El confinament domiciliari de la pandèmia va comportar que la virtualitat tingués un protagonisme central a les vides de les persones, una condició que, tot i que en menor grau, actualment encara es manté amb moltes escenes quotidianes. Enmig d’aquesta onada de canvis accelerats apareix Jotavirtual, una startup que s’intenta fer un forat al mercat amb la virtualització d’espais per generar experiències interactives. “La Covid va ser el punt d’inflexió per posar-nos a desenvolupar aquesta idea que ja feia molt de temps que treballàvem”, explica Emma Urbina, cofundadora del projecte, durant una conversa amb VIA Empresa.
Malgrat que el sector immobiliari és un dels principals mercats de Jotavirtual, els inicis d’aquesta aventura empresarial van anar lligats a l’educació, principalment amb programes destinats a centres educatius de Barcelona i la seva àrea metropolitana com són l’Institut-Escola Sicília (Barcelona), el Col·legi Claret (Barcelona) o el Col·legi Singuerlín (Santa Coloma de Gramenet. “El nostre rodatge era crear aules virtuals amb l’objectiu que les escoles poguessin continuar les seves classes, tot i les circumstàncies del moment”, descriu Urbina.
Amb l’ús de la tecnologia virtual, una agència immobiliària pot incrementar un 14% les seves vendes
Un cop superada la fase més crítica de la pandèmia, l’equip gestor de Jotavirtual va traslladar la seva experiència de les aules a l’interior de les cases. Segons càlculs interns de l’empresa, amb l’ús de la tecnologia virtual, una agència immobiliària pot incrementar un 14% les seves vendes i redueix a la meitat els desplaçaments per dur a terme les visites. En aquest sentit, Habitat Immobiliària afegeix que el 80% dels compradors d’habitatges inicien el procés a internet i els portals web que ofereixen l’opció d’una visita virtual capten un 50% més d’usuaris que qui gira l’esquena a la tecnologia. “No volem substituir res, sinó filtrar i optimitzar el temps”, expressa Urbina. L’emprenedora no es mostra gaire partidària d’autodefinir-se com a desenvolupadora “sinó implementadora”.
El programari de Jotavirtual, amb l’aparença d’un vídeo interactiu, permet a l’usuari fer un recorregut per totes les habitacions i espais d’un habitatge o altra zona, així com conèixer la il·luminació exterior o els equipaments més pròxims: restaurants, botigues, parades de transport públic o zones turístiques. Projectes amb imatges d’alta definició i compatibles amb totes les eines de Google, fet que contribueix a un millor posicionament del client a la xarxa.
Sense deixar l’àmbit sectorial, un informe de la firma GetApp situa en un 63% el percentatge d’usuaris que utilitzen la realitat augmentada com a complement de la visita física d’un immoble. Una dada per prendre com a referència d’un major interès per l’ús de la tecnologia és que un 47% de les persones que visiten una llar, amb algun tipus de format virtual, ho fan amb les seves pròpies eines, siguin ulleres o tauletes. El següent pas empresarial és assolir una posició de privilegi al real estate prèmium, dins i fora de Catalunya.
El repte de la logística
En paral·lel al sector immobiliari, Jotavirtual no ha desatès altres vies de negoci com la logística. “Es tracta d’un camp on la simulació de les operacions i l’anàlisi prèvia juga un paper transcendental”, exposa Emma Urbina. Sota l’aixopluc d’una incubadora del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la tecnologia 3D de l’empresa emergent ajuda a reduir la durada de les operacions de càrrega i descàrrega als magatzems o millorar les rutes internes del personal.
A través de la Incubadora Logística 4.0 i amb la col·laboració de la Fundació Incyde, durant l’any 2023, l’organisme presidit per Pere Navarro va assessorar 29 startups que, a la vegada, han aixecat 13,6 milions d’euros. “Som una fàbrica d’oportunitats i els resultats de la Incubadora reforcen el treball que s’està realitzant per impulsar un hub logístic a Barcelona obert a la innovació, la digitalització i la sostenibilitat”, manifesta el delegat de l’Estat al Consorci. Amb projectes de les característiques de la incubadora, el Consorci de la Zona Franca busca que totes les iniciatives emergents implicades millorin la versatilitat dels processos productius, desenvolupin talent especialitzat, diversifiquin la seva activitat i promocionin la internacionalització.