Digital, Big Data, tecnologia. Són paraules que escoltem a tot hora acompanyades del concepte canvi. Si el món canvia constantment, ara sembla que ho fa encara més ràpid i la gestió empresarial no se n'escapa. El management també s'ha d'adaptar a un futur que no per incert és menys abordable. En una conferència al Fòrum que ha organitzat aquest dimarts l'Associació Catalana de Direcció de Recursos Humans (Aedipe Catalunya), el professor universitari Xavier Marcet ha analitzat les necessitats que requereix el management que ve d'una manera que VIA Empresa resumeix en set punts. Marcet, que també exerceix de consultor internacional des de Lead to Change i presideix la Barcelona Drucker Society, situa una innovació ben entesa al centre de la qüestió.
1. Visió. "És molt difícil fer res si no sabem on anem", deixa anar d'entrada Xavier Marcet. Sense una visió clara de l'empresa l'organització es fa, evidentment, més difícil. "Tradicionalment hi havia planificació, però s'accelera tant el món que aquesta cada cop és més a curt termini", afegeix. Al capdavall, destaca, "la planificació va molt bé per executar, però quan vius tants canvis el que necessites és explorar".
2. Adaptació. Tot apunta que l'actual onada de canvi impactarà molt més en el management del que ho va fer, per exemple, l'arribada d'Internet. Per Marcet això s'explica en bona part a causa del que s'anomena Indústria 4.0. "Ens hem acostumat a l'Internet de les persones, però les coses també es connectaran". I adverteix, "si no canviem la manera de fer, farem un esprint cap a la paràlisi".
De la mateixa manera que ara és inimaginable una oficina sense programes d'ofimàtica, "naixeran noves eines que d'aquí 15 anys ens semblaran imprescindibles i ens hi acostumarem d'una manera natural". Per Marcet, "ens esforçarem a ser més intel·ligents gràcies a aquestes màquines intel·ligents".
D'altra banda, l'expert assenyala que estem acostumats a "gestionar des de l'històric". Amb el Big Data, però, podrem "gestionar en temps real, mentre les coses estan passant. Construirem l'oferta mentre la gent va arribant".
3. Innovació. Si hi ha un punt central en el nou management, aquest serà el de la gestió de la innovació. Marcet evidencia que, especialment en les empreses consolidades, "costa fer coses realment noves que impactin en els clients i en el volum de negoci". Anima a pensar que "la innovació també fa servei a l'estratègia". Una bona manera d'analitzar com està funcionant, proposa, és comprovar quants anys tenen els productes més nous que està venent la companyia, així com el seu impacte en el volum de negoci.
Ara bé, avisa que "la innovació no va de tenir idees. Quan en tens una, al mateix moment 200 persones al món també la tenen". Xavier Marcet assegura que "la innovació és portar idees a la pràctica i que tinguin impacte". Per aconseguir aquest impacte acostumen a fer falta moltes idees que ajudin a sortir de "la lògica tan responsable del negoci. Cal generar dinàmiques laterals".
Tot i així, Marcet convida a no oblidar la gestió del risc, perquè "innovar té gràcia, però no cal carregar-se l'empresa". Alhora, reivindica "lideratges que donin poder a la gent, però tenint en compte que hi ha riscos que només es poden assumir des de dalt".
El professor confessa que "la innovació és un negoci estrany perquè falles molt sovint i quan encertes has de guanyar prou per pagar tots els errors que has comès". Alhora, encoratja a perdre la por a la innovació oberta. "No és que vinguin de fora a dir-te el que has de fer, va de generar dinàmiques on demanis a gent d'altres sectors com han resolt en el seu entorn reptes que tu tens".
4. Talent. Per Xavier Marcet hi ha tres tipus de gent: els que tenen talent i sempre rendeixen per sobre de la mitjana, els ondulants que un dia fallen però un altre ho fan bé i "els que tothom sap que no marxaran mai de l'empresa. Aquests que són els que tenen més temps". Marcet comenta irònicament que "la temptació d'entregar la responsabilitat en la innovació a aquests darrers és alta, perquè tenen temps. Però s'ha de donar als de talent, perquè sense passió no passa res".
L'expert té clar que "per canviar i innovar cal tenir compromís. Si la gent no està endollada no passa res". Tot i així, aclareix que "no hem de motivar la gent, ha de venir motivada. La nostra feina és no desmotivar-los". En aquesta línia, defensa la necessitat de seleccionar persones "que pensin, amb gran capacitat de síntesi i creativitat". Per aconseguir-ho, resumeix, "hem d'impedir que els mediocres es quedin el sistema de contractació".
5. Les necessitats importants són les del client. Posar el client al centre de l'activitat de l'empresa ja no poden ser paraules buides. "Venim d'un món on les empreses que s'establien creien controlar el mercat. Amb el mòbil a la mà, el centre són els clients. Per tant, hem de partir de les necessitats dels clients, no del que sabem fer", constata Marcet.
Al capdavall, "pots ser molt bo i molt responsable, però si no saps mirar lateralment et pots perdre". No són poques les start-ups que ens estan canviant la vida avançant per la dreta les grans corporacions massa satisfetes de si mateixes.
6. Sempre frescos. "Necessitarem un nou management per gestionar organitzacions més complexes", insisteix Marcet. L'expert assegura que "un patró et serveix per una vegada, però no constantment. Caldrà superar el que hem tingut sempre i ens agrada". En aquest sentit, recorda que "els èxits ocupen una mica del present i molt del passat, igual que les rendibilitats presents no són futures".
Per tot plegat, recomana "saber digerir el fracàs, però sobretot saber digerir l'èxit". Marcet lamenta que, a mesura que es fan grans, les organitzacions perden la frescor i es fan molt burocràtiques. Si podem engegar un projecte amb tres passos, millor que fer-ho amb 25.
