El tràfec de gent, l'olor de la fruita fresca, els embotits penjant de paradetes i taulells replets de tota mena de formatges, dolços o conserves, tot plegat acabat de dur pels seus propis productors. Aquests són alguns dels records que la Sofia Furlotti i la Léa Blanchard comparteixen, malgrat que una és francesa i l'altra italiana, el funcionament dels mercats locals és una tradició transversal. Tradició que a ciutats com Barcelona molts, elles incloses, enyoren. Per recuperar aquest costum amb les eines que ens ofereix la tecnologia les dues emprenedores han creat Gastrocampo, una plataforma web que connecta productors locals i consumidors. Desenvolupen aquesta idea dins el programa d'incubació de Barcelona Activa i Mercabarna, van començar la seva aventura empresarial aquest passat mes de gener i, com a tots, el coronavirus les ha agafat per sorpresa. Malgrat això, el confinament els ha mostrat nous camins que no esperaven.
Tan Sofia com Léa arrosseguen el seu gust per l'alimentació des de fa molts anys, no només en les seves vides personals sinó també en la professional. Les fundadores de Gastrocampo tenen experiència en grans empreses d'alimentació i es van conèixer una incubadora on les dues estaven treballant en projectes d'alimentació diferents. Les dues emprenedores es van veure unides per un objectiu comú: "Volíem crear una plataforma que a través de la digitalització eliminés intermediaris entre productors d'aliments i els restaurants", recorda Léa Blanchard.
Revertint l’escletxa digital
L'escletxa digital ha estat una de les grans protagonistes d'aquesta pandèmia. Aquesta desigualtat del segle XXI ha passat desapercebuda per molts fins que no s'ha convertit en part del seu dia a dia. Això no fa que sigui una desigualtat nova ni molt menys. En el cas que ens ocupa, les dues fundadores de Gastrocampo van detectar que hi havia molts productors locals que no explotaven aquests recursos digitals i van voler oferir una plataforma senzilla i accessible que els permetés entrar en contacte amb nous clients eliminant l'intermediari. Tot plegat es basa en una web on tu pots fer la comanda que necessitis i el mateix productor s'encarrega de portar-te-la.
"Ajudem a pal·liar l'excés de producció que anava destinada als restaurants i per altra banda oferim una forma més segura de comprar, sense anar físicament al supermercat",
El seu objectiu principal era l'abastiment de restaurants, els quals van ser dels primers afectats amb el confinament. Però com les mateixes fundadores asseguren els restaurants es poden detenir però el camp no. Davant d'aquest nou escenari van voler ajuntar les seves ganes d'ajudar i les oportunitats que podia oferir la seva plataforma. Així van decidir dirigir la venda a particulars. "Va ser un repte, però entenem les necessitats dels consumidors particulars com les dels restaurants així que ens hi vam llençar", assegura Blanchard.
La resposta de l'obertura de Gastrocampo als particulars va ser molt bona i va impressionar a Furlotti i Blanchard. "D'aquesta manera ajudem a pal·liar l'excés de producció que anava destinada als restaurants i per altra oferim una forma més segura de comprar, sense anar físicament al supermercat", assegura Blanchard.
"Aquesta experiència ens ha mostrat que volem mantenir la línia de consumidors particulars tant com puguem"
Un futur obert
El futur d'un projecte tan jove i amb un naixement tan accidentat com Gastrocampo obre moltes incògnites i molts possibles camins a seguir. Una de les futures accions que més s'estan plantejant és com monetitzar la seva plataforma. "Estem cercant diverses opcions que ens permetin seguir ajudant als productors".
També treballen en la posada en marxa d'una aplicació mòbil de Gastrocampos. Si bé el futur per aquestes dues empresàries pot ser molt variat, una cosa que saben que volen mantenir és el servei tant a particular com a restaurants. "Aquesta experiència ens ha mostrat que volem mantenir la línia de consumidors particulars tant com puguem", afirma Léa Blanchard.