• Innovació
  • Insectes i fitness: la sostenibilitat en el món de l'esport

Insectes i fitness: la sostenibilitat en el món de l'esport

Becrit és una startup que ofereix batuts de protenïa d'insecte com a alternativa sostenible a les proteïnes tradicionals

Sergi Playà i Daniel Morato són els fundadors de Becrit | Cedida
Sergi Playà i Daniel Morato són els fundadors de Becrit | Cedida
Barcelona
12 de Març de 2020

En Sergi Playà va viure la passió per l'esport, la nutrició i la cuina fins i tot molt abans de crear Becrit. Va ser precisament aquesta passió que el va dur a viatjar per Àsia treballant com a xef, una experiència que seria l'inici de la seva incursió dins el món dels negocis. A Koh Rong, Camboja, un company del resort on treballava Playà li va donar a tastar un grill, ell encuriosit va acceptar. La sorpresa i l'interès per aquesta mena d'aliment no es van fer esperar. El jove xef ja estava familiaritzat amb els beneficis teòrics de consumir insectes i al fer el salt de tastar-los va comprovar que tenien molt potencial. En aquell moment va decidir aprofitar el seu viatge per Àsia per conèixer més sobre les possibilitats culinàries que ens ofereixen els insectes. Aquesta aventura la va anar compartint amb el seu amic d'infància Daniel Morato, qui en un primer instant es va quedar perplexe però que ràpidament es va plantejar el següent: "Val la pena apostar per una alternativa sana i sostenible en la nostra alimentació". D'aquesta forma, els dos amics van decidir-se a fundar Becrit, una startup amb seu a Barcelona Activa, que actualment ofereix batuts de proteïnes d'insecte.

"La cultura que tenim aquí no accepta aquest tipus d'alimentació perquè fa fàstic. Però nosaltres mengem coses com el conill que als americans els horroritza", recorda Morato. Tenint clar que hi ha una barrera cultural que estaven disposats a tombar, els joves emprenedors van engegar Becrit a principis de 2019. Però la startup ha patit un procés d'evolució i adaptació al seu mercat des d'aleshores. En un inici es tractava d'una web que venia tota mena d'aliments fets a base d'insectes. "Vam obrir la botiga amb molt d'amor. Oferíem molta varietat de productes i no ens paràvem a prioritzar cap producte", assegura Morato. Tot i això, veien que aquest format els proporcionava clients que provaven alguns productes però que difícilment els introduïen en la seva rutina.

"La quantitat de proteïna natural que conté un insecte el fan una gran alternativa per als esportistes que és saludable i respectuosa amb el medi ambient"

Partint de l'experiència que els va proporcionar la botiga online sobre els gustos dels consumidors disposats a fer el salt cap als insectes van decidir focalitzar la seva activitat. Posats a atacar un nínxol de mercat millor un que et sigui familiar, no? Aquesta va ser la reflexió conjunta de Playà i Morato i van unir el seu projecte amb la seva passió per l'esport. "La quantitat de proteïna natural que conté un insecte el fan una gran alternativa per als esportistes que és saludable i respectuosa amb el medi ambient", assegura el cofundador de Becrit. El seu és el públic esportista, ja que necessiten consumir molta proteïna i, com Morato confirma, "acostumen a ser més atrevits i tendeixen a incorporar novetats a les seves rutines amb més facilitat". D'aquesta manera, la startup es va establir definitivament com una empresa de batuts proteics a base de proteïna d'insecte.

Són els insectes el futur? 

Davant l'emergència climàtica a la qual hem abocat la Terra, hem de replantejar-nos certs hàbits i costums. L'alimentació és un dels models que més està entrant en crisi en aquesta conjuntura. En aquest sentit, els insectes són una possible alternativa. La quantitat de proteïna natural, és a dir, que no ha patit un procés de concentració industrial, que contenen és més gran que la que té qualsevol animal. Alhora, consumeixen menys que altres animals, sent una opció que requereix menys explotació d'altres recursos. La seva sostenibilitat no es deu només a això sinó també a què no calen grans superfícies de pastura per ser alimentats i per tant, tampoc necessiten la desforestació de grans àrees rurals. Els insectes tenen l'avantatge que poden ser criats en capses verticals.

"Seria molt estrany que estiguéssim tan bojos per oferir insectes però ens quedéssim amb els gustos tradicionals"

A més, introduir els insectes en la nostra dieta no suposa grans esforços com demostra Becrit. Els batuts que ofereixen es basen en una pols que conté la proteïna d'insecte i que posteriorment, el consumidor barreja amb aigua o llet. Per aconseguir aquesta pols, compren l'insecte en una fàbrica d'Holanda, on crien els insectes i quan aquests tenen un mes els congelen, els fornegen i en fan farina. Aquesta farina es dirigeix a una segona fàbrica on elaboren les receptes desenvolupades de la mà de Playà i Morato.

Les receptes són un altre dels trets diferencials que Becrit vol oferir a la seva clientela. "Seria molt estrany que estiguéssim tan bojos per oferir insectes però ens quedéssim amb els gustos tradicionals", argumenta Daniel Morato. A més, els dos emprenedors volien que els seus productes incorporessin els anomenats "súper aliments". Així doncs, van decidir sumar-se als gustos bàsics com la xocolata, la maduixa o la vainilla, amb baobab o maca.

Molts reptes per conquerir

Una part fonamental del futur de Becrit passa per la regulació de la seva activitat per part de l'Estat. Actualment, la producció de l'empresa es fa majoritàriament fora del país, això és per culpa de la manca de regulació d'aquesta activitat. "Hi ha països que van més avançats amb la sostenibilitat com és el cas d'Holanda", lamenta Morato. Si bé, l'Estat espanyol va regular la venda d'aliments amb insectes encara no ha desenvolupat una llei sobre la seva manipulació per al consum. Això suposa per a empreses com Becrit, les quals tenen una vocació per promoure alternatives sostenibles al model de consum actual, haver de crear una petjada ecològica més gran de la desitjada al estar obligats a produir-ho fora.

Malgrat això, els dos emprenedors tenen clar com volen continuar. "L'objectiu és ampliar la gama de gustos i diversificar el producte", assegura Morato. La startup ha posat la mirada en la creació de barretes i pasta fetes a base d'insectes. També volen seguir creixent i saltar a altres mercats, en especial a l'estatunidenc, on hi ha molta tradició de batuts proteics.