Premis, aplaudiments i ambient de festa. Els Premis Emprenedor XXI han coronat l’últim dia del Mobile World Congress amb l’esdeveniment The new wave of catalan entrepreneurs -la nova onada d’emprenedors catalans- que ha tingut lloc a l'Àgora stage del 4YFN. Cinc startups han estat les escollides d’entre 138 aspirants en la quinzena edició d’aquests premis organitzats per CaixaBank i la seva plataforma d’atenció a empreses emergents, OneDay, juntament amb Enisa i tres entitats que conformen l’epicentre del teixit emprenedor català: Barcelona Activa, Tech Barcelona i Acció.
Un acte d’entrega de premis carregat d’humor, gràcies a Helena Díez-Fuentes, que ha tingut un merescut guanyador, Fregata Space. L’empresa emergent surfeja la nova onada dels emprenedors catalans i, en part, podríem dir que surfeja tots els oceans: Fregata Space és una plataforma tecnològica que monitoritza la qualitat de l'aigua capaç d’analitzar quilòmetres d’aigua en tan sols 20 segons. L'empresa emergent, fundada el 2020, utilitza algoritmes de machine learning per calcular la contaminació d'aigua. El software de la plataforma utilitza imatges de més de 100 nanosatèlits que aporten informació de l'aigua de diverses zones de la Terra.
La startup té un potencial altíssim i aquest no serà l'únic premi que guanyarà. De fet, la seva CEO, María Fernanda González, no ha pogut assistir a l'acte perquè estava viatjant "per signar un acord amb Repsol i un altre amb el Govern de Colombia", ha anunciat Jonatan Domènech, CTO de Fregata Space, qui avui ha recollit el premi Emprenedor XXI amb un llarg llistat d'agraïments i molt d'orgull. "És un honor rebre aquest premi amb una empresa tan nova, tan poques persones i una tecnologia tan interesant i avançada".
Més enllà dels diners, els Premis Empenedor XXI poden esdevenir en un trampolí per escalar els projectes d'innovació. Amb aquest guardó, Fregata Space rebrà un premi econòmic de 6.000 euros, tindrà accés a la jornada Investors Day XXI i a un programa d’acompanyament internacional impartit per professorat d’Esade i experts de Silicon Valley. Des de la creació d'aquesta iniciativa, a l'any 2007, el programa ha invertit 6,7 milions d'euros en premis en metàl·lic i accions d'acompanyament, que han beneficiat a més de 430 empreses.
L'aigua necessita herois i grans dosis de tecnologia
Com està l'aigua al món?
Segons Fregata Spaces, només tenim accés a l'1% de l'aigua del Planeta. És imprescindible aprofitar la poca aigua que tenim a l'abast, doncs cada vegada més les ciutats del món s'exposen a tenir menys quantitat d'aigua i més contaminada. Necessitem tenir mecanismes que analitzin l'estat de l'aigua a gran escala per poder, després, trobar vies per a descontaminar-la. Sinó, segons Domènech, "deixarem de tenir aigua infinita a les nostres cases". L'aigua, per tant, necessita herois i grans dosis de tecnologia.
Al mercat hi ha més operadors que analitzen la qualitat de l'aigua, però, segons Jonatan, "necessiten més temps de maniobra". Concretament, les seves anàlisis duren dos o tres dies, i els de Fregata Spaces 20 segons. Serien capaços, per tant, de monitoritzar l'aigua de tot el món en qüestió de minuts.
Els altres quatre finalistes: l'onada d'emprenedors
El jurat ha insistit una i una altra vegada en la "dificultat que ha suposat decidir un guanyador" per la quantitat de talent de les cinc startups finalistes. S'hi suma, a més, que són de sectors ben diferents. Fem-ne cinc cèntims de cadascuna.
Cada any es diagnostiquen gairebé dos milions de casos nous de càncer colorectal al món. La xifra de supervivència al cap de cinc anys és del 50%. Aquest càncer es pot curar en més del 90% dels casos si es detecten i extirpen pòlips precancerosos, però el 22% d'aquests pòlips no es poden detectar en una colonoscòpia normal. La startup MeWendo té l'objectiu de millorar la prevenció i el diagnòstic del càncer colorectal. La seva proposta és un dispositiu electromagnètic segur i de baix cost que s'acobla a la càmera de l'endoscopi que incrementa el camp de visió per al doctor i emet una alarma quan detecta un pòlip. Després d'haver prevalidat preclínicament el dispositiu amb porcins, l'empresa emergent, spin-off de l'UPC, està tot just iniciant el primer assaig amb persones.
Seguim amb la lluita contra el càncer. En aquest cas, el càncer de pell, que representa un de cada tres càncers detectats. La solució la lidera Roka Furadada, que ha desenvolupat uns filtres solars intel·ligents per a les cremes solars. "Els filtres actuals que utilitzen les cremes solars són majoritàriament tòxics", ha anunciat Judit Camargo, fundadora i CEO de l'empresa, i ha afegit: "de fet, des de la Comissió Europea s'han prohibit alguns i altres estan sota revisió". La seva tecnologia patentada els permet fer filtres intel·ligents i a la carta que no danyen la pell i, a més, no s'alliberen al mar. No contaminen.
Felip: "El metavers serà l'or d'aquesta nova era, però nosaltres no volem trobar or, sinó oferir eines per a fer-ho"
El metavers, un dels grans protagonistes del Mobile 2022 i del 4YFN no podia faltar a l'entrega de premis. La startup seleccionada ha estat Union Avatars, que ofereix una solució basada en intel·ligència artificial que crea avatars realistes de molta qualitat a un baix cost i amb molt poc temps. Van llançar la seva primera versió el juny del 2021 i ja han creat més de 5.000 avatars de persones reals de més de 100 nacionalitats diferents. "El metavers serà l'or d'aquesta nova era, però nosaltres no volem trobar or, sinó oferir eines per a fer-ho", ha explicat Cai Felip, CEO de Union Avatars. L'empresa està actualment orientada al mercat B2B (business to business) però espera passar-se al BTC (business to costumer) l'any 2024.
"Vinc a parlar de l'emocionant món de les assegurances", ha bromejat Jordi Pagés, CEO i cofundador de WeeCover. La cinquena startup seleccionada ha desenvolupat una plataforma que facilita la distribució i contractació d'assegurances de tota mena. "Cada dia realitzem una infinitat d'operacions amb només un clic que, en veritat, són susceptibles de ser assegurades", ha raonat Pagés. WeeCover es cola en aquestes operacions i facilita l'accés a aquestes assegurances, aportant beneficis als dos costats del mercat: per una banda, és un potent canal de distribució per a les asseguradores i, per l'altra, aporta un valor afegit als operadors de retail a les seves pàgines web. L'empresa emergent ja treballa amb grans operadors com FNAC.