El compte enrere de l’emprenedoria

L'ecosistema emprenedor català es reivindica amb l'organització a contra rellotge del Tech Spirit Barcelona i el viatge d'innovació Imagine Express

Un dels equips de l'edició d'enguany de l'Imagine Express treballa en el seu repte | Berta Vicente
Un dels equips de l'edició d'enguany de l'Imagine Express treballa en el seu repte | Berta Vicente
París
23 de Febrer de 2020

El cronòmetre de l’Imagine Express marca 5.000 minuts; el del Tech Spirit Barcelona marcava 10 dies quan l’esdeveniment encara no tenia ni nom. L’ecosistema emprenedor ha viscut aquesta setmana un compte enrere continu, tot i que per diferents motius. En el primer cas, un viatge d’innovació dóna a diversos equips un temps concret per desenvolupar solucions per a diverses grans empreses. En el segon, emprenedors i inversors han muntat a contra rellotge un esdeveniment a Barcelona per als dies en què s'havien de celebrar el Mobile World Congress (MWC) i el 4YFN, cancel·lats per la crisi del coronavirus. En les dues ocasions, s’ha demostrat capacitat de reacció i organització.

"Això és emprenedoria: quan hi ha un problema buscar les oportunitats i posar-s’hi". Xavier Verdaguer és el fundador i CEO d'Imagine, el centre de creativitat que organitza aquests viatges d'emprenedoria -a part de l'Imagine Express, que va a París, també en fan un a Silicon Valley, un a Colòmbia, un a Itàlia i un a les Illes Canàries, entre d'altres-. VIA Empresa ha parlat amb ell durant el viatge en tren. De fet, Verdaguer és soci de l'acceleradora de startups Conector -en què també hi participen inversors com Carlos Blanco-, que ha estat una de les impulsores del Tech Spirit Barcelona.  

Verdaguer considera que la suspensió del MWC i el 4YFN és una oportunitat: "El Mobile és un esdeveniment tan gran que s'ho acaba menjant tot, així que enguany el moviment emprenedor guanyarà molta més visibilitat, es veurà què fan els emprenedors de Barcelona". El premi per als equips guanyadors de l'Imagine Express sempre havia estat presentar els seus projectes al 4YFN, un aparador no només per als participants sinó també per a les empreses que formen part de l'experiència. Enguany són Nestlé, Renfe SNCF, Novartis, TMB i Aertec.

"Les companyies que col·laboren amb nosaltres es van esverar una mica amb la suspensió del Mobile, i nosaltres els dèiem: 'Tranquils, això és emprenedoria i aquest tren no el para ningú'", explica Verdaguer. El viatge dura tot el cap de setmana i el dilluns cada equip presenta en un esdeveniment al Movistar Centre de Barcelona el projecte final i s'anuncien els cinc guanyadors. A falta de MWC, aquest acte s'ha inclòs en la programació del Tech Spirit.    

Pugem al tren

A les 14.00 hores en punt del divendres, el TGV de Barcelona a París es posava en marxa a l'Estació de Sants. El compte enrere per desenvolupar els projectes havia començat a funcionar a les 10.00 hores i marcava 4.760 minuts restants. Els nou equips que conformen l'edició 2020 de l'Imagine Express ja estaven instal·lats als seus seients, tenien clar a quin repte s'enfrontaven i començaven amb la primera fase del projecte: la inspiració. Cada grup està format per tres o quatre dreamers i ha de desenvolupar una solució concreta a un problema que els planteja o bé un dels partners de la iniciativa o el propi Imagine. Hi ha tres reptes de sostenibilitat, tres de l'àmbit de la salut i tres de mobilitat.  

Nestlé buscava ser més sostenible a través de la tecnologia i els tres dreamers que formaven el seu equip (la Mariana, la Meritxell i en Nuno) han pensat recollir el metà que expulsen les vaques -un dels gasos d'efecte hivernacle-, convertir-lo en metanol i vendre'l a la indústria química. Seria el consumidor que, pagant uns cèntims més pel producte lacti final que compra, finançaria part del projecte. L'equip és guiat per mentors, alguns dels quals provenen de les mateixes empreses -per avaluar si és aplicable la solució i orientar l'equip en les necessitats de la companyia- i altres, de l'equip d'Imagine.  

Tots els participants de l'edició 2020 de l'Imagine Express abans de pujar al tren que els ha portat a París | Berta Vicente

Tots els participants de l'edició 2020 de l'Imagine Express abans de pujar al tren que els ha portat a París | Berta Vicente

Les set hores de trajecte entre Barcelona i París serveixen per completar la fase d'inspiració, que acaba a les 18.00 hores amb una presentació de cada equip davant l'staff. El cronòmetre marcava 4.520 minuts i començava la fase II, la ideació. Segueixen el mètode Lombard, que inclou dues etapes posteriors: el prototipatge i la comunicació. "Hi ha una cosa que té molt sentit amb el tren: ajuntem directius i persones que vénen d’empreses grans amb gent emprenedora i jove que aporta idees noves. Si poses aquests dos perfils tan diferents junts en una empresa, no funcionarà, però en aquest context de viatge i convivència forçada, té molt més sentit", indica Verdaguer. 

La farmacèutica Novartis llança tres reptes als participants de l'Imagine Express. Un d'aquests ha suposat la ideació d'una versió de Tinder aplicada als assajos clínics. El repte era facilitar la identificació de persones candidates i pacients per accedir a nous tractaments en fase d'estudi. La Silvia, la Paula i l'Anna proposen una aplicació en què l'usuari ha d'introduir les seves dades i les característiques específiques de la malaltia que pateix i, a través d'intel·ligència artificial, troba un match amb l'assaig clínic de qualsevol centre en què encaixaria.     

Els concursants de l'Imagine Express hi accedeixen per diverses vies. Els més joves coneixen la iniciativa a través de les universitats, i els patrocina la Fundació Banc Sabadell; els que no són tan joves, normalment són treballadors de les empreses que hi participen. És el cas de Renfe SNCF, que hi ha enviat un equip de quatre persones que tenen l'objectiu de diversificar el negoci de la companyia aprofitant la infraestructura que ja existeix. Entre les dreamers més joves hi ha la Silvia i la Paula, que han desenvolupat el Tinder de Novartis juntament amb una treballadora de l'empresa. "És una oportunitat participar en l'Imagine Express, una carta de presentació", asseguren. A més de viure l'experiència, tenen l'esperança que els ajudi en l'àmbit laboral.      

Agilitat i capacitat de reacció

El perfil d'empresa que participa a l'Imagine Express és bastant concret: "Generalment són grans empreses que entenem que necessiten innovar i, com que són tan grans, els costa molt perquè no són àgils", segons Verdaguer. Els mentors de Nestlé que han viatjat a París, Oscar Gil Sergi Arjona, ho corroboren: "La presa de decisions és lenta a les grans empreses, mentre que les startups van més ràpid i ens prenen part del mercat. Això fa que ens posem les piles amb iniciatives com aquesta". 

Precisament capacitat de reacció és el que no hi ha hagut al MWC, el congrés de mòbils més gran del món i en què assisteixen cada any les majors empreses del sector. Una gestió dubtosa que ha servit per a què els emprenedors es reivindiquin. El Tech Spirit ja té forma i programa. En 10 dies, s'ha coordinat tot i comptarà amb la presència d'empreses de primer nivell (Uber, Glovo, Edreams, Holaluz, Telegram, Mediapro, Badi, Telefónica, ImaginBank...). En la presentació oficial de l'esdeveniment -que comença aquest diumenge-, el president del l'entitat organitzadora, el Barcelona Tech City, Miguel Vicente, ho destacava: "Fa cinc dies ningú no sabia que hi hauria un esdeveniment així". Ara, ja és tot a punt.          

Què en queda dels projectes?

L'Imagine Express arriba a les 20.48 hores a París. El temporitzador marca 4.352 minuts i la segona fase ha acabat. "En lloc d'Imagine Express s'hauria de dir Imagine Estrès", fa broma Verdaguer. L'agenda intensa continua el dissabte. Els equips treballen en el prototipatge fins a l'hora de dinar. Quan queden 3.380 minuts per a la fi, s'acaba la fase III. La següent etapa, la comunicació, es treballa a la tarda amb una classe magistral i es dóna per acabat el desenvolupament dels projectes.   

La Judith, la Nathalie i en Hamza s'enfronten al repte de TMB: oferir una experiència diferencial als usuaris del metro i el bus de Barcelona per mitjà d'una app que utilitza codis QR -actualment per informar a persones invidents-. La idea que ha sorgit és gamificar la solució i fer una espècie de "Qui és qui" amb les persones que viatgen al teu vagó o autobús. Els usuaris introduirien algun fet sobre si mateixos i la resta hauria d'endevinar a quin passatger correspon cada descripció.   

L'impulsor de l'Imagine Express, Xavier Verdaguer, amb un dels equips de l'edició d'enguany | Berta Vicente

L'impulsor de l'Imagine Express, Xavier Verdaguer, amb l'equip que s'enfronta al repte de TMB en l'edició d'enguany | Berta Vicente

Optimitzar la gestió dels assajos clínics, reinventar el piromusical de la Mercè i motivar els investigadors i centres a optimitzar la gestió dels assajos clínics són altres reptes als quals s'han enfrontat els dreamers. Però, què passa amb les idees que es generen? Xavier Verdaguer explica que la part més complicada és que s'acabin implantant: "Quan les empreses i els inversors han d'apostar-hi s'han de baixar; de vegades només cal esperar una mica per deixar-les reposar". 

Amb 2.120 minuts fins la presentació final al Movistar Centre de Barcelona, els equips fan el primer pitch complet. Serà aquest diumenge, en un vaixell que recorre el riu Sena. Ara, només els queda agafar el tren de tornada a la capital catalana i descansar abans de l'acte final, que s'emmarca en el Tech Spirit Barcelona. El compte enrere s'haurà acabat.