Google Arts va néixer d’un projecte d’intraprenedoria dins de la mateixa companyia. Com també la millora del Google Street View. I és que va ser un dels enginyers que treballen per al gegant tecnològic a Califòrnia qui, durant una visita a Barcelona, es va adonar que no hi havia cap fotografia de l’hotel on s’allotjava als mapes d’Internet. Així que quan va tornar als Estats Units va començar a treballar en un tricicle que arribés a fotografiar espais als quals el cotxe del Street View no arribava. I del tricicle a la motxilla Trekker actual.
Unes innovacions que han permès a Google millorar els seus productes i que no haurien estat possible sense les ganes d’emprendre dels seus treballadors i sense la regla del 80-20. Així ho ha destacat el responsable de Google Cloud Ibèria, Isaac Hernández, durant un dinar tecnològic celebrat al Pier 01 del Barcelona Tech City.
I és que per a Google, el secret per a sobreviure en entorns tan canviants és desenvolupar una cultura d’innovació dins de l’organització. I això com es fa? “La fórmula és molt senzilla: amb la combinació de persones i tecnologia”, assenyala Hernández. És per aquest motiu que la companyia nord-americana permet a tots els seus treballadors que destinin el 20% del seu temps a la feina a projectes que els interessin i els inspirin. “Només es necessita una idea, una mica d’empoderament i un producte que pot beneficiar centenars de milions de persones en el món”, destaca sobre la tecnologia Street View.
Un esperit innovador
Per a Google, l’emprenedoria li ve de fàbrica. És un tret amb el qual va néixer com a organització i que l’ha anat acompanyant contínuament durant els 20 anys d’història de la companyia. “En aquell moment l’objectiu era agafar tota la informació del món i indexar-la per fer-la útil, accessible i fàcil d’utilitzar per a qualsevol persona”, explica Hernández. Una missió que els ha portat, ara sota el nom d’Alphabet, a ser una companyia amb 92.000 empleats i que factura 125.000 milions de dòlars, amb un creixement del 20% anual.
Google permet als seus treballadors destinar el 20% del seu temps a la feina a projectes propis
Uns èxits que no serien possible sense les dues potes que sustenten la companyia, les persones i la tecnologia. Google compta amb centenars de milions d'ordinadors que treballen junts per donar el millor servei, alhora que disposa de hadrware i software propis, una xarxa de comunicacions pròpia i també fibra òptica de Google. "Entre el 25 i el 30% del trànsit total d'Internet del món va per la nostra fibra òptica", detalla el director de Google Cloud Ibèria.
En aquesta vintena d'anys la companyia no ha deixat d'innovar i crear nous productes que han arribat a milions d'usuaris arreu del món. Segons Hernández, actualment hi ha més de 2.000 milions d'usuaris d'Android, més de 1.500 milions d'usuaris de YouTube i més de 1.000 milions d'usuaris de Gmail. I aquests només són tres de la gran quantitat de productes que ha desenvolupat la companyia.
Ara bé, tot i aquestes xifres d'èxit, “el més bonic de Google és que el seu esperit segueix sent el del principi dues dècades més tard: la mentalitat de què tot està per venir i que en qualsevol moment, potser a Barcelona mateix, s’està gestant un producte o servei que canviarà les coses com s’estan fent ara”, apunta Hernández.
És per això que, per al gegant tecnològic, la clau per enfrontar-se a l’entorn VUCA (volatilitat, incertesa, complexitat i ambigüitat) és apostant per la innovació des de tots els departaments de l’organització. “Des de Google contractem pensant en la innovació, desenvolupem per a la innovació i premiem la innovació”, afirma el seu director a Ibèria.