L'hora de l'esport femení

Les dades ho confirmen: els Jocs Olímpics de Rio han suposat un èxit per les esportistes tant en participació com en interès del públic; però encara queda un llarg camí per recórrer

Simone Biles és una de les esportites més cercada a Google
Simone Biles és una de les esportites més cercada a Google
PJ Armengou Freixa
29 d'Octubre de 2016
Les anàlisis és millor fer-les en fred, un cop passada l'eufòria del moment. Dos mesos després d'apagar la flama podem certificar que Rio 2016 ha estat la competició olímpica amb més dones participants de la història. L'any 1900, el primer en què les atletes van poder competir, les dones representaven el 2,2% dels esportistes; en aquesta darrera edició suposaven el 45%. L'esport femení es troba en el seu millor moment, i el públic acompanya. Segons dades de Google Trends, en 28 dels 40 esports dels Jocs, les dones van suscitar més interès a Internet que els seus companys.

Els esports on les dones els van superar més clarament pel que fa a les cerques van ser la gimnàstica rítmica i la natació sincronitzada; on la participació d'homes és gairebé nul·la. Les atletes, però, també van dominar en esports amb una forta participació masculina. És el cas de les carreres de bicicletes BMX (on les cerques sobre les dones van ser el 94%), al pentatló (88%), a la natació en aigües obertes (84%) o fins i tot en boxa, on les esportistes van copar el 64% de les cerques.



Al podi de les més cercades

Dels cinc atletes més cercats a tot el món, tres són dones. Esportistes com Usain Bolt o Michael Phelps segueixen sent els més cercats, però la gimnasta nord-americana Simone Biles, la jugadora de bàdminton índia Pusarla Venkata Sindhu i la seva compatriota, la gimnasta Dipa Karmakar, ocupen el tercer, quart i cinquè lloc del rànquing.

Entre els esportistes que més cerques noves van generar als Jocs, també hi ha moltes dones. Una les que van crear més expectació va ser la nedadora Katie Ledecky, que va trencar el seu propi rècord mundial als 800 metres lliures superant per 12 metres la seva immediata competidora. Tot i això, el dia de la proesa, Ledecky va quedar eclipsada en alguns titulars pel paper del seu company Michael Phelps, que havia fet un paper més discret aquell dia.


Populars, però estereotipades
Aquest cas és un exemple de com la bona acollida per part del públic i el gran nivell de les atletes no sembla reflectir-se en els mitjans. Segons l'Observatori de Gènere i Jocs Olímpics, amb seu a Buenos Aires, les esportistes han rebut una pitjor cobertura mediàtica.Georgina Sticco, co-coordinadora general del projecte, assegura a Via Empresa que tot i la varietat de proves on han participat les dones, aquestes han estat totalment estereotipades als mitjans. "A la premsa hi ha espai per a les dones esportistes" diu Sticco, "el problema és com se les tracta".

Segons l'Observatori, un 11% de les noticies sobre esports femenins no van fer referència a les proves, sinó a l'atractiu físic de les participants. Una situació que no es va donar amb els homes.



Més enllà dels Jocs Olímpics
De les 300 notícies en mitjans online recollides per l'Observatori abans els Jocs, un 61% es referia només als homes, un 22% només a les dones, i un 17% tant a dones com homes. És a dir, que en almenys un 39% de les notícies hi apareixien atletes femenines. Les dades, doncs, tot i que són força properes a la participació per sexes als Jocs; demostren una menor cobertura a l'esport femení.

Sticco adverteix, a més, que després de les olimpíades la situació empitjora. "Quan s'acaben els Jocs Olímpics els esports femenins desapareixen", assegura, "I les dones no només fan esport durant les olimpíades!". Sticco afirma que, tot i que queda molt per fer, ara hi ha una millor situació i que, en general, el públic està més sensibilitzat. "El canvi s'està donant, però és tan lent que sembla que mai hagi d'arribar", conclou.