Després de la consolidació de l'internet de l'ordinador, del mòbil i totes les xarxes socials, ara és el torn de la realitat augmentada, la virtual, la intel·ligència artificial amb experiències que no havíem pogut ni somiar. I, el cop d’efecte, moltes d'aquestes tecnologies són made in Catalonia. De fet, enguany la Mobile World Capital ha fet una aposta per aportar al congrés mundial dels mòbils quelcom més que tecnologia. “Hem volgut humanitzar la tecnologia”, afirmava Francesc Fajula, director de la Fundació Mobile World Capital, a la presentació de la visita guiada que han anomenat Feel the technology. Una ruta pels cinc sentits, personalitzada, gamificada i viscuda a través de la tecnologia que ha acaparat l’atenció de nombrosos assistents del Mobile World Congress 2023.
Una proposta que, segons Elena Busquets, directora de VIA Empresa i moderadora de la taula rodona La tecnologia dels cinc sentits, a l’empresa, “des del nostre mitjà ens hem sumat a la iniciativa per mirar-la des la perspectiva del teixit empresarial”. Quines idees sorgeixen a través dels sentits? Quines noves vies de negoci hi pot haver? Quines aplicacions poden funcionar per a les companyies catalanes? I el més important: fent una mirada al present i a un futur no tan llunyà.
Primer punt: quin és l’olor de Barcelona, segons el Mobile World Congress?
Segur que Barcelona té moltes fragàncies i que per descobrir-les hauríem d'anar a cadascun dels seus racons per esbrinar-ho, tret que no ens trobem a l'expositor del Mobile World Capital al congrés de telefonia mòbil de Barcelona. Eduard Martin, director de l'àrea de connectivitat intel·ligent del Mobile World Capital Barcelona, apunta que "es molt interesant totes les novetats del metavers i de la realitat virtual, però encara ho són més les relacions de les persones amb el món digital". "Hi ha sentits que són més fàcils de traslladar al món virtual, com ara els avatars. Mentre que d'altres, com l’olfacte, són més complicats i difícils d'imaginar, però impacten de veritat", ressalta l’expert.
Una de les curiositats del recorregut té a veure amb AirParfum, una proposta impulsada per l’empresa Puig, que s’ha encarregat de desenvolupar les fragàncies. Així, la platja de la Barceloneta tindrà aroma a la brisa marina i a la sorra; la Rambla, imitant una floristeria el dia de Sant Jordi; el Park Güell, a les flors de l'escalinata del drac; el carrer Petritxol, a l'olor de la xocolata; el camp Nou, a una combinació de gespa acabada de regar i al cuir de la pilota de futbol, i la basílica de Santa Maria del Mar, a pedra i encens.
Tomas (Puig): “Hem desenvolupat una tecnologia que evita que et saturis amb l'olfacte i que té utilitats comercials, mèdiques i que es monitoritza”
"El sentit de l'olfacte és primitiu i bàsic, però considero que en el món en què vivim no està gaire desenvolupat. Per exemple, un adolescent de 12 anys et sap parlar de quadres i de música, però no d'olors", explica Camila Tomas, vicepresidenta d'innovació i tecnologia de Puig. "Hem desenvolupat una tecnologia que evita que et saturis amb l'olfacte i que fa deu anys era impensable. I el més important: té utilitats comercials, mèdiques i, a més, es monitoritza", conclou.
Els sons més enllà dels auriculars
Enoc Armengol és fundador de Deep Hearing, una startup catalana especialitzada en tecnologies auditives. De fet, els auriculars formen part del nostre dia a dia i la nova tecnologia permet detectar sons procedents de l’entorn, com ara el soroll d'una ambulància o d'un cotxe. I el millor de tot: serveix per a les persones que tenen pèrdua auditiva i es comunica de forma visual. "Tenim gran potencial i moltes verticals, ja que la nostra startup permet incidir en aspectes de seguretat, de salut i, fins i tot, maquinàries eòliques", destaca el fundador.
La vista com a suma de tot
En el nostre dia a dia, els cinc sentits interactuen constantment. I amb la tecnologia, decidim quins aporten i quins no, en quins casos aporta valor a l’experiència ajuntar sentits. La vista, de fet, és un dels sentits més desenvolupats tecnològicament juntament amb l’oïda, i és un dels que més s’utilitza combinat amb altres sentits. Una de les empreses emergents catalanes amb més potencial és Union Avatars, un estudi de tecnologia creativa multipremiat especialitzat en la concepció i producció d'entorns immersius, experiències interactives i projectes innovadors.
Pérez (Union Avatars): “Si impactes a un usuari d'una forma agradable pots transmetre encara millor el teu missatge"
Per a David Pérez, COO de la startup, "ens agrada aplicar el neuromàrqueting a la indústria i a l'empresa. No és el mateix llegir un llibre, veure una pel·lícula o viure un moment, ja que hi ha moltes percepcions intersensorials i un record que l'experiència et genera", destaca l'emprenedor. "Si impactes a un usuari d'una forma agradable pots transmetre encara millor el teu missatge". De fet, les grans multinacionals de begudes treballen totes les etapes, des d'una identitat verbal fins a l'auditiva.
Les experiències podran ser substituïdes per tecnologies?
El membre de Union Avatars té clar que l'aplicació de videoconferències Zoom ha marcat un abans i un després perquè ens ha permès no desplaçar-nos a les reunions i ha tingut grans implicacions de sostenibilitat. Tanmateix, "quan tens 10 reunions per zoom seguides t’adones de com enyores la proximitat"; i aquesta proximitat la pot aportar el metavers.
També hi ha tecnologies com la telemedicina que són la gran revelació. L'experta de Puig també afegeix que "quan més digital és tot, més necessitem afegir-hi l'olfacte". I aporta una curiositat: els astronautes que estan a l'espai amb prou feines tenen ubicades les hores del dia a dia. Gràcies a les tecnologies dels sentits, els han afegit olors i de matí senten com si fos un bosc o els diumenges fins i tot perceben olors d’esglésies.
Finalment, els experts confessen que aviat podrem portar les olors al taxi o al metro per sentir-nos més connectats. Respecte a l'oïda, Enoc afirma que hi ha un bilió de persones al món amb risc de pèrdua d’oïda i que és imprescindible treballar en aquesta direcció. "Hi ha persones que no volen utilitzar audiòfons i aquestes noves tecnologies els poden ajudar a interactuar d'una forma més amistosa i fàcil”. I això és el que reivindiquen aquestes tecnològiques: ubicar les persones en el centre dels processos d'innovació.
__galeria__