• Innovació
  • Crear més enllà de l'LSD, la dutxa o l'Eureka

Crear més enllà de l'LSD, la dutxa o l'Eureka

Semillas Fitó, Forcadell, Aigües de Barcelona i Sagalés diuen sí a la innovació com a necessitat i estratègia de present i futur

Dir sí a la innovació és clau per al futur de qualsevol empresa | iStock
Dir sí a la innovació és clau per al futur de qualsevol empresa | iStock
Barcelona
05 de Setembre de 2018

La innovació és vox populi: tothom en parla, tothom la busca i tothom la vol. Però, cada vegada és més difícil innovar la innovació. Segons el professor d'EADA, Franc Pontí, hi ha dos camins per crear: la deliberació (lògica, estructura, prova i error) i l'espontaneïtat (intuïció). "Steve Jobs deia als seus estudiants que si no havien provat l'LSD, serien uns fracassats tota la vida", ha recordat durant la vuitena edició del Meeting Innovació UB. Però, la innovació va molt més enllà de les drogues o fins i tot de l'Eureka.  

Lògica i/o intuïció? Tot depèn. Pontí defensa que "els individus altament creatius poden fer simultàniament tots dos camins". Les xifres posen de manifest que entre un 60% i un 65% de les persones són deliberades de la mateixa manera que ho són les institucions o les escoles. El Massachussetts Institute of Technology (MIT) ho defineix així: "Innovem quan detectem necessitats actuals o potencials". La tecnologia satisfà les necessitats, la proposta interioritza la creativitat i només queda convèncer clients interns i externs perquè la comprin.

Pontí: "La innovació no és només el moment d'Eureka o de la dutxa"

"La innovació no és només el moment d'Eureka o de la dutxa", ha reivindicat. Però, per si de cas, ha recordat que la cadena d'hotels Marriott ha inventat un sistema per apuntar una idea a la porta de la dutxa, prémer un botó i que s'enviï al mòbil. Eureka de la dutxa al mòbil! Un geni com Albert Einstein definia la creativitat com "la intel·ligència divertida". Res més divertit que innovar mentre es canta de bon matí. 

L'empatia a les sabates

De la teoria a la pràctica, el director de biotecnologia de Semillas Fitó, Torben Jahrmann, ha fet seva la reflexió que diu així: "L'èxit té molts pares però el fracàs és orfe". Ningú va dir que la innovació fos fàcil però es pot aplicar fins i tot en una llavor, tant dins com fora. Per a tots els gustos i de tots els colors. Tant és així que Semillas Fitó inverteix fins a un 15% de la seva facturació a l'àrea d'R+D que "no és innovació, però s'espera que la innovació surti d'allà".  

García: "Es necessita empatia per posar-te a les sabates del client d'ara i de demà"

 

"Volem ser una empresa innovadora i no que innova", ha assegurat la directora d'innovació de Forcadell, Mireia García, fent tota una declaració d'intencions. Les immobiliàries també innoven d'acord amb la necessitat de canvi i això es veu reflectit en els espais de treball, la cultura, els processos, el lideratge o les eines de feina. D'aquesta manera, s'ha passat de 53 a 218 proptech (propietat tecnològica) de l'abril de 2017 a l'abril de 2018. Tot i això, García també alerta que ara és més difícil fidelitzar la clientela: "Es necessita empatia per posar-te a les sabates del client d'ara i de demà". I encara que reconeix que tot plegat implica un risc, més gran és el risc de no fer res. 

L'equip ho és pràcticament tot: "Segur que totes les persones que treballen a l'organització són intel·ligents, però no totes les persones intel·ligents treballen en la innovació". De nou, es tracta d'atraure i retenir el talent. Tal com defensa el president de Lead to Change, Xavier Marcet, “la innovació és un esport d'equip, no és només la suma de conjunts d'habilitats individuals". 

La innovació no cau del cel

Per la seva banda, la directora d'innovació i coneixement d'Aigües de Barcelona, Maria Monzó, ha posat el trident format per persones, aigua i ciutat enmig de tot. La companyia que té 151 anys i destina 5 milions en innovació té molt clar que "la innovació és una necessitat i aquell que no ho vegi té els dies comptats". I per evitar descomptar-se, ha alertat que "la innovació no cau del cel" i que l'equilibri del seu equip combina "l'excel·lència del dia a dia" amb "els pensaments de futur". Tot apunta que les dades i la informació podrien ser un camí deliberatiu. 

Taula rodona Innovation Meeting UB | Cedida

Taula de debat del Meeting Innovació UB | Cedida

Fa més de 375 anys que els autobusos de Sagalés no han deixat de reinventar-se. El CEO de la companyia, Ramon Sagalés, ha donat el seu titular: "El final d'un procés, l'inici d'una estratègia". La cosa no va de política catalana sinó de fracassos que van donar peu a un pla estratègic: "O innovem o ens dediquem a fer una marca blanca de quilòmetres i hores". Des de finals de 2017, tenen el seu propi comitè d'innovació com a estructura paral·lela al dia a dia. I el canvi, tant a Sagalés com a Seat, vol dir deixar de ser una empresa d'autobusos o cotxes per passar a ser una plataforma de mobilitat.

"Els humans tenen una certa tendència a dir no, criticar és un esport àmpliament practicat en aquest país, amb l'educació hem passat del no al sí però lluny de construir ens destruïm mútuament, s'ha de substituir l'stop pel 'Sí, i a més...'", ha conclòs Pontí. Semillas Fitó, Forcadell, Aigües de Barcelona i Sagalés diuen sí a la innovació. Eureka, eureka i més eureka.