Fa uns anys vàrem assistir a un espectacle que per molts era insòlit: l'ObamaCare. L'Administració americana, una de les més potents del món, no era capaç de posar en marxa una web on els ciutadans sense assegurança poguessin escollir el seu pla d'assistència. Sembla increïble però va ser així!
Les raons eren moltes i variades, com sempre. Entre elles la necessitat d'autentificar al ciutadà a partir de bases de dades interconnectades que simplement no estaven pensades per donar un servei a temps real, l'acumulació de contractistes, les especificacions contradictòries... Les raons per les quals no va funcionar són sempre semblants, malauradament conegudes i descaradament similars arreu del món.
La reacció però va ser fulminant, en sis mesos tenien el sistema funcionant i pràcticament era un sistema nou. Un dels exemples més espectaculars de transformació digital a l'Administració que ens ensenya el que cal canviar i com fer-ho.
"Un dels exemples més espectaculars de transformació digital a l'Administració va ser amb l'espectacle de l'ObamaCare"
Com ho varen aconseguir? Tecnologia i organització.
La tecnologia era molt diferent, cloud, entorns web moderns basats en Javascript, bases de dades modernes... La tecnologia era la mateixa que es feia servir a les empreses punteres del sector a Silicon Valley. Aquest va ser un element clau a l'hora de reduir dràsticament el temps i la inversió mentre es feien salts espectaculars en el rendiment. Tot i això, van haver-hi restriccions importants perquè el govern és el govern (ex. no varen poder fer servir AWS (Amazon Web Services), ara el cloud oficial a USA).
L'organització també era importada de Silicon Valley. Petits grups autònoms funcionant amb metodologies Agile-Lean. Tot un altre món! Grups petits que seguint la filosofia del Jeff Bezos d'Amazon poguessin fer un àpat amb un màxim de 2 pizzes, res a veure amb els exèrcits dels contractistes!
Això, però, era el 2010, fa prop de 10 anys!
A partir d'aquest punt varen aparèixer agències tant a USA com a UK destinades bàsicament a transformar l'Administració. Cloud va entrar en tromba a l'Administració americana i es va crear aws.gov, metodologies com Design Thinking, Lean Startup, Service Design, Open Innovation, SCRUM i en general Agile & Lean són comunes a l'Administració i especialment a l'exèrcit, cosa que des d'aquí ens omple de curiositat però és real.
En aquests 10 anys, ha canviat de manera substancial la dimensió de la transformació, el seu abast i la seva profunditat. Hi ha tres aspectes que són importants a valorar: l'organització, la tecnologia i la introducció d'Intel·ligència Artificial (I.A).
"El sistema d'innovació públic americà s'ha caracteritzat sempre per una estreta relació amb les universitats, centres de recerca i les empreses punteres"
El sistema d'innovació públic americà s'ha caracteritzat sempre per una estreta relació amb les universitats, centres de recerca i les empreses punteres. Això segueix sent així però hi trobem tres elements nous interessants. En primer lloc el sistema és obert. Open Innovation ha entrat en tromba a l'Administració, per exemple les forces aèries americanes organitzen competicions en les quals els premis econòmics es lliuren el mateix dia. Hi ha també agències específicament dedicades a la Transformació Digital amb autonomia, pressupost i organització diferents de la resta a tot nivell (si, també a escala local, de les ciutats). I també hi ha non-profit com Code for America que aporten la vitalitat i els valors que els caracteritza. L'ecosistema ha canviat i també els seus mecanismes.
Òbviament un dels canvis més evidents el trobem a la tecnologia. Aquí moltes parts de l'Administració estan a l'alçada de les millors empreses del sector: Cloud a molts llocs i és clar, tecnologies web de darrera generació com react i angular, serverless, contenidors, etc... També en metodologies amb adopcions de Lean, Agile i DevOps. L'administració és gran i hi ha de tot, certament, no tot està a la mateixa alçada i hi ha àrees encara molt endarrerides però també altres punteres.
El darrer aspecte és l'I.A. Òbviament en temes de defensa, ciberseguretat i lluita contra el crim, però també en temes d'interfície d'usuari com una evolució natural del nudge i del behavioural, de les eines que busquen modelar el comportament humà.
"La transformació digital de la nostra administració és ara més necessària que mai! No hauria de ser un fre ni restar competitivitat, al contrari"
Avui en dia l'agilitat, la capacitat d'anar de pressa quan cal, d'adaptar-se i respondre a les necessitats i demandes d'un món que canvia molt de pressa és quelcom vital per a les empreses però també pels països. Això és encara més important als països petits i mitjans que lluny de marcar tendències, els cal adaptar-se. L'administració no hauria de ser un fre que ho faci encara més feixuc i resti competitivitat, sinó més aviat el contrari.
Ara bé, no és només agilitat, hi ha tres raons de pes que fan essencial aquesta transformació digital de l’administració aquí i avui! En primer lloc, el gran pes i/o influència del sector públic en molts sectors de gran importància per a la innovació com ara sanitat, turisme, educació, urbanisme o infraestructures. En segon lloc, l’efecte mimètic pel que fa a la gestió que l’administració exerceix sobre una gran part de la societat. Les organitzacions acaben adaptant-se i semblant-se a l’administració i per tant, deixen de ser competitives. En tercer lloc, els països petits i mitjans innoven des de la perifèria, en podríem dir Guerrilla Innovation, no tenen capacitat d’innovar des del core i això fa encara més greu tenir una administració lenta i burocratitzada que té pendent una transformació digital. La Transformació Digital de la nostra administració és ara més necessària que mai!
Com deia el conill de Lewis Carroll a Alice's Adventures in Wonderland, "Now, here, you see, it takes all the running you can do, to keep in the same place. If you want to get somewhere else, you must run at least twice as fast as that!".
Ja correm nosaltres...? El doble de ràpid?