7. La dictadura de la transparència. "Tot se sabrà, se'ns veurà tot", anuncia Marcet. Ser autèntics, doncs, serà una competència fonamental. "Ser coherent és molt cansat, però és el camí", conclou.
1. Visió. "És molt difícil fer res si no sabem on anem", deixa anar d'entrada Xavier Marcet. Sense una visió clara de l'empresa l'organització es fa, evidentment, més difícil. "Tradicionalment hi havia planificació, però s'accelera tant el món que aquesta cada cop és més a curt termini", afegeix. Al capdavall, destaca, "la planificació va molt bé per executar, però quan vius tants canvis el que necessites és explorar".
2. Adaptació. Tot apunta que l'actual onada de canvi impactarà molt més en el management del que ho va fer, per exemple, l'arribada d'Internet. Per Marcet això s'explica en bona part a causa del que s'anomena Indústria 4.0. "Ens hem acostumat a l'Internet de les persones, però les coses també es connectaran". I adverteix, "si no canviem la manera de fer, farem un esprint cap a la paràlisi".
De la mateixa manera que ara és inimaginable una oficina sense programes d'ofimàtica, "naixeran noves eines que d'aquí 15 anys ens semblaran imprescindibles i ens hi acostumarem d'una manera natural". Per Marcet, "ens esforçarem a ser més intel·ligents gràcies a aquestes màquines intel·ligents".
D'altra banda, l'expert assenyala que estem acostumats a "gestionar des de l'històric". Amb el Big Data, però, podrem "gestionar en temps real, mentre les coses estan passant. Construirem l'oferta mentre la gent va arribant".
3. Innovació. Si hi ha un punt central en el nou management, aquest serà el de la gestió de la innovació. Marcet evidencia que, especialment en les empreses consolidades, "costa fer coses realment noves que impactin en els clients i en el volum de negoci". Anima a pensar que "la innovació també fa servei a l'estratègia". Una bona manera d'analitzar com està funcionant, proposa, és comprovar quants anys tenen els productes més nous que està venent la companyia, així com el seu impacte en el volum de negoci.
Ara bé, avisa que "la innovació no va de tenir idees. Quan en tens una, al mateix moment 200 persones al món també la tenen". Xavier Marcet assegura que "la innovació és portar idees a la pràctica i que tinguin impacte". Per aconseguir aquest impacte acostumen a fer falta moltes idees que ajudin a sortir de "la lògica tan responsable del negoci. Cal generar dinàmiques laterals".
Tot i així, Marcet convida a no oblidar la gestió del risc, perquè "innovar té gràcia, però no cal carregar-se l'empresa". Alhora, reivindica "lideratges que donin poder a la gent, però tenint en compte que hi ha riscos que només es poden assumir des de dalt".
El professor confessa que "la innovació és un negoci estrany perquè falles molt sovint i quan encertes has de guanyar prou per pagar tots els errors que has comès". Alhora, encoratja a perdre la por a la innovació oberta. "No és que vinguin de fora a dir-te el que has de fer, va de generar dinàmiques on demanis a gent d'altres sectors com han resolt en el seu entorn reptes que tu tens".
Xavier Marcet ha analitzat les claus del management que ve. VPV |
4. Talent. Per Xavier Marcet hi ha tres tipus de gent: els que tenen talent i sempre rendeixen per sobre de la mitjana, els ondulants que un dia fallen però un altre ho fan bé i "els que tothom sap que no marxaran mai de l'empresa. Aquests que són els que tenen més temps". Marcet comenta irònicament que "la temptació d'entregar la responsabilitat en la innovació a aquests darrers és alta, perquè tenen temps. Però s'ha de donar als de talent, perquè sense passió no passa res".
L'expert té clar que "per canviar i innovar cal tenir compromís. Si la gent no està endollada no passa res". Tot i així, aclareix que "no hem de motivar la gent, ha de venir motivada. La nostra feina és no desmotivar-los". En aquesta línia, defensa la necessitat de seleccionar persones "que pensin, amb gran capacitat de síntesi i creativitat". Per aconseguir-ho, resumeix, "hem d'impedir que els mediocres es quedin el sistema de contractació".
5. Les necessitats importants són les del client. Posar el client al centre de l'activitat de l'empresa ja no poden ser paraules buides. "Venim d'un món on les empreses que s'establien creien controlar el mercat. Amb el mòbil a la mà, el centre són els clients. Per tant, hem de partir de les necessitats dels clients, no del que sabem fer", constata Marcet.
Al capdavall, "pots ser molt bo i molt responsable, però si no saps mirar lateralment et pots perdre". No són poques les start-ups que ens estan canviant la vida avançant per la dreta les grans corporacions massa satisfetes de si mateixes.
6. Sempre frescos. "Necessitarem un nou management per gestionar organitzacions més complexes", insisteix Marcet. L'expert assegura que "un patró et serveix per una vegada, però no constantment. Caldrà superar el que hem tingut sempre i ens agrada". En aquest sentit, recorda que "els èxits ocupen una mica del present i molt del passat, igual que les rendibilitats presents no són futures".
Per tot plegat, recomana "saber digerir el fracàs, però sobretot saber digerir l'èxit". Marcet lamenta que, a mesura que es fan grans, les organitzacions perden la frescor i es fan molt burocràtiques. Si podem engegar un projecte amb tres passos, millor que fer-ho amb 25.
7. La dictadura de la transparència. "Tot se sabrà, se'ns veurà tot", anuncia Marcet. Ser autèntics, doncs, serà una competència fonamental. "Ser coherent és molt cansat, però és el camí", conclou.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.