Fer el Camí de Santiago amb Vojo

La start-up proposta una nova manera de fer turisme de muntanya i senderisme millorant l'experiència del viatge amb ofertes dels comerços locals i posant en contacte els aventurers

Vojo és una start-up que neix per renovar el concepte de fer el Camí de Santiago
Vojo és una start-up que neix per renovar el concepte de fer el Camí de Santiago
Aida Corón
02 de Juny de 2015
Act. 05 de Juny de 2015

Fer el Camí de Santiago és una experiència única de per si. I si s'hi afegeix el fet de poder interactuar mitjançant una plataforma online amb la resta d'aventurers, encara guanya més atractiu. Això és part del que fa la start-up Vojo, un projecte que vol explotar el potencial del turisme rural i de muntanya amb la plataforma Vojoway.

Neix amb l'objectiu de "crear un estil de viatge més social", explica el co-fundador i CEO de la companyia, Pablo Casals. "Posem la tecnologia al servei del viatger perquè converteixi l'escapada en una experiència a través de la interacció amb negocis locals i altres visitants a la zona", afegeix.

L'experiència de viatjar
Casals és de La Corunya, però va estudiar un màster a Elisava a Barcelona, on va sorgir la idea amb els companys del treball de fi d'estudis. El punt de partida va ser trobar una ruta que complís els requisits de ser "a través de la natura i social", pel que el Camí –que Casals coneix bé per ser gallec i per haver-lo fet- era "idoni", remarca.

Però el detall que el CEO destaca és que, tot i ser "una de les majors rutes de senderisme del món, no sempre es té en compte ni està explotat tecnològicament". Això situa la start-up com pionera en el mercat i sense competència directa.

Casals defineix Vojo com una barreja de diverses coses: "Existeixen altres projectes que fan coses similars. Donen informació de comerços locals o rutes per captar clients, però treballen amb l'abans i el després del viatge, mentre que nosaltres ens centrem en l'experiència. Captem el client i després viatgem amb ell per ampliar el cicle de vida de l'estada".

250 mil euros per néixer
Tenir la idea és el primer pas; desenvolupar-la i trobar el finançament, el següent. La creació de la start-up va coincidir amb el primer programa del Founder Institute a Barcelona, una acceleradora vinguda de Silicon Valley i que capta projectes d'arreu del món. "És una de les acceleradores més grans que hi ha al món i nosaltres vam aconseguir entrar-hi", relata Casals amb orgull.

En paral·lel, van comptar amb el suport de Barcelona Activa, per desenvolupar el model de negoci, però no per obtenir prou finançament. Mitjançant un crèdit ENISA i l'aportació d'un altre soci, el novembre de 2014 es va poder presentar Vojo.

El capital dels socis i el crèdit sumen un total de 250 mil euros. Suficient per fer la primera fase, però insuficient per seguir creixent en posteriors etapes: "Quan tinguem un volum de negoci important, veurem si ens compensa o si necessitem més inversió per internacionalitzar-nos perquè la facturació no ens permeti créixer per nosaltres mateixos".

A per les rutes urbanes
L'equip compta amb 18 persones; 12 d'elles es troben a Barcelona, mentre que les altres sis estan a Londres.



Que Vojo estigui creixent també a la capital anglesa en una fase tan primerenca s'explica amb l'estratègia de "fer marques": "El nostre objectiu era la natura perquè és la nostra passió, però també volem actualitzar el software per fer rutes dins les ciutats. Per això, quan vam llençar Vojoway pel camí, vam pensar en Vojocity per escapades urbanes".

Però, per què no escollir Barcelona? "A Londres, tecnològicament parlant, és més senzill connectar-se amb altres entitats, ja siguin reserves d'entrades per a esdeveniments o per a restaurants. Allà s'estan creant continguts perquè les APIs (application programming interface) que permeten la comunicació estan més evolucionades i hi ha més ponts de connexió entre locals i entitats de venda de tiquets. A Barcelona són massa complexes, han d'evolucionar més", respon el CEO.

La versió de ciutat encara no està operativa. Casals detalla que es troben en plena fase de construcció i que la data de llançament és l'últim trimestre del 2015.

Trajectòria premiada
El recorregut de Vojolife encara és curt, però ja compta amb diversos reconeixements a la butxaca. El passat gener van emportar-se a FITUR el premi a la millor app turística del 2015 i estan nominats als premis internacionals LAUS a l'excel·lència en disseny que s'entregaran el pròxim mes de juliol.

A més a més, la start-up ha estat un dels convidats al Fòrum TurisTIC 2015 per parlar de les últimes tendències en turisme. Una participació que també els ha servit, segons Casals, per saber en quina situació es troba Barcelona pel que fa a l'ús del Big Data.