Vam néixer per fer una marca d'alimentació saludable i sostenible la idea és tenir una oferta més amplia, sobretot en la secció de snacks", assegura el cofundador.