• Innovació
  • El piromusical de la Mercè amb drones: les idees de l’Imagine Express

El piromusical de la Mercè amb drones: les idees de l’Imagine Express

Els guanyadors del viatge d’emprenedoria presenten les seves solucions en el marc del Tech Spirit Barcelona

Els participants a l'Imagine Express 2020 en la presentació de totes les idees i l'anunci dels guanyadors a Barcelona
Els participants a l'Imagine Express 2020 en la presentació de totes les idees i l'anunci dels guanyadors a Barcelona
Barcelona
24 de Febrer de 2020

Reinventar el piromusical de la Mercè amb drones, un robot que et porta les maletes dins l’aeroport i una plataforma de gestió d’assajos clínics. Són els tres guanyadors que han sorgit de l’edició 2020 de l’Imagine Express, un viatge d’emprenedoria que ha portat de Barcelona a París en tren una trentena d’emprenedors per solucionar reptes que llançaven grans empreses. Els resultats s’han presentat aquest dilluns al Movistar Centre de la capital catalana en el marc dels actes organitzats pel Tech Spirit, quan el cronòmetre ha marcat zero.

Els participants de la iniciativa han posat en pràctica els coneixements sobre comunicació adquirits durant el viatge per presentar els seus projectes. Onair ha estat el guanyador del bloc de sostenibilitat, que ja va ser anunciat durant la tercera jornada del viatge -el diumenge-, durant un recorregut en vaixell pel riu Sena. L’equip proposa a un repte llançat per Imagine un piromusical de la Mercè sense pirotècnia. Així, han explicat que el festival se celebraria a la platja de la Barceloneta, seria lliure de residus i el públic en seria el protagonista.     

En la part de mobilitat, PAD n’ha sortit vencedor. És un dispositiu d’assistència personal que guarda l’equipatge de mà dels passatgers durant la seva estada a l’aeroport, especialment dirigit a les persones que tenen escales llargues o retards i que hi ha de passar estones llargues. D’aquesta manera, ha explicat l’equip, l’usuari pot gaudir de l’experiència prèvia al vol. Finalment, els guanyadors de salut han presentat CORe, una plataforma que permet els hospitals i metges optimitzar els temps de gestió d’assajos clínics. Però té un vessant social, tal com han destacat els ideadors en la presentació: “Cada metge acumula punts socials, que després pot canviar per algun servei per a algun dels seus pacients”.

Més guanyadors

Dels nou projectes que s’han creat durant el viatge, cinc tenen premi. En les set edicions anteriors, els equips guanyadors tenien l’oportunitat de presentar la seva solució en el 4YFN, un “espai que els permetia mostrar-se davant inversors i altres actors de l’ecosistema emprenedor”, segons Verdaguer. De fet, el CEO d’Imagine explica que algunes de les empreses que participen en l’edició d’enguany de l’Imagine Express es van esverar quan es va cancel·lar el congrés. Però el premi d’aquesta edició serà presentar el projecte en alguna altra fira relacionada amb cada sector, que encara estan per determinar.

En l’acte celebrat aquest dilluns en el marc del Tech Spirit s’han anunciat els dos premiats restants: un que ha triat l’staff d’Imagine (al projecte més disruptiu, sostenible i que s'ajusta als valors de la iniciativa) i un que ha elegit el públic. El primer ha estat l’equip que ha ideat Labrador, una solució que introdueix el concepte “turisme d’arrel”. L’objectiu és unir el comerç de proximitat amb el turista rural. La idea és que els viatgers es converteixin en el mitjà de transport de productes locals i, per tant, reduir la contaminació del desplaçament. El segon ha estat Smile, una proposta per a TMB per entretenir el passatger en els seus viatges en metro i bus mitjançant continguts de diversos tipus.   

Els participants a l'Imagine Express després d'anunciar tres guanyadors a París | Berta Vicente

Els participants a l'Imagine Express després d'anunciar tres guanyadors a París | Berta Vicente

La resta de projectes, que no han tingut premi, han trobat solucions com un assistent de veu que facilita la gestió dels assajos clínics (Hydea); un Tinder dels assajos clínics, una app que ofereix als pacients una xarxa de contactes sobre nous tractaments disponibles mitjançant la intel·ligència artificial (T4U); un projecte que vol convertir el metà de les flatulències de les vaques en metanol -valorat en la indústria química- per tal de reduir l’impacte ambiental; en aquest cas, la recerca es finançaria per mitjà d’un increment del preu dels productes lactis (FoodPrint); i Renfe Probe, que permet l’anàlisi del medi ambient des del tren, aprofitant l’estructura ja existent, per crear mapes de contaminació de les ciutats.

Aplicacions reals

L’objectiu és que aquestes idees puguin acabar essent realitat, però per a això es necessita finançament. Alguns reptes han estat llançats per empreses. En aquesta edició hi han participat Nestlé, Novartis, TMB, Renfe SNCF i Aertec. La part més complicada, com explicava a VIA Empresa l’impulsor d’aquests viatges d’emprenedoria i CEO d’Imagine, Xavier Verdaguer, és que s’implementin, ja sigui en les empreses participants com a través d'inversors per crear noves startups en base als projectes.   

Des de Novartis, el cap de TMO, Javier Malpensa, ha destacat durant la presentació en el Movistar Centre que “han sorgit grans projectes i iniciatives que animaran a les empreses a millorar cadascuna en el seu camp”. Des de TMB, el director d’innovació, Michael Pellot, ha assegurat que “no són suficients els projectes d’innovació que tenim” i que és per això que han participat en aquesta iniciativa d’innovació oberta.

Però des del centre de creativitat asseguren que hi ha casos d’èxit d’edicions passades, que sí que han tingut una aplicació real. Trip4Real n’és un exemple, una app que va sorgir de l’Imagine Express del 2016 que connecta viatgers amb ciutadans de la destinació. Fa dos anys i mig, Airbnb va comprar la plataforma per cinc milions d’euros. Altres idees que han acabat implantades són: HumanITCare (una plataforma que facilita l’atenció mèdica), Vincles Bcn (una app que tracta d’evitar la solitud de les persones grans, en què l’Ajuntament de Barcelona ha invertit 10 milions d’euros) o Psious (una aplicació que tracta les fòbies a través de la realitat augmentada).