• Innovació
  • 7 consells per tenir bons resultats el 2018

7 consells per tenir bons resultats el 2018

Innovar és una oportunitat i també un risc, però amb bons hàbits es pot maximitzar l'èxit

L'estratègia de la innovació inclou tots els treballadors | Acistock
L'estratègia de la innovació inclou tots els treballadors | Acistock
Redacción VÍA Emprendida
Barcelona
05 de Gener de 2018

Fa anys que moltes companyies mantenen una línia conservadora del seu model de negoci per por. Creuen que la innovació pot ser una oportunitat, però també un risc, per la qual cosa prefereixen no arriscar. Mentrestant, en el seu sector segurament estiguin emergint nous models de negoci que, més que guanyar un percentatge de quota de mercat, busquen quedar-se amb tot.

 

Què fer davant aquesta realitat: innovar o intentar mantenir el statu quo? Els experts en innovació de model de negoci de Igeneris ho tenen clar: no fer res és el més arriscat. Per això,ofereixen set coses que han de fer o tenir en compte totes les empreses i, en concret, les seves àrees d'innovació si volen resultats reals en 2018.

Visió i visualització: semblants, però diferents

Abans d'emprendre qualsevol canvi, és important saber per què es fa, comunicar bé aquesta nova visió a tota l'organització perquè es converteixi en un objectiu compartit i, finalment però no menys important, visualitzar la foto d'arribada.

 

Es tracta de fer enginyeria inversa. Això no significa que no es pugui ser ambiciós, tot el contrari, però també realista.

Agenda: no ets ningú sense ella

No es pot estrenar any sense estrenar agenda i, en el cas de les empreses, amb més raó. Tot el que es vagi a implementar ha d'estar en els plans d'acció de l'any i previst als pressupostos. És l'única forma que estigui present en les agendes dels Comitès de direcció.

Focus: centra't en un repte estratègic

A més de visualitzar el teu objectiu i incloure-ho en la teva agenda, és imprescindible circumscriure la innovació a reptes estratègics; en cas contrari, existirà massa dispersió i ambigüitat a l'hora de generar idees.

Posar el focus a les àrees on s'albirin les millors oportunitats o a les àrees on resideixin les principals amenaces per a la companyia no és incompatible amb ser ambiciosos i somiar.

Innovar en producte? Sí, però també en model de negoci

Hi ha qui segueix confonent o ficant en el mateix sac la innovació de producte i la de negoci, però convé distingir-les bé des d'un primer moment. Les dues són necessàries, però el botí a capturar no és igual de valuós.

Els nous productes són necessaris per mantenir-te en el camp de joc, però si llances un bon producte, et copiaran de seguida. Un model de negoci és més difícil de plagiar, ja que en ell influeixen múltiples elements que, al seu torn, poden tenir milers de combinacions. El client pot ser que només percebi una nova proposta de valor, però la maquinària que hi ha per darrere és difícil d'identificar i, per tant, d'imitar.

Responsabilitat (també aquí)

Ha d'existir un líder del projecte i, preferiblement, que no pertanyi al Comitè de direcció (estarà molt ocupat), però amb reconeixement de tota l'organització.

Quantes més persones tinguin en la seva variable algun objectiu relacionat amb la innovació, millors seran els resultats.

Pressupost: res és gratuït

No per ser una trivialitat deixa de ser important recordar-la. Res és gratuït. Dotar de mitjans econòmics el pla d'acció que es tingui previst és vital per garantir la supervivència del mateix. Llançar un pla d'acció d'innovació cutre o sense pressupost pot ser més que contraproduent.

Expectatives: tenir cura amb elles

En la innovació no hi ha dreceres: cal formar a la gent, fixar reptes ambiciosos, però realistes, explicar-los bé i tenir una persona o equip darrere que monitorice tot el que va sortint per reaccionar ràpidament al que no està funcionant. En definitiva, es tracta de gestionar bé les expectatives en totes les direccions: al Consell, al mercat i, sobretot, dins de l'organització.

Freqüentment, els programes d'innovació que tracten d'involucrar a tota l'organització fracassen perquè això es fa malament. Es pensa que per posar un programari d'idees, demanar participació i aconseguir-la, ja s'ha aconseguit tot. I gens més lluny de la realitat: si un empleat aporta idees però aquestes no es corresponen amb l'objectiu estratègic de l'empresa (perquè no se li ha explicat quin és), només se li generarà molta frustració.