• Innovació
  • Jesús Monleón: “Vaig deixar Emagister pensant que emprendre era una estafa”

Jesús Monleón: “Vaig deixar Emagister pensant que emprendre era una estafa”

L’emprenedor s’ha convertit en inversor i ha creat el fons de SeedRocket 4Founders amb 12 milions d’euros de capital

Jesús Monleón, fundador de SeedRocket 4Founders, amb Carlos Blanco al First Tuesday de febrer | Cedida
Jesús Monleón, fundador de SeedRocket 4Founders, amb Carlos Blanco al First Tuesday de febrer | Cedida
Barcelona
24 de Febrer de 2020

Li agrada més ser emprenedor que inversor, però després de diversos intents -alguns d’exitosos i altres que no han anat tan bé- ha fundat un fons de capital risc per l’estabilitat que comporta. Jesús Monleón va crear l'acceleradora SeedRocket i el fons que en penja, 4Founders, un “vehicle relativament petit” dirigit a un target molt concret. Com a emprenedor, la seva aventura més coneguda és, segurament, la primera. Emagister va néixer l’any 2000, quan Monleón i els seus cosins, amb qui va compartir aventura emprenedora, no arribaven als 25 anys d’edat. Tot i que assegura que l’experiència va ser enriquidora, també recorda que “vam arribar a les mans amb algun dels meus cosins, perquè la relació estava molt viciada”.

 

“M’agrada més emprendre que invertir, m’omple més. Però ser emprenedor té connotacions negatives: una vida molt intensa en horaris i concentració de riscos. Quan t’ha sortit bé dues vegades, no sé si vols tornar a passar-hi", reflexiona Monleón durant el Frist Tuesday de febrer. Va decidir muntar-s'ho pel seu compte després de dedicar-se uns anys a l'auditoria i les fusions i adquisicions. 

Per crear Emagister, un buscador de carreres, màsters i cursos, van envoltar-se de dos gegants: Intercom i Infojobs. El primer va posar-hi 200.000 euros i es va quedar amb una mica més de la meitat del capital. El 10% de participacions va passar a mans de treballadors d'Infojobs. Monleón explica que el creixement va ser exponencial, especialment després de canviar el model de negoci. 

 

"Teníem molt de trànsit, però no trobàvem el model...al principi ho monetitzàvem col·locant els logos de les empreses i destacats, però ningú no ho volia pagar", indica. La idea d'una nova manera de funcionar va arribar de Ceac, el centre de formació professional a distància del Grup Planeta: "Ens van dir que si en lloc de posar el seu número de telèfon per a què l'usuari els pogués trucar, demanàvem que fos el client qui ens donés el seu contacte, ens pagarien 5.000 euros per cada lead que els aconseguíssim". El poder de les dades va reconduir l'empresa. 

Però no hi havia organització i "vaig començar a veure coses que no em quadraven, com per exemple que Intercom volia muntar una filial internacional però que no penjava d'Emagister i no ens en donaven les participacions que ens pertocarien". La relació amb els seus cosins també era delicada, amb molta influència dels pares. Va ser en aquell moment quan Monleón va decidir que tornaria a la tranquil·litat. "Em vaig cremar molt i ho vaig deixar pensant que emprendre era una estafa; no ho tornaria a repetir". De fet, explica que en aquell moment -l'eclosió d'internet-, aquell sector li va semblar "barriobajero, poc professional". 

"A Emagister teníem molt de trànsit, però no vam trobar el model de negoci fins que vam començar a cobrar per 'lead'"

L'equip, base de la inversió

El seu pas per Caixa Capital Risc li va servir per endinsar-se en el món del venture capital, que assegura que era allò que tenia ganes de provar. La tranquil·litat i estabilitat que li aporta és relativa, però molt major que amb una aventura com la d'Emagister. L'experiència d'emprendre li ha aportat know-how per tenir molt clar en quines startups vol invertir. La clau és l'equip. "Com més experiència tens, més saps identificar els bons emprenedors; però la decisió té un gran component aleatori", indica Monleón.  

També ajuda tenir algun tipus de connexió amb les persones que li presenten un projecte: si ha seguit la seva feina, si ja hi ha treballat o si li han recomanat tenen més possibilitats que hi inverteixi. L'inversor Carlos Blanco (Nuclio Venture Builder), que condueix l'esdeveniment, afegeix que el denominador comú que tenen les startups que no surten endavant és un grup mal avingut: "Els equips en què hi ha conflicte entre els socis i molts canvis de directius, no funcionen". 

Jesús Monleón explica que a SeedRocket 4Founders tenen tres models d'inversió: "La fase I és per a projectes que no han començat a facturar i hi invertim entre 50.000 i 100.000 euros; la fase II s'adreça a empreses que ja traccionen i ingressen entre 15.000 i 30.000 euros, en les quals posem entre 100.000 i 300.000 euros; la fase III és per a empreses que necessiten escalar -internacionalitzar-se- i hi invertim més de mig milió d'euros".  

"Per invertir, com més experiència tens, més saps identificar els bons emprenedors, però hi ha un gran component aleatori"

Ara, ja porten invertit la meitat del vehicle de 4Founders. Els casos més exitosos, apunta Monleón, han estat Localistico, Holded, Stay for long, Mailtrack i The Hotels Network. "Tenim pensat invertir en quatre o cinc projectes més i reservarem el que ens queda per a follow-ons", explica el cofundador de SeedRocket 4Founders. 

"Claro que sí, guapi": el cas Chicfy

Una parella va acudir a l'acceleradora SeedRocket. Va ser l'inici de Chicfy, una popular plataforma de roba de segona mà que va tancar al novembre, sis anys després de fundar-se, en ser venuda a la seva competència, Vinted. És la marca del famós anunci de "claro que sí, guapi". "M'hi vaig involucrar des del començament", recorda Monleón. La pregunta de Blanco és obligada: "Com una empresa de superèxit que factura un dineral de cop comença a fer-ho tan malament i acaba tancant?".

Chicfy és un dels projectes en què s'ha involucrat Monleón, una empresa d'èxit que va acabar tancant

"És una història molt complexa; vam dimitir alguns consellers perquè es feien coses sense el permís del consell", explica Monleón sense entrar en detall. Entre d'altres motius, "em van prometre una ronda de finançament i se la van començar a gastar abans de tancar-la; un dia vénen i ens diuen que han invertit en televisió...". I Carlos Blanco hi afegeix un altre element: "Els fundadors van deixar de ser parella; molts fons d'inversió veten els projectes que tenen una parella en l'equip". 

Una altra vegada, l'equip és la clau. En aquest sentit, Monleón indica que és molt important saber ampliar el grup quan toca créixer amb gent més experimentada: "Pots ser molt bo començant un negoci i no saber-lo escalar... en aquest cas has de fitxar gent més capacitada que tu". 

Ara, no vol tornar a emprendre si no és "un projecte i un moment molt concrets". A llarg termini, ho descarta. Però si hagués de triar un sector per fer-ho seria el dels classificats: "És el que més diners dóna; muntaria un Craigslist, ho penso molt". També li agrada el software as a service. Les últimes posicions de la llista dels sectors en què invertiria l'ocupen els ecommerces: "No m'agraden els projectes intensius en capital i que no tenen un avantatge competitiu".