'iPhones made in India'

L'empresa xinesa que fabrica els dispositius d'Apple està en converses amb l'Índia per muntar una planta que podria estar activa a finals de 2017

Tot i que el disseny continuarà igual, la fabricació podria mudar-se de país
Tot i que el disseny continuarà igual, la fabricació podria mudar-se de país
quico domingo
Soci i director de Mortensen
11 de Maig de 2016

Si tens un iPhone, possiblement saps que, tot i que Apple és responsable del seu disseny i dels controls de qualitat que defineixen els acabats del dispositiu, no és l'empresa que els fabrica. La companyia en qüestió es diu Foxconn i com no podia ser d'altra manera, és xinesa. Aquesta empresa és el major productor d'aparells electrònics del món, així que de ben segur l'iPhone o l'iPad que tens a les mans no són els únics gadgets que han estat muntats a les seves fàbriques.

Per fer-vos una idea de la magnitud d'aquesta megafactoria, Foxconn factura 61.900 milions de dòlars l'any i és més gran que els seus principals 10 competidors junts.

Doncs bé, és més que probable que aviat, el famós Designed by Apple in California. Assembled in China (Dissenyat per Apple a California, muntat a la Xina) que hi ha gravat a la part de darrere de tots els iPhone, canvií per un Designed by Apple in California. Assembled in India. I és que Foxconn està ultimant els preparatius per instal·lar una nova fàbrica de 485 hectàrees –sí, ho heu llegit bé– a l'estat de Maharashtra, una regió pròspera a l'oest del país.

L'empresa xinesa, que ja disposa d'altres fàbriques arreu del món –en països com Brasil, Hongria, Turquia, el Japó, Mèxic, o els Estats Units–, va comptar amb una planta de producció a l'Índia fins al 2014, quan arran de la marxa de Nokia del país, la multinacional xinesa va tancar la seva factoria deixant sense feina 22.000 empleats.

Tot i que el Govern del país encara no ha fet cap anunci oficial, fonts de la companyia han informat que les converses estan molt avançades, i que d'arribar a bon port, el projecte suposaria una inversió de 10.000 milions de dòlars per posar en marxa la factoria, que podria estar llesta en només 18 mesos.

Aquest fet és especialment curiós tenint en compte que, fa només unes setmanes, Apple va ser la primera companyia estrangera en obtenir un permís per obrir una botiga a la Xinasense que els seus productes estiguin fabricats –com a mínim en un 30%–, amb materials propis del país.