Foment del Treball es mou. “Aquesta és la casa gran de les empreses de Catalunya i volem ser la cara i la veu dels empresaris també a Madrid i Europa", assegurava el president de la patronal Josep Sánchez Llibre en el seu discurs d'investidura d'ara fa mig any. Més enllà de casa gran o gran patronal, Foment també vol ser innovació de la mà de la directora Maria Mora que reivindica que "no podem oblidar a l'usuari. Té molt poder, molta veu, i per això s'ha de posar al centre, perquè al final és qui decideix. Catalunya té un ecosistema innovador molt potent, i a més una de les empreses que més factura és del sector de l'automòbil".
Mora (Foment): "Catalunya té un ecosistema innovador molt potent, i a més una de les empreses que més factura és del sector de l'automòbil"
Foment del Treball accelera. I ho fa amb una sessió sobre la Mobilitat del Futur organitzada per Foment Up i Talent Hub Institute. El tema no és nou, però la taula empresarial sí pels seus protagonistes i és que hi participen Cabify, Moventia, Shotl, Saba i XMoba. L'encarregada de fer de moderadora és Mar Alarcón, CEO de SocialCar i vicepresidenta de Foment. "Els ciutadans ens sentim més empoderats que mai en la planificació de la nostra mobilitat urbana", assegurava Alarcón en el seu primer article d'opinió a VIA Empresa.
El Chief Cities & Communities Officer de Cabify, Isaac Martín-Barbero, és el primer a intervenir: "Estem comprant quilòmetres com es compren megues o connexions". Ja no hi ha fabricants de cotxes o motors, sinó plataformes digitals de mobilitat que volen incloure patinets, taxis, VTC o transport públic, entre d'altres. "Si creem un marketplace entre treballadors i conductors, tots sortim guanyant", defensa Franc Delgado, cap de Carsharing Business Development a Xmoba. Els cotxes encara van buits, però cada cop es comparteixen més.
Així doncs, el CEO i cofundador de Shotl, Osvald Martret, es mostra optimista: "Qualsevol ciutat té problemes, però es poden solucionar". I Barcelona no serà menys... "La humanitat ha buscat sempre la manera de poder-se moure de la forma més eficient, amb la revolució de l'automòbil va canviar el paisatge de les ciutats", recorda Josep Maria Martí, CEO de Moventia. I encara afegeix: "El patinet està canviant el món". Moventia (empresa) i Shotl (startup) són socis.
Els treballadors no volen cotxes d'empresa
Martín-Barbero apel·la a tota una filosofia de vida: "Aprendre no és realment difícil, sinó desaprendre... Hi ha un canvi d'hàbit i de relació de les persones amb el cotxe". L'exemple que ell mateix dóna d'un company seu també és significatiu: un alt directiu ofereix un cotxe d'empresa a un dels seus enginyers i aquest ho rebutja perquè prefereix quilòmetres d'empresa.
Martín-Barbero (Cabify): "Aprendre no és realment difícil, sinó desaprendre... Hi ha un canvi d'hàbit i de relació de les persones amb el cotxe"
En aquest sentit, Delgado afegeix que ha tornat el cotxe d'empresa i que utilitza metro, carsharing, motosharing o AVE. I estipula tres tipologies d'usuari de mobilitat: pagament per ús, subscripció amb una tarifa on s'inclou tot i el propietari que fa el renting. Així doncs, la pregunta és: Quin tipus d'usuari ets? Quin tipus de vehicle vols? I quan el vols?
"La tecnologia està adaptada al moment i a la gent i hem de córrer i pressionar el govern", afirma Martret. I Alarcón defensa que la mobilitat del futur no només inclou els millennials sinó a tothom. Segons el cap de màrqueting, digital i ecommerce de Saba, Kim Bosch, "a Internet ja no només compren els millennials sinó tot el món. I el pàrquing és un hub de serveis dins de la ciutat. Per a tota mena de clients, fins i tot per demanar un ecommerce i recollir-lo al pàrquing".
Desmentint tòpics, Martí recorda una enquesta on el resultat posava de manifest que 7 de cada 10 millennials volien tenir cotxe en un futur. "Aposto pel transport públic en un futur, però l'usuari vol tenir les claus", augura.
Una carta als Reis Mags
Per acabar, què millor que una carta conjunta als Reis Mags: treballar d'empresa a administració amb col·laboració público-privada, més i millor infraestructures de transport, solucions per part dels defensors públics sense renunciar al passat però tampoc al futur, Barcelona com a capital de la mobilitat, consciència ambiental o tecnologia inclusiva, entre d'altres.
Martí (Moventia): "El 50% dels desplaçaments que es fan són caminant. Però, les nostres ciutats no estan pensades per als vianants sinó per als cotxes"
"El 50% dels desplaçaments que es fan són caminant. Però, les nostres ciutats no estan pensades per als vianants sinó per als cotxes. Aquest és el gran canvi. S'ha de recuperar un clàssic com el civisme, el problema no és el patinet o la bicicleta sinó que fa la gent quan s'hi baixa", conclou Martí.