• Innovació
  • Reptes i temors de la intel·ligència artificial

Reptes i temors de la intel·ligència artificial

La manca de regulació al voltant de les dades i d'aquesta tecnologia fa que no s'acabi de desenvolupar en sectors on podria tenir un gran benefici per a la societat

La IA pot tenir molts beneficis, però encara hi ha molts reptes i pors per part de la societat
La IA pot tenir molts beneficis, però encara hi ha molts reptes i pors per part de la societat
Barcelona
16 de Maig de 2019

“La intel·ligència artificial (IA) s’està desenvolupant enormement en sectors on no interessa, com en defensa amb robots que serveixen per matar”, assenyala el fundador i CEO de Datumize, Nacho Lafuente. Aquesta és una de les grans fal·làcies de la IA, ja que l’extrema regulació sobre aquesta tecnologia no permet que s’apliqui en àmbits on realment seria necessari, com les ciutats intel·ligents. La por a l’ús que en facin les empreses de les nostres dades encara provoca que la gent es posi les mans al cap quan la sanitat vol utilitzar l’historial clínic dels pacients per fer recerca. I és que la intel·ligència artificial encara genera desconfiança, un recel que les startups Factic, Iomed i Datumize han volgut minimitzar durant l’Esade Startup Day.

 

“La salut serà un dels sectors on la intel·ligència artificial tindrà més impacte, tant a escala social com econòmica”, assenyala el cofundador i CEO de Iomed, Javier de Oca. No obstant això, encara és el penúltim sector en adopció d’aquesta tecnologia. Als pacients els preocupa què pot passar amb la seva informació mèdica, un fet que de Oca acata a què “existeix una manca de coneixement sobre els beneficis de la IA en la ciutadania si realment es fa un ús eficient de les dades”.

 

En aquest sentit, Iomed treballa perquè les dades clíniques es puguin fer servir de forma més eficient en la investigació clínica. Segons explica l’emprenedor, els hospitals tenen molta informació clínica recollida en format de text lliure, per això des de Iomed han desenvolupat un algorisme que utilitza la IA per transformar aquests textos clínics en dades útils per fer recerca. “Som capaços de reduir en 10 vegades el temps que es triga a trobar pacients que siguin candidats a participar en un assaig clínic i augmentem en un 200% la quantitat de pacients que trobem per aquella investigació”, detalla de Oca.

La salut encara és el penúltim sector en adopció de la intel·ligència artificial

En el cas de Factic, la startup utilitza la IA per automatitzar la presa de decisions de les pimes en el sector de l’alimentació. “Només l’1% de les dades que es registren en una fàbrica s’utilitzen per a la presa de decisions”, assenyala el cofundador i CEO, Adrià Quintana. El problema és que les petites empreses no generen una quantitat suficient de dades perquè els algorismes de IA funcionin. Així que Factic empra altres dades externes i públiques per nodrir de més informació a les pimes.

"A Datumize treballem amb el big no data", explicava Lafuente, en una entrevista amb VIA Empresa. La startup ha creat un software que utilitza tècniques de IA per obtenir dades obscures, ocultes i fins i tot inexplorades.

Panel sobre IA amb els CEOs d'algunes startups

Panel sobre IA amb els CEOs d'algunes startups | Cedida

IA a la feina, a les pimes i a Europa

La IA pot tenir diversos avantatges, però les tres startups coincideixen en el fet que per a elles l’automatització de tasques i l’extensió de la força laboral són els aspectes on més incideix aquesta tecnologia. “Nosaltres permetem fer la feina de vuit anys de recopilació d’informació mèdica d’un metge en tan sols una hora”, destaca de Oca. Ara bé, tots tres emprenedors incideixen en el fet que en cap cas la IA treu la feina dels treballadors, sinó que els permet dedicar-se a altres tasques menys mecàniques i que aportin valor professional.

Ara bé, la presidenta del Grup AIA i moderadora de l’acte, Regina Llopis, assenyala que hi ha quatre imperatius que giren al voltant de la IA: preparar a les noves generacions entorn aquesta tecnologia, articular clarament els seus beneficis socials vers la por al desconegut, l’ètica i els drets humans en l’àmbit de les dades i la promoció de marcs reguladors específics. “Hi ha problemes ètics no resolts i la gent no entén la manera com s’estan emprant les seves dades”, apunta Lafuente. L’emprenedor veu paradoxal com les persones accepten totes les polítiques de Gmail a l’hora de crear-se un correu electrònic però després s’espanta quan Facebook utilitza les seves dades per enviar missatgeria política.

Llopis: "Europa està perdent la cursa en la intel·ligència artificial"

A més, la manca de regulació fa que no s’avanci en l’aplicació de la IA en alguns sectors. “Què passa si el nostre sistema pren una decisió que causa un problema a l’empresa? No sabem de qui és la culpa, i això ens frena a l’hora d’avançar”, explica Quintana. Un fet que fa que encara poques pimes estiguin preparades per a l’adopció d’aquesta nova tecnologia. “En l’àmbit tecnològic, les pimes són les grans abandonades del sector”, afegeix.

Una situació que provoca que, per a Llopis, “Europa estigui perdent la cursa en la intel·ligència artificial”. “La Xina ja és líder en el món, i si volem ni tan sols apropar-nos a ella hem de fer un salt en la digitalització, abandonar el que no hem acabat i passar directament a la IA”.