Molts dels millenials que esteu llegint això no us podreu permetre tenir fills i la centenial que ho escriu encara menys. Però, com silenciarem els nostres rellotges biològics? Aquí entren les nostres mascotes al rescat. I és que en un context de precarietat laboral i cost de vida creixent, els fills sovint són substituïts per les mascotes, les quals cada cop percebem més com un membre de la nostra família i els volem oferir el millor. Actualment, a Espanya ja hi ha més gats i gossos que nens menors de 15 anys segons Albert Icart, fundador i CEO de Kibus Petcare, una startup que ha sabut llegir les tendències d'humanització de les mascotes i ha desenvolupat una alternativa saludable per la seva alimentació.
Cada vegada veiem més les nostres mascotes com membres de la nostra família, per exemple, als Estats Units el 80% dels mil·lenistes les consideren com fills, assegura Icart. En humanitzar-los, el seu confort o la seva alimentació comencen a seguir les tendències humanes com, per exemple, el real-fooding. La negativa als ultraprocessats i les preferències per al menjar natural han arribat a les vides dels nostres animals. Davant d'aquesta tendència, Kibus Petcare ofereix un robot de cuina per a mascotes que els proporciona una alimentació natural, personalitzada i cuinada en el moment.
Kibus Petcare és una startup formada per tres emprenedors amb trajectòries molt diverses però perfectament complementàries en aquest projecte. L'Albert Icart forma part d'una llarga tradició familiar en el sector mascotes que va començar amb el seu avi fa 65 anys. L'Albert Homs, co-fundador i CEO, té experiència en el món de les finances i ha treballat en empreses d'alimentació -humana- com Nespresso i Coca Cola. Finalment, Marta Arisa, cofundadora, coneix de primera mà el món de les startups a través del programa Innova de la UPC, el qual genera startups partint de la innovació universitària.
Per tirant endavant amb la seva idea, han rebut finançament familiar i subvencions públiques com la de Stratup Capital de la Generalitat de 75.000 euros o 52.000 del Govern polonès, a través de l'acceledora Brink. Kibus Petcare també ha treballat amb altres programes que els han permet arrancar la seva empresa com Corporate, programa de Lanzadera i Nestle Purina. Gràcies a aquests suports han desenvolupat el seu robot de cuina animal que abans de sortir al mercat ja ha rebut guardons com el Premi internacional del fòrum d'inversió d'Acció i Aecoc. Amb tot aquest bagatge, Kibus Petcare es prepara per a un crowdfunding per fer el salt al mercat el primer semestre del 2020.
Un electrodomèstic més
Kibus Petcare ha dissenyat una màquina pensada per harmonitzar amb la resta d'electrodomèstics de les nostres llars. El robot de cuina té unes dimensions de 38x38x38 centímetres i el seu preu de sortida al mercat serà de 199 euros, que segons Icart és l'equivalent a altres electrodomèstics d'una gama similar. El funcionament és senzill i es pot programar a distància: "Només has de programar els grams diaris que necessita la teva mascota i el nombre d'àpats al dia que vols que faci" assegura Icart. La màquina no només cuina el menjar a les hores programades sinó que també té un sortidor d'aigua.
Així doncs, dins del robot de cuina hi ha dos dipòsits, un per a l'aigua i l'altre perquè l'usuari introdueixi una càpsula multidosi d'aliments que seran rehidratats quan s'hagi programat les hores de menjar. Segons el CEO, una sola càpsula multidosi és suficient a la setmana per un gos mitjà. Les càpsules multidosis que ofereix Kibus tenen diferents sabors, poden ser de fruita i carn o de fruita i peix. "Els aliments que fem servir per fer-les són simplement carns, fruites i verdures aptes pel consum humà" assegura Icart. L'única intervenció que fa la companyia és de deshidratació d'aquests aliments per la seva bona conservació, mantenint els nutrients que en altres processos es perden. "Aquesta és una alternativa als processos industrials on els aliments s'escalfen per sobre dels 200 graus per convertir-los en ultraprocessats", conclou el CEO.
Kibus no és l'única alternativa per introduir al teu gos o gat a la vida del real-fooding, però sí que es volen reivindicar com la via més senzilla. Actualment ja hi ha pinsos o llaunes que reneguen dels aliments ultraprocessats, però aquestes necessiten una certa preparació per part de l'usuari en cada àpat de l'animal. Aquesta màquina neix justament per simplificar aquest tipus de dieta, veient que cada cop més necessitats són cobertes gràcies a electrodomèstics, els fundadors van creure que seria una solució idònia, sobretot per als pet parents, aquells que consideren fills les seves mascotes i cerquen donar-los la millor alimentació possible.
Un futur brillant i pelut
Més enllà del futur llançament al mercat d'aquest robot de cuina, Kibus Petcare ja està pensant en altres metes. L'empresa té en el punt de mira el mercat nord-americà. "Allà el mercat d'aliments alternatius estan facturant més de 400 milions de dòlars i, a més, són els primers a adoptar noves alternatives" justifica Icart.
El mercat de les mascotes està a l'alça en molts països com l'Estat espanyol, el primer en què es volen consolidar. Segons explica Icart, el mercat de l'alimentació de les mascotes a Espanya factura 1.200 milions d'euros i segueix creixent un 4%. En concret, el sector en què més creix és justament el dels aliments mínimament processats que arriben fins a un 50% de creixement. Així doncs, els pet parents estan alimentant un mercat creixent i variat, del qual aquesta startup es pot convertir en un referent.