La potència i simplicitat d’ús de la cerca d’imatges de Google sempre ha estat una arma de doble tall. D’una banda, els seus usuaris gaudeixen de la facilitat de trobar fotografies a partir d’una paraula i desar-les per fer-ne ús en treballs, presentacions i documents de tota mena. D’altra banda, autors, fotògrafs i editors de contingut es queixen que el gegant de les cerques facilita el "robatori d’imatges” en incloure un botó en els propis resultats de cerca –el famós 'veure imatge'– que carrega la fotografia original per tal que l’usuari la pugui descarregar.
Des d’ahir mateix, Google ha introduït un petit canvi que, tot i semblar insignificant, pot tenir un gran impacte: ha eliminat el botó 'veure imatge'. Això no implica, però, que ara el gegant tecnològic impedeixi als usuaris accedir a la fotografia original, sinó que simplement els obliga a fer més passos.
De fet en una piulada, Google ha explicat que, tot i eliminar aquesta funcionalitat, encara es pot fer servir l’enllaç per visitar el web d’origen, des d’on els usuaris poden veure la imatge en context i desar-la si cal.
Today we're launching some changes on Google Images to help connect users and useful websites. This will include removing the View Image button. The Visit button remains, so users can see images in the context of the webpages they're on. pic.twitter.com/n76KUj4ioD
— Google SearchLiaison (@searchliaison) 15 de febrer de 2018
Així doncs, per què tant de soroll si en el fons no ha canviat res? Bé, el cert és que no ha canviat res... i sí que ho ha fet. La intenció del cercador és frustrar els usuaris que descarreguen imatges de manera massiva, obligant-los a visualitzar les webs d’origen en el qual, se suposa, el responsable com a mínim pot obtenir un benefici d’aquestes visites extra mitjançant la publicitat –que, oh! Sorpresa! En molts casos també és propietat de l'empresa nord-americana–.
De totes maneres, el més curiós de tot plegat és que la trampa per estalviar-se visitar el web és d’allò més senzilla i, de moment, Google no ha fet res per intentar evitar-ho: en els mateixos resultats de cerca, quan fem clic en una imatge i aquesta s’amplia, si en lloc de tocar cap botó, fem clic amb el botó dret del ratolí sobre la foto i seleccionem l’opció d’'obrir la imatge en una pestanya nova' o 'veure imatge', depenent del navegador, accedirem a l’arxiu original.
Això no és tot, alguns usuaris haureu notat que ha desaparegut un altre botó interessant: el de 'cercar per imatge', que permetia carregar una imatge del nostre ordinador i buscar-ne d’iguals o similars. En canvi de la mateixa manera que en el cas anterior, l’empresa de Mountain View només ens vol complicar una mica més la vida, doncs si arrosseguem una imatge sobre la barra de cerca del navegador, la cerca reversa d’imatges segueix funcionant.
El fet que un petit canvi com aquest, aparentment tant fàcil d’esquivar, pugui fer l’efecte desitjat sobre milions i milions de persones, fa reflexionar molt. D’entrada, sobre com un petit canvi cosmètic pot tenir un impacte de milions de dòlars en drets d’autor sobre diverses indústries, i d’altra banda, sobre com la majoria de persones fan un ús completament automàtic de la tecnologia, sense preguntar-se què fer quan les coses canvien o deixen de funcionar.