Introduir intel·ligència artificial a les aules és innovació, però els avanços en ensenyament superior van més enllà de la tecnologia. La personalització dels programes educatius segons cada alumne i la renovació dels estudis per adaptar-los a les necessitats del personal de les empreses són dos exemples més d'innovació a les universitats.
La mateixa funció dels centres educatius ha canviat al llarg dels anys: "Abans anaves a la universitat per accedir als coneixements; ara, per les eines de formació que t'ofereixen". Ho diu Xavier Marcet, president del Patronat Gestor de l'Euncet (escola de negocis adscrita a la Universitat Politècnica de Catalunya) i expert en estratègia i innovació.
Precisament la UPC és la segona universitat més innovadora de l'Estat espanyol, només superada per la Universitat de Barcelona (UB), segons un informe de Reuters. L'estudi té en compte les patents registrades per les universitats en factors vinculats amb el desenvolupament de programari, farmàcia, dispositius mèdics o telecomunicacions, entre molts altres
Formats àgils
Centrar-se en les necessitats dels usuaris és clau en l'era de la personalització, que ha arribat a tots els sectors i també a l'educatiu. Marcet creu que és bàsic per al futur de les escoles de negoci optar per formats àgils, tant en temaris com pel que fa a la forma d'impartir-los. Però també han de canviar les competències que s'ensenyen: "Les escoles han de potenciar els perfils singulars de les persones, han de transferir competències individuals", afegeix.
Aquest és precisament un dels objectius de l'Euncet i, per fer-ho, és necessari que les eines siguin accessibles i els continguts, personalitzats. "La tecnologia juga un paper essencial en aquest punt, ja que s'han de crear plataformes amb continguts interessants per a la gent que es formi", diu Marcet. Els formats que triomfen actualment són online o híbrids (semipresencials).
El present i futur de l'educació superior es troba en els MOOC (massive open online courses, cursos gratuïts en línia i sense límit de participants, en la seva traducció de l'anglès). Aquest format està en "revolució permanent" i a països com els Estats Units guanya cada vegada més importància.
Noves professions
Adaptar l'oferta d'estudis a la demanda que tenen les empreses és un altre dels reptes en innovació al qual s'enfronten actualment les universitats. L'objectiu és reudir al màxim el salt que hi ha entre les competències que adquireixen els alumnes i les habilitats que requereixen les noves professions que s'han introduït al mercat laboral.
El marketing digital és una de les tendències més clares. A l'Euncet, per exemple, compten amb un grau en Marketing i Comunicació Digital, que aspira a formar els professionals que lideraran la transformació digital de les companyies i que dirigiran les estratègies de marketing a les empreses emergents en el nou context econòmic.