La impressora 3D, catalana i 'low cost'

L'empresa Natural Robotics, especialista en impressió tridimensional, presenta un dispositiu d'alta gamma amb un cost d'11.000 euros

Una de les impressions de l'invent de Natural Robotics
Una de les impressions de l'invent de Natural Robotics
Barcelona
05 d'Octubre de 2017

Hi ha empreses que no es poden deslligar de la biografia dels seus creadors. És el cas de Natural Robotics, que és alhora un negoci i un capítol en la biografia del seu CEO, Héctor Esteller. Fill d'empresaris del sector de l'automòbil, des de ben aviat va entrar en contacte amb la indústria de la impressió 3D, que els seus pares utilitzaven -a través d'encàrrecs a empreses britàniques- per crear prototips de diferents peces. "Llavors la impressió trigava a arribar més de tres mesos i fer-ho valia milers d'euros; avui tot és més fàcil", explica. L'evolució de la tecnologia ha agilitzat i ha fet més accessibles els processos, i l'objectiu de Natural Robotics és, precisament, aquest: fer encara més universal la impremta tridimensional.

La gran aposta de l'empresa per aquest any és VIT SLS, una impressora amb prestacions pròpies d'alta gamma, però amb un preu similar a les low cost. Això és rapidesa en la impressió, prototips més grans, ús de materials innovadors com el plàstic en pols i Wi-Fi per enviar els dissenys a través de la xarxa. "És una màquina semiindustrial amb un cost d'11.000 euros i amb característiques similars a les que costen 180.000. Ens dirigirem a pimes que necessiten aquesta tecnologia, però no amb inversions com les demanda el mercat ara mateix", argumenta Esteller. 

La VIT SLS és una de les grans atraccions de la fira In3Dustry, que s'està celebrant aquests dies a Fira Barcelona, i veurà la llum el pròxim 24 d'octubre a través de la plataforma Kickstarter. Però aquesta impressora és només el darrer pas de l'emprenedor en el sector. 

Impressió de Natural Robotics. | Cedida
Impressió de Natural Robotics. | Cedida 

 

"Des de molt jove que estic inscrit al MIT, i a través de les seves comunicacions vaig recopilar molta informació sobre la tecnologia del 3D, que prové dels anys '80", explica. Durant els seus anys de formació va entrar en diversos grups open source que permetien l'aprenentatge col·lectiu i el descobriment dels secrets d'aquesta nova manera d'imprimir. Moviments com el RepRap o el 3D Print Barcelona, que són la gènesi del sector a Catalunya.

"Aquests moviments serveixen per fer els desenvolupaments en grups. Apreníem amb tecnologia open i cadascú col·laborava amb els seus coneixements electrònics, tècnics,... Tot el que sortia d'allà ho publicàvem perquè tothom pogués replicar les nostres màquines", recorda l'emprenedor.

Aposta per l'emprenedoria

Tot i el seu estret vincle amb la impressió 3D, Esteller només fa uns anys que s'hi dedica professionalment. Durant disset anys va ser enginyer informàtic i va treballar per empreses com Microsoft, amb grans càrregues de treball i pressió. "Viatjava molt i, un dia, vaig llevar-me sense saber l'hora ni la ciutat on em trobava. Va ser llavors quan vaig decidir deixar una vida laboral a la qual estava massa dedicat per centrar-me en un projecte propi". Era l'any 2013, i des de llavors, Esteller va començar la seva carrera fins a convertir-se en un dels referents del sector.

"Vaig començar jo sol, dedicant molt de temps a crear màquines per a gent de les comunitats per les quals em movia. Amb el temps, vaig comprovar com les meves màquines tenien una impressió de mercat elevada, a l'alçada de les millors, i que hi havia necessitat, i per això vaig decidir crear l'empresa". El 2014 neix Natural Robotics, centrada en dos serveix: la creació d'impressores com la VIT i la reparació dels productes d'altres marques. "En els darrers anys han aparegut moltes empreses que han desaparegut en poc temps, abandonant també el servei postvenda, pel que és un nínxol de mercat important", explica.

Impressió de Natural Robotics. | Cedida
Altra de les impressions de Natural Robotics. | Cedida 

 

En aquests tres anys, Natural Robotics s'ha consolidat en un mercat que Esteller considera "molt més madur" i en la que ja no només ven a coneguts, sinó a tot tipus d'empresaris de sectors com l'arquitectura, el disseny, maquetistes, restauradors d'art, l'aviació, ...i d'àmbits menys convencionals. "Una de les nostres màquines la té un sexshop, que es va posar en contacte amb nosaltres per imprimir consoladors personalitzats. Vam fer proves de material i una petita formació perquè aprenguessin a utilitzar la impressora i ja estan venent els seus dissenys", explica Esteller.