• Innovació
  • "Hem d'evitar que les dades siguin el nou petroli"

"Hem d'evitar que les dades siguin el nou petroli"

El cofundador de CartoDB i premi FPdGI Empresa 2016, Sergio Álvarez, considera que un dels grans reptes de la societat és aprendre a gestionar la informació i la seva privacitat

Sergio Álvarez ocupa ara el càrrec de director de producte a CartoDB
Sergio Álvarez ocupa ara el càrrec de director de producte a CartoDB
Aida Corón
02 de Juliol de 2016
Sergio Álvarez Leiva (Madrid, 1985) és el guardonat amb el Premi FPdGi Empresa d'aquest 2016 gràcies a la tasca democratització de la informació que duu a terme al capdavant de CartoDB. Va crear la companyia juntament amb Javier de la Torre fa només tres anys, però ja s'ha convertit en un referent pel que fa a l'obtenció i anàlisi de dades a través de mapes.

La companyia opera a Madrid i Nova York amb un equip de 100 treballadors i 1.400 clients per analitzar informació espacial d'arreu del món. Tot un èxit per haver començat "per casualitat", com explica Álvarez a VIA Empresa. "Ni en Javier ni jo teníem pensat emprendre, només volíem investigar com podíem millorar els processos de presa de decisió i fer-los més transparents creant una eina de visualització de dades. Vam començar publicant els resultats en un blog i així és com van arribar projectes i ens vam decidir per contractar més gent i crear un equip", relata.

El negoci sorgit va ser anomenat Vizzuality, que avui encara opera amb un equip diferent i amb oficines a Madrid, Barcelona i Cambridge, i els va servir d'experiment per "obtenir finançament pels projectes i crear tecnologia". Amb un mercat testejat i amb clients ja consolidats, el camí cap a la creació de CartoDB estava més que definit.

De manera planera, què fa CartoDB?
CartoDB analitza les dades espacials. El 80% de les dades que es generen cada minut a Internet tenen una referència geoespacial i una referència a un lloc, sigui per longitud o perquè conté una referència a una ciutat, país o regió. Durant molt temps aquestes dades han estat en els departaments d'informació cartogràfica i no han sigut aprofitat perquè la tecnologia per analitzar-les sempre ha sigut molt cara o molt complicada. CartoDB intenta analitzar-la, el procés d'anàlisi i visualització de dades del mapa és molt fàcil i pot ajudar a sectors com el mediambiental per detectar la desforestació; a les agències de màrqueting per segmentar els clients o bé als mitjans de comunicació per explicar històries, com ha fet El País per parlar del Brexit, o com va fer el Wall Street Journal amb l'escrutini de les eleccions presidencials dels Estats Units el 2012.

Si les dades sempre han estat entre nosaltres, és la tecnologia el què ha massificat el seu ús i ha fet que arribi a l'usuari?
S'han ajuntat dues coses. Una, que cada vegada els sensors són més barats. Un mòbil s'ha tornat un sensor i la Internet of Things ha fet que pràcticament totes les ciutats estiguin monitoritzades, que hi hagi molta informació i que augmenti la demanda per intentar analitzar-la. I dues, que ara hi ha una aproximació més lligada a una interfície d'usuari d'arrossegar i deixar anar, de fer clic... és més fàcil i fa que la gent ho utilitzi més.

Quins són els sectors que més profit treuen d'aquestes dades?

L'anàlisi de dades espacials és molt horitzontal. Nosaltres diem que les coses sempre passen en algun lloc, però sí que és cert que hi ha sectors més madurs pel que fa a l'ús de les dades i és on tenim més clients. La banca és un d'ells, poden mesurar la temperatura econòmica de les ciutats per dir si una fleca ven més que les altres del barri; també les 'telcos' els governs i administració pública, i les agències de medi ambient.

El fet que l'Administració pública aposti per l'anàlisi de dades és resultat de la fal·lera per crear la ciutat intel·ligent?

Molts dels casos de CartoDB estan associats a les smart cities perquè, al final, per entendre una ciutat necessites entendre què està passant. Això és tant infraestructures com transport, energia o trànsit, fins a escala econòmica i turística, per saber on gasta la gent els diners, a quina hora, de quina manera, cap a on van els turistes... Hi ha moltes capes que poden ajudar-nos a entendre com funcionen les ciutats.

Estem preparats per rebre tota aquesta informació?

Crec que comencem a estar-ho. Les companyies van identificar, farà a un parell d'anys, que les dades són clau en la nova economia i que l'avantatge competitiu que troben en eines com la nostra és que poden interpretar les dades de manera més efectiva. A més, cada vegada hi ha més professionals preparats. Cal tenir certes qualitats que van més enllà de fer un software, el model mental ha de canviar una mica i t'has de tornar més analític i tenir una mínima base de coneixement. Pel que fa a les persones, on menys preparades estem és en la part social, en l'impacte que té en la societat aquesta generació de dades. Costa entendre què és la privacitat en un món on tots diem sense embuts on estem en tot moment.

Aleshores, el gran repte és saber gestionar la informació?

Sí, és un dels grans reptes. Hem de crear una cultura que eviti que les dades siguin el nou petroli, que faci que l'accés a les dades sigui suficientment democràtic perquè, siguis gran o petit, un país desenvolupat o en vies de desenvolupament, puguis interpretar la informació i tenir certa igualtat de condicions. I aquí les eines com CartoDB tenen un paper fonamental.

Per què treballeu amb codi obert?

Des del principi vam tenir clar que seria així perquè en bona mesura ens basem en tecnologies open source. Nosaltres creem molts codis, però part dels components de base són així i crèiem que no seria correcte tancar el coneixement que nosaltres generem al volant d'això. També ho vam fer un avantatge competitiu. Els governs comencen a estar obligats a comprar software de codi obert i, a part, nosaltres volíem evitar que els clients tinguessin por de comprar un servei que quedi discontinuat al cap d'uns mesos o anys. Volíem deixar molt clar que això és una aposta a llarg termini i que, si nosaltres algun dia decidim desvincular-nos, seguirà funcionant.

Ha esmentat l'ús que va fer el Wall Street Journal dels vostres mapes el 2012, però també heu tingut com a clients Google i la NASA. Com us han ajudat a impulsar el negoci?

Les grans fites sempre et faciliten que la gent entengui i aposti per tu. Ara tenim més de 1.400 clients de més de 35 països diferents i entre ells hi ha també Twitter i Google, però també altres que no són coneguts i que estan fent coses molt interessants.

Vau néixer a Madrid, però aquest 2015 us heu consolidat com a empresa estatunidenca amb sucursal a la capital espanyola, per què?

Perquè els Estats Units sempre han sigut el país on més negoci hem pogut generar més negoci i on teníem accés a més finançament. Fa vuit mesos vam tancar una última ronda de 23 milions de dòlars amb Accel Ventures, Salesforce i altres unicorns. Creiem en Europa com un lloc bo per emprendre i per crear una companyia, però també creiem que es pot separar el lloc on neix l'empresa i on s'incorpora. A escala pràctica és més còmode per nosaltres tenir el negoci als EUA.

De tot el que ha vist, quin mapa li ha impactat més?

Un dels meus preferits és un mapa que ha rebut aquest any un premi i que destapa més de 100 avions de l'FBI que estan fent un seguiment a persones o vigilància sense que sigui públic. És un projecte molt maco perquè CartoDB ha ajudat a identificar aquests vols i a veure com es comporten, perquè de cop es veu com fan cercles, o com mantenen la velocitat i acceleren. I a simple vista són avions que no es veuen